Tack allihop, jag vet dessutom nu att denne elektriker ej är pålitlig.
 
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta verkar ju vara rätt fel. För det första är 500 V en testspänning och ingen testström. För det andra är resistansen inte beroende av testströmmen/testspänningen. För det tredje är resistansen mellan ledare och jord beroende av kabellängden och den ingår ju inte i din beräkning. Din certifierade elektriker verkar inte heller veta vad han pratar om
Nu var det inget annat fel av EyErOn än att det råkade bli testström istället för testspänning. Allt det andra stämmer såtillvida att det är beskrivningen av testproceduren och villkoret för godkännande.
Att det rimmar dåligt med fysiken spelar ingen roll tydligen. :)
 
J jonaserik skrev:
Isolation mot jord ska vara 100 Mohm per volt minst,.
Nu är du väl ändå ute och cyklar, sen gammalt var det 1000 Ohm/Volt alltså 220kOhm som var godkänt värde. ( När det var 220 Volt i uttagen )
Sen ändrades det till 1000 Ohm/Volt med minst 500 V testspänning = 0,5 MOhm
och nu för tiden är minsta godkända värde 1 MOhm i en elinstallation.
 
  • Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
för tiden är minsta godkända värde 1 MOhm i en elinstallation.
OK fel i decimaldelen :mad:
 
Men ligger man på så låga värden i en anläggning bör man nog ta en extra titt på varför. Normalt ska det vara betydligt högre resistans.
 
E elmont skrev:
Men ligger man på så låga värden i en anläggning bör man nog ta en extra titt på varför. Normalt ska det vara betydligt högre resistans.
Säg att 43,5 ohm stämmer, kabeln är 50 meter, det blir 24w per meter, 1216w total. Fullt sannolikt. Samt så fick skyddsledaren + ledarna önskat resultat. Skyddsledarn kan ju dock vara av, det är fullt möjligt för den hade visat samma 999 på isolationsprovet då också.

Den lägre resistansen kan även ha med att det är just en paralellresistiv kabel, ledarna genererar värme, genom att kortsluta med varann, genom viss resistivt material.

Här är närmaste effekt ebeco förser gällande kabeln, hur svårt det kan vara att mäta av max effekt....

Effektmäter när el är fast, samt under effekt, hamnar den faktiska resistansen inom 10% av den beräknade och ingen säkring eller jordfelsbrytaren går, så får de bli bra så.
 
  • Graf som visar utsläppt effekt i watt per meter för kabel vid olika omgivande temperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu var det isolationsvärdena som jag åsyftade och inte motståndet i värmekabeln.
 
E elmont skrev:
Nu var det isolationsvärdena som jag åsyftade och inte motståndet i värmekabeln.
Mellan ledarna eller mellan ledare och jord?
 
Till jord, det är det värdet som är mest intressant ur säkerhetssynpunkt. Och det ska vara i stort sett oändligt, börjar det närma sig minsta godkända värde är risken stor att det är nått fel.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
E elmont skrev:
Till jord, det är det värdet som är mest intressant ur säkerhetssynpunkt. Och det ska vara i stort sett oändligt, börjar det närma sig minsta godkända värde är risken stor att det är nått fel.
999 mohm, förmodligen mer, oddsen att den lägger sig på just max är små, mellan 2 ledare och jord med 1000v isolationsprov.
 
Det är inte dina 999 MOhm som jag har åsikter om utan dom (godkända) minimivärden som nämns
 
E elmont skrev:
Det är inte dina 999 MOhm som jag har åsikter om utan dom (godkända) minimivärden som nämns
43,5 ohm?
 
Eftersom det är en självreglerande kabel så är Ohmmätning lite vansklig, motståndet beror helt på vilken temperatur kabeln har och dessutom kan temperaturen längs kabeln variera. Men släpp på spänning och mät strömmen så får du veta effekten, startströmmen brukar vara rätt hög men sjunker snabbt då kabeln blir varmare och varmare tills den når ett "jämviktsläge" med temperatur/värmeavgivning/strömförbrukning.
 
E elmont skrev:
Eftersom det är en självreglerande kabel så är Ohmmätning lite vansklig, motståndet beror helt på vilken temperatur kabeln har och dessutom kan temperaturen längs kabeln variera. Men släpp på spänning och mät strömmen så får du veta effekten, startströmmen brukar vara rätt hög men sjunker snabbt då kabeln blir varmare och varmare tills den når ett "jämviktsläge" med temperatur/värmeavgivning/strömförbrukning.
Right...eftersom vattnet dock är iskallt redan från brunnen samt invändigt förlagd kan jag slå på vattnet samtidigt som jag utför testerna, slå upp termostaten över vattnets temp och få ett väldigt nära rätt resultat
 
J jesper--- skrev:
Har hyrt en megger, jag får maxvärde 999 mellan ledare och jord på 1000v.

Sen resistansmäta, fick jag fram 43,5 mellan dem 2 ledarna, bör stämma, inte räknat än vad jag bör ha, hur mäter jag effekt lättast? Jag har en 230v elmätare stickpropp.
För resistans har du 2 formler som du kan kombinera:
P=UxI och U=RxI
U vet du: 230V
P vet du nog också står ju på förpackningen, tex 100w/m tex för T2 Blå.
Det ger: R = U²/P.

För meggning/isolationsmätning (inget läckage mellan jord (PE) och spänningsledarna (L+N): Se till att kretsen inte är spänningsatt (urkopplad). Kör gärna m. 1000V testspänning och du ska ha så högt värde (motstånd ohm som möjligt) > 1MOhm, helst GOhm men det beror på.

Lycka till!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.