Lampan är isolationsklass 1, stommen är i metall. Min takkontakt är jordad.
Jag blev fundersam eftersom själva lampan verkar sakna en egen jordkabel. Innebär det att jag ska använda en ojordad lamppropp, eller ska jag använda en jordad och koppla in den i mitten vid jordningssymbolen ändå?
Dessutom, hur bör jag tänka med fasen och nollan när båda kablarna är vita och det saknas markering för L och N? Bör nollan vara till vänster eller höger här (utifrån bilden, där höger är närmast kanten och vänster är närmast mitten på lampan)?
Jag hittade inget definitivt svar om hur petigt det är för en taklampa inomhus med stomme i metall.
Tack på förhand, ni som kan mer än jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blev fundersam eftersom själva lampan verkar sakna en egen jordkabel. Innebär det att jag ska använda en ojordad lamppropp, eller ska jag använda en jordad och koppla in den i mitten vid jordningssymbolen ändå?
Dessutom, hur bör jag tänka med fasen och nollan när båda kablarna är vita och det saknas markering för L och N? Bör nollan vara till vänster eller höger här (utifrån bilden, där höger är närmast kanten och vänster är närmast mitten på lampan)?
Jag hittade inget definitivt svar om hur petigt det är för en taklampa inomhus med stomme i metall.
Tack på förhand, ni som kan mer än jag.
Bästa svaret
Om du tittar noga vid snslutningsplintarna så ser du att det går in ett metallbleck på ena sidan av jordplinten, samt att plåtblecket i sin tur har metallisk kontakt med resten av armaturen med hjälp av tandade brickor,
Armaturen ska givetvis ha en jordad apparatsladd och jordad lamppropp.
Gällande vad som är fas & nolla så kvittar det egentligen när det är enfas.
Men normalt så vill man ha fasen i mitten på lampsockeln och nollan på sidan.
Men så som armaturen är byggd så kan du välja själv var du sätter fasen & neutralledaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armaturen ska givetvis ha en jordad apparatsladd och jordad lamppropp.
Gällande vad som är fas & nolla så kvittar det egentligen när det är enfas.
Men normalt så vill man ha fasen i mitten på lampsockeln och nollan på sidan.
Men så som armaturen är byggd så kan du välja själv var du sätter fasen & neutralledaren.
Lampans isolationsklass styr vilken typ av sladdställ den ska ha. Är det isolationsklass 1 ska det alltid vara en skyddsjordad stickkontakt och kabel oavsett om uttaget i taket saknar jord. Lampan ska ju kunna flyttas och användas i andra rum också och fortfarande vara säker.B b2b2b2b skrev:
Det är isolationsklassen som styr. En stomme i metall behöver inte betyda något. En sådan kan exempelvis vara dubbelisolerad eller använda klenspänning.B b2b2b2b skrev:
Man bör i första hand alltid titta efter symbolen för skyddsjord. Den framgår tydligt instansad på din bild vid plinten. Fast man kan nog inte förvänta sig att vanliga människor ska känna till vad symbolen står för så det ska framgå i de medföljande instruktionerna.B b2b2b2b skrev:
Finns det förresten någon dragavlastning för inkommande sladd? Det ser ut att saknas på bilden.
Klicka här för att svara