Hej. Ska sätta nya uttag i tak och tänkte sätta dcl.
Uttag sitter i tak 1dl från ytterväggen så kommer dra kabel till lampor men vill inte ha uttag med krok så tänkte nedanstående men det står för vägg. Men det spelar väl ingen roll sålänge de fysiskt passar?
Uttag sitter i tak 1dl från ytterväggen så kommer dra kabel till lampor men vill inte ha uttag med krok så tänkte nedanstående men det står för vägg. Men det spelar väl ingen roll sålänge de fysiskt passar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror på vad det sitter för dosa i taket. Sitter det en takdosa där så lär den inte passa för jag tror att den du visar endast passar med hålbilden för en apparatdosa. Men det finns DCL uttag som passar takdosor också utan krok vill jag minnas.
R roli skrev:
- Design: Exxact
- Typ: 1-vägs 2-pol jord
- Strömkapacitet: 6A
- Skyddsklass: IP21
- Snabbanslutningssystem
- Dimensioner: 55x55 mm
- För infälld montering
- Passar apparatdosa c/c 60 mm
- Passar kopplingsdosa c/c 67 mm
- Kan monteras med utanpåliggande dosa 35 mm
- Kompatibel med Exxact-ramar
Skillnaden är att den du tittat på passar för apparat och kopplingsdosor.
Dcl-uttag för tak passar i takdosor (och har vanligtvis krok). Uttagen är dock så djupa att de grunda takdosorna knappt fungerar, utan man gör bäst i att köra med de djupa.
Det du planerar göra är behörighetskrävande, men det vet du säkert.
Dcl-uttag för tak passar i takdosor (och har vanligtvis krok). Uttagen är dock så djupa att de grunda takdosorna knappt fungerar, utan man gör bäst i att köra med de djupa.
Det du planerar göra är behörighetskrävande, men det vet du säkert.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 176 inlägg
Ja. Men det är väl egentligen inte problemet utan att du skall ha en kabel ut från den som går i taket till nedhänget för din verkliga armatur.C Crayo skrev:
Det är inte att rekommendera eftersom du då behöver en bra dragavlastning i dosan. Det går att ordna men blir ytterligare en komplikation.
(Att köra utan är inte att rekommendera i det här fallet eftersom man kan ge sig fanken på att någon kommer att få tag i den vid städ, eller byte av lampa, eller dylikt och riva ner hela skiten. Det är mycket bättre att det sker utan att elen smäller samtidigt med risk för brand och skada. Nåja, den risken skall inte överdrivas, men ändå)
Att det sedan blir formellt olagligt att bygga om på det viset kan ju kvitta lika i sammanhanget.
MEN, när jag tittar på ditt(?) valda uttag på Schneiders hemsida så listar de även takdosa:
E-nummer: 1820202
Art-nr: WDE005013
"Lamputtag DCL komplett, Exxact design. 1-vägs 2-pol jord 6A IP21. Snabbanslutning. IP-klassificeringen för denna enhet är IP21. Mått: 100x100 mm. För infällt montage i apparatdosa c/c 60 mm, kopplingsdosa c/c 67 mm eller takdosa c/c 70 mm. Ej för kombinationsmontage. Färg vit."
Det verkar vara ett riktigt Mädchen für alles. Så kolla att du får ett med exakt samma E-nummer, köp hem och prova vet jag. Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av dessa uttag.
Yes.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja. Men det är väl egentligen inte problemet utan att du skall ha en kabel ut från den som går i taket till nedhänget för din verkliga armatur.
Det är inte att rekommendera eftersom du då behöver en bra dragavlastning i dosan. Det går att ordna men blir ytterligare en komplikation.
(Att köra utan är inte att rekommendera i det här fallet eftersom man kan ge sig fanken på att någon kommer att få tag i den vid städ, eller byte av lampa, eller dylikt och riva ner hela skiten. Det är mycket bättre att det sker utan att elen smäller samtidigt med risk för brand och skada. Nåja, den risken skall inte överdrivas, men ändå)
Att det sedan blir formellt olagligt att bygga om på det viset kan ju kvitta lika i sammanhanget.
MEN, när jag tittar på ditt(?) valda uttag på Schneiders hemsida så listar de även takdosa:
E-nummer: 1820202
Art-nr: WDE005013
"Lamputtag DCL komplett, Exxact design. 1-vägs 2-pol jord 6A IP21. Snabbanslutning. IP-klassificeringen för denna enhet är IP21. Mått: 100x100 mm. För infällt montage i apparatdosa c/c 60 mm, kopplingsdosa c/c 67 mm eller takdosa c/c 70 mm. Ej för kombinationsmontage. Färg vit."
Det verkar vara ett riktigt Mädchen für alles. Så kolla att du får ett med exakt samma E-nummer, köp hem och prova vet jag. Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av dessa uttag.
Just de uttaget du länkar till är exxact men det finns en modell med lös ram som är mindre ca 87mm*87mm precis som deras lampknappar mm
Den du länka är en större modell 100*100mm. Tror jag sätter upp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara