Det här ska man kunna fixa själv och jag har sökt utan att lyckas efter manualer för Schneiders renova-serie.

Jag lyckas inte få sladden att fästa i hålet där det ska in i strömbrytaren. Vad gör jag för fel?

Hoppas kunna få hjälp av en vänlig själ.

• Närbild av en strömbrytare från Schneiders renova-serie, hålls i handen, med synlig grön terminal där en sladd ska anslutas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller en strömbrytare från Schneiders renova-serie, med synliga kablar och eluttag i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man trycker helt enkelt in dem tills de bottnar, så att man inte längre se någon naken koppar. inga kardeler ska spreta. Eventuellt kan man behöva trycka ned flärpen på ovansidan för att göra det lättare.

Dina ledare är för hårt tvinnade vilket kan försvåra det. De ska inte tvinnas alls. Utan bara skala fram ny fin koppar och trycka in.

• Gilla
Bengt65 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man trycker helt enkelt in dem tills de bottnar, så att man inte längre se någon naken koppar. inga kardeler ska spreta. Eventuellt kan man behöva trycka ned flärpen på ovansidan för att göra det lättare.

Dina ledare är för hårt tvinnade vilket kan försvåra det. De ska inte tvinnas alls. Utan bara skala fram ny fin koppar och trycka in.
Tack :-)

Hur mycket ny koppar behövs? Sladdarna är korta som de är redan nu.

Skallängden anges här:
Grön komponent med text om skållängd markerad med rött, kopparledningar syns upptill.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Skallängden anges här:
[bild]
Tack, men "S100", hur långt är det i mm?

I Inkompetent skrev:
Visar den inte en bild på kabeln du kan mäta mot?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I Inkompetent skrev:
:) det är bilden på kabeln under "S100". :)

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
:) det är bilden på kabeln under "S100". :)
Jaha, tack!😅

Det brukar nästan alltid vara 11 mm på schneider, och det ser det ut som att det står på din bild också. Kolla själv för säkerhets skull.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
lite off topic. Men vad är det för plywood (?) man ser på bilden, i brytaren?

Skulle säga att det är wellpapp, en del av brytarens förpackning.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Brukar väl vara en liten plastflärp eller vad man ska kalla det som ska tryckas ner inuti också. Känns nästan som att trådskaparen missat att hen måste öppna själva brytaren så att säga? Steg 3 och 4 tex https://www.byggmax.se/byta-strombrytare

I Inkompetent skrev:
Det här ska man kunna fixa själv och jag har sökt utan att lyckas efter manualer för Schneiders renova-serie.

Jag lyckas inte få sladden att fästa i hålet där det ska in i strömbrytaren. Vad gör jag för fel?

Hoppas kunna få hjälp av en vänlig själ.
Skala om och tvinna inte dem så funkar det nog

B Bengt65 skrev:
Skala om och tvinna inte dem så funkar det nog
Kanske är löst nu efter snart 5 månader....😉

Och det är inte skruvanslutning på brytaren? Ta bort täckringen så man kan se framsidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.