72 303 läst ·
491 svar
72k läst
491 svar
Elolycksfall, hempulande m.m
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Ja, särskilt som den ofta löser pga fel mot skyddsjord. Så då har man redan två barriärer där den andra, skyddsjorden, bedömt skulle fungerat alldeles utmärkt även om det inte funnits någon JFB.Fairlane skrev:
Personligen så har jag, nu såhär tjugo år senare, äntligen lärt mig att nollan är lika "farlig" som fasen när jag installerar en belysningsarmatur. Det sitter så djupt att om man bara kollat att det är spänningslöst så är allt "säkert" att jag brukade bli lika förvånad varje gång som jag släkte huset pga att jag råkade korta nollan mot en jordad del i armaturen...Fairlane skrev:
Så jag prövade JFBn åtminstone en gång om året på det sättet i många år.
Men nu börjar det äntligen sjunka in och jag tror jag har installera en tre belysningar eller så på raken utan att släcka resten av huset. Till slut så sjunker det in...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Två ord: Wago och jordfelsbrytare.Mikael_L skrev:
Jag bara känner för att kopiera in texten ifrån mitt första inlägg som jag startade tråden med:
I en tråd nyligen, som jag vill avlasta med en sådan här sidodiskussion så påstod jag att trots att försäljningen av elmaterial rent exploderat de senaste 25 åren så syns det ändå inte i olycksstatistiken. Tvärtom så går olyckorna ner - vilket kan tyda på att det är hempularna som gör bättre installationer.
Detta var naturligtvis en ganska vågad slutsats att dra, det kan ju bero på en massa andra saker. Kanske att elektrikerna har blivit såååå mycket bättre under dessa 25 år att det tagit ut effekten av hempularna. Men ärligt talat måste då elektrikerna förr ha varit väldans usla ...
Jag tror också att det beror på att extremt gamla installationer, med tygisolerad kabel och liknande börjar försvinna.
Jag är helt övertygad om att hempul fortfarande är en belastning snarare än en tillgång. Jag vet inte hur många gånger jag förgäves försökt förklara att "men det funkar ju" inte är bra nog när någon vill blanda ojordat och jordar hejvilt, utan att ens förstå hur jordningen fungerar.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Jo men på varje dödsolycka pga. strömgenomgång så finns det ett rätt stort antal "nästan" olyckor, då folk får en strömgenomgång som är farlig "på riktigt", men överlever. Och även de fallen har nytta av jordfelsbrytaren, du får trots jordfelsbrytaren en kraftig smärtsam stöt, men du får inte hjärtflimmer (normalt sett).lars_stefan_axelsson skrev:
Och exakt hur många sådana incidenter vi har vet nog ingen, de flesta söker aldrig vård, även efter en rejäl strömgenomgång.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Jag tror mycket på att det långsiktiga arbetet med bättre standarder, bättre materiel, ökat säkerhetstänk och innehavares bättre underhåll av sina anläggningar.
Sen vad som orsakar tillbud och elolyckor?
Det måste inte vara hempul som orsakar problem, men det är sånt fokus på det, både från branschen, ESV och pöbeln.
Det finns mycket man kan göra själv "lagligt" som är farligt.
Hur ofta krampar en hand som råkar ut för strömgenomgång och hur ofta rycks den bort reflexmässingt?
Ett typiskt problem, helt "lagligt" tillbud kan vara:
Visst klarar jag av att byta en glödlampa själv!!
Hade en flickvän, ganska duktig, kan själv...
Hon tog aluminiumstegen, ställde i gräset mot väggen, gick upp för att fixa utebelysningen.
glasbulben lossnade, hon hämtade en oisolerad tång.
pang
Hon sade att hon bara tog tag i metallgängan med tången.
Hon hade avvikande hjärtrytm i ett par år och det långt före covid.
Säkerhetstänk...
Bristande kunskaper om el är farligt.
Därför tror jag att elforum gör mest nytta, medan branschen mest tycks anse att kunskap om el ska begränsas så ingen gör något "farligt".
Sen vad som orsakar tillbud och elolyckor?
Det måste inte vara hempul som orsakar problem, men det är sånt fokus på det, både från branschen, ESV och pöbeln.
Det finns mycket man kan göra själv "lagligt" som är farligt.
Hur ofta krampar en hand som råkar ut för strömgenomgång och hur ofta rycks den bort reflexmässingt?
Ett typiskt problem, helt "lagligt" tillbud kan vara:
Visst klarar jag av att byta en glödlampa själv!!
Hade en flickvän, ganska duktig, kan själv...
Hon tog aluminiumstegen, ställde i gräset mot väggen, gick upp för att fixa utebelysningen.
glasbulben lossnade, hon hämtade en oisolerad tång.
pang
Hon sade att hon bara tog tag i metallgängan med tången.
Hon hade avvikande hjärtrytm i ett par år och det långt före covid.
Säkerhetstänk...
Bristande kunskaper om el är farligt.
Därför tror jag att elforum gör mest nytta, medan branschen mest tycks anse att kunskap om el ska begränsas så ingen gör något "farligt".
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Där får du väl bara fram de fall som söker vård?lars_stefan_axelsson skrev:
Min värsta upplevelse vad gäller el var när jag som 17 åring arbetade extra efter skolan som TV reparatör. Chefen fick strömgenomgång pga ett felmärkt eluttag. Vi hade isolertransformator som drev alla uttag där vi kopplade in apparater som skulle repareras. Elektrikern hade satt skylt om isolertransformator över fel uttag. Dåtidens TV apparater hade "alltid" nätspänning på metallchassit. Chefen höll i en antennkontakt (=jord DC mässigt) samtidigt som han greppade ett löst sidochassi i TVn och fastnade. Jag satt så jag hade ca 4m till nödbrytaren. Chefen lyckades svänga med armarna så kablarna till det lösa chassit slets av precis innan jag nådde nödbrytaren. Efteråt låg han på golvet okontaktbar, ett av benen ryckte okontrollerat, som man sett på knockade boxare.
Men han kvickande till just när jag börjat ringa 112 (90 000 på den tiden). Han ville absolut inte ha dit en ambulans, och jag var för ung för att våga vägra lyda. Men jag fick kalla tillbaka kollegerna som var ute hos kunder, före mobiltelefonerna, men vi hade kommunkationsradio till bilarna. De ville också få in honom till akuten, men han vägrade.
På en tidigare arbetsplats var det en person fick uppsöka vård efter ljusbåge.
Någon drog ur en handske med DC 48V och förbrukande utrustning ansluten.
Ganska ofarligt kan man tycka med DC ljusbågar släcks inte lika snabbt som vanlig AC.
Kanske mest chock och solbränna, men farligt rent fysisk om man står på en stege samt farligt för ögonen.
Någon drog ur en handske med DC 48V och förbrukande utrustning ansluten.
Ganska ofarligt kan man tycka med DC ljusbågar släcks inte lika snabbt som vanlig AC.
Kanske mest chock och solbränna, men farligt rent fysisk om man står på en stege samt farligt för ögonen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Man kan ju ha för vana att alltid bryta med den när man pular med elen hemma. Så får man testet gjort och säkert arbete. Man har ju huvudbrytare också men lika bra att passa på.L Liss-1 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden