Vi har ett varmvattenberedare i ett sommarhus. När man kör den blir kabeln så varm att man knappt vill ta i den. Kabeln är orginal.
Noterade nu när jag var lite mer vaken att det är brännmärken i uttaget. Se bifogad bild.
Vad är rekommendationen här?
Noterade nu när jag var lite mer vaken att det är brännmärken i uttaget. Se bifogad bild.
Vad är rekommendationen här?
Är det verkligen lönt att felsöka speciellt mycket. Uttaget ”måste” du byta och byter du även stickproppen har du löst problemet med en tvåhundring och en halvtimmes jobb.K Kalle_N skrev:
Har du otur går problemet över tillfälligt när du petar på prylarna för att komma tillbaka i framtiden, med kanske ännu högre värmeutveckling och en brand som följd.
Byt både uttaget och stickproppen för båda är skadade.
Behövs ingen fördjupad analys.
Behövs ingen fördjupad analys.
Håller med övriga. Bara att byta.
Detta är ett väldigt vanligt fel. Dålig kontakt ger ett högre än normalt övergångsmotstånd. När man leder ström genom ett motstånd uppstår värme som en biprodukt.
I en varmvattenberedare tar man tillvara på denna värme istället och gör något bra av den.
Detta är ett väldigt vanligt fel. Dålig kontakt ger ett högre än normalt övergångsmotstånd. När man leder ström genom ett motstånd uppstår värme som en biprodukt.
I en varmvattenberedare tar man tillvara på denna värme istället och gör något bra av den.
Byt uttag och stickpropp. Dom går inte att rädda. Det är bara byte som gäller. Det är varmgång som startar bränder. Jag har varit elektriker i 45år.K Kalle_N skrev:
16 Amp korta stunder. 6 Amp längre stunder, byt kontakt och klipp av kontakt på orginal kabel, där finns dubbla ingångar i den nya väggkontakten, koppla sladd från varmvattenbereddaren på insidan av den nya väggkontakten. Och var nogran och petig.K Kalle_N skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Det är som sagt enkelt att byta uttag och kontakt. Det går inte att säkert säga om grundfelet är i uttaget eller i den gjutna kontakten. Det är konstigt nog relativt vanligt med dåliga anslutningar i gjutna kontakter.