A
Avemo: [citat] Jag tror att det är ovanligt med inbyggnadshällar som har 400 V elementspänning. I fristående spisar med 400 V elementspänning kan halva hällen vara L1-L2, andra halvan L2-L3 och ugnen L1-L3 till exempel. Man kan inte få lika jämn belastning av faserna om ugnen och hällen har olika elementspänning. Men det kanske mest är av akademiskt intresse. På sikt blir det väl en fördel
10 svar · 436 läst
·
T
Thomas_Blekinge: [citat] Jag säger inte att det SKA dit en kabel. Jag tycker bara det är enklast. På den röda sträckan ned till uttaget är det lika enkelt att installera en ny kabel om det behövs som att dra in nya trådar. Och ett uttag kommer inte att behöva en ny tråd i framtiden. Jag anser bara att det svenska sättet att alltid dra FK i rör/slang inte alltid är den bästa lösningen. Att spåra i
19 svar · 6,2k läst
·
J
jonaserik: [citat] Har ett par dussin liggande. Var i landet är du.
2 svar · 189 läst
·
D
Drevhög: Inte på mina, de hade ju brunit upp, men trådskaparen på reddit hade letat fram en bild på kretskortet från Siemens där det framgår. Sen är det ju ett rimligt antagande. Eftersom de brann upp när den trasiga glödtråden i lampan fick kontakt med sig själv när jag skruvade på lampan så måste motstånden sitta i serie med lamporna. Man kan ju tycka att det är en riktig dålig
7 svar · 863 läst
·
Jonas Persson
Jonas Persson: [citat] [citat] Jag får rätta mig själv, lastkompenseringsmodulen från Schneider Electric är inget motstånd. Så här ser det ut om man plockar bort kapslingen. [bild] [bild] Mönsterkortet är dubbelsidigt, men baksidan är bara ett stort jordplan/kylfläns. Vet inte vad konstruktionen tillför jämfört med ett motstånd, då båda blir varma. Men den kan lasta dimmern med upp till 2W och
108 svar · 12,8k läst
·
E
Enkami: [citat] Jag använder också en gammal arbetsbrytare: kontakten inne i den var dålig och tvättmaskinen stannade. Tog tid att förstå att det var felet.
33 svar · 8,7k läst
·
S
stefan57: [citat] Inte meningslöst ? Skall ju få 3 fas skrev han.så passar på och dra nya ledningar så slipper du alla problem
5 svar · 2,4k läst
·
B
Bengt65: [citat] En sådan har vi också , vår sitter på 2:a våningen med en liten central som matar en annan central i källaren. skillnaden är att vi nu gar huvudsäkringar i källaren före denna elen kommer in där nu från en mark ledning. Min teori är att det var luftledningar innan. Tycker elbolaget borde sagt något till gamla husägare när mätaren byttes.
6 svar · 2,8k läst
·
Junkergården
Junkergården: [citat] Så jan det ju vara, nu är allt monterat och klart så det får var som det är. Men förstår absolut din tanke.
18 svar · 859 läst
·
E
elmont: [citat] Det är ganska så enkelt, eftersom nätägaren ställer krav på rör i backen så är det deras (servis) kabel som ska dras i röret. Kunden köper INTE kabeln utan den ingår i anslutningsavgiften. Överlämningspunkten är i TS mätarskåp på husets vägg.
99 svar · 21,7k läst
·
GK100
GK100: [citat] Nej du ska se dem som separata PE respektive N i andra änden. Allt annat är felaktigt vid 5G6.
3 svar · 301 läst
5
59Hansåke: [citat] Så såg det ut på min nya Ikea häll, som bild 2, 2 faser Blå nolla och jord. Helt normalt 1 fas till 2 plattor. 4 plattor 2 faser. Tredje fasen är sparad för en inbyggnadsugn tillexempel.
19 svar · 1,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag tycker mig se skruvhål för M4 på TS bild, så då funkar dagens takuttag. Och de ska hålla för 15 kg.
12 svar · 2,9k läst
·
returen
returen: jo jag har sett en åtskilliga frysar som folk har klagat på oftast de som säljs från felfjanten då de lurar kunderna. testat själv åxå bara den gamla med R12 fungerade som om ingenting hade hänt
53 svar · 2,7k läst
·
SmurfanSWE
SmurfanSWE: [citat] Tack så hemskt mycket för den här informationen! Jag har precis fått liv i vårt gamla element som hade symptomet att den röda lampan blinkade, genom att beställa dessa och bytt ut dem. Någon frågade längst ner hur man öppnar den. Det finns två skruvar under elementet som håller metallfronten. När den är borta kan man skruva ur den skruv som håller lådan till ramen. Lådan
23 svar · 16,6k läst
·
A
avh67f: 522.8.8 Ledningssystem som är fastsatta i eller på väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummens kanter.
4 svar · 2,4k läst
·
T
tompanen: Hej! Plejd-spottarna DWN01 kan grupperas ihop och kan styras via appen. Men för att kunna styra dem fysiskt också så köpte jag RTR (Plejd vridadapter) och kopplade in en Plejd EXT-01 bakom den. Därefter kopplar man ihop EXT-01 med spot-gruppen i appen. På så sätt kan man styra den fysiskt via vridadapter samt via app. Hade två elektriker som både inte riktigt fattade konceptet, men har
2 svar · 1,0k läst
Fredrik111
Fredrik111: [citat] Lite för fabriksmässigt för mitt vardagsrum, men inget dåligt förslag. Tack!
4 svar · 432 läst
·
B
Bråkan 21: Jag har denna cirkelsåg och tänkte komplettera med en mjukstart. När jag upptäckte att det kanske fanns en sådan inmonterad. Se bilden! Min fråga är om någon vet vad denna svarta s.k ”sockerbit” är för något? Och min följdfråga om det är möjligt att montera en mjukstart? Tacksam för alla tips!
0 svar · 146 läst
·
MultiMan
MultiMan: Jag är medlem här sedan 2010 och har konsekvent haft epostaviseringar avstängda då jag ändå får några hundra mail om dagen, så jag vill inte få ännu mer som inte är högprioriterat. Tror nog det är rätt många som inte vill ha den typen av aviseringar heller. Kan inte minnas att jag har det aktiverat på något enda forum jag är medlem i. När jag har tid går jag till aktuellt
14 svar · 5,5k läst
·
K
kan inte allt: [citat] Ja det va så det va tänkt eftersom jag kommer att ta vattnet till tvättmaskin i tvätthoskåpet, så det blir bara lite större hål i sidan av tvätthoskåpet för att få ut allt och då går det ju att nå kontakterna utan att flytta på tvättstapeln.
2 svar · 374 läst
B
Bengt65: [citat] Tycker den är logisk din ritning, lätt att tolka
12 svar · 4,4k läst
·
A
Assassen: Shelly 3EM-63W spelar ingen roll om den sitter på över eller undersidan. Den ska bara vändas åt rätt håll. Ja du kan sätta en elmätare direkt efter huvudbrytare, så du mäter allt i centralen.
1 svar · 270 läst
johnjensen
johnjensen: Vet inte om det är en bluff som med mycket bedrägerier och Fishing av dina konto uppgifter på Facebook men
19 svar · 7,0k läst
·
RoTe
RoTe: Använd t.ex. Philips Hue ljuskällor och styrning istället, plättlätt att fixa utan elektriker inblandad. Ikea har väl bra utbud med. Ingen behöver hålla på å meka med elen längre...
19 svar · 998 läst
G
GoGetLost: [citat] Säg till elektrikern att han använt fel toppklämma till fasledarna och det saknas dragavlastning på kabeln i dosan 👍🤪
28 svar · 1,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Men hon är nog starkare än mig !!! Men förutom själva kampen med att böja in ledarna så är det ju även det där med kunskapen om vilken smörja som ska användas, hur mycket, vridmoment, vilka delar som passar ihop osv. Jag som tycker att det är ett elände att hålla på med 16mm FQQJ (det värsta jag jobbat med hittills) känner mig inte redo för steget till grova alu, om man säger
139 svar · 90,6k läst
·
B
bhus2021: Det var ju inte speciellt snyggt spacklat så jag hade personligen rivit bort allt och gjort det ordentligt
3 svar · 201 läst
·
G
Glenni Bengtsson: Jag bytte till Shelly pga pris och att jag kunde använda mina gamla strömbrytare. Bifogar en bild som också visar hur många Ihc moduler som ersattes. (Se märk lapparna ovanför Shelly modulerna). Mycket nöjd med mitt val.
52 svar · 12,0k läst
·
tommib
tommib: Bra val. Perilex är inte petskyddade så de måste monteras högt upp (eller bakom saker). Det finns infällda CEE-don men de kräver ofta en egen specialdosa. Perilex + vanliga uttag får inte plats i en dosa fysiskt.
8 svar · 375 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.