Har du jordad installation i rummet så ska du även sätta på en ringkabelsko på jordtråden , och dra den i botten på dosan med en skruv

L Liss-1 skrev:
Har du jordad installation i rummet så ska du även sätta på en ringkabelsko på jordtråden , och dra den i botten på dosan med en skruv
Ska är ett starkt ord här. Dosor och rör i metall är ett problem som är svårtlöst.

Jag skulle börja titta ifall vägguttagena i detta rum verkligen är skyddsjordade. Den elfirma som gjorde det bör då ha bedömt riskerna och kanske hanterat detta, t.ex med en JFB.

Det är fortfarande inte glasklart att man ska skyddsjorda dosorna, om det tillför något. Då räcker det inte med denna dosa, utan alla andra dosor som är förbundna med detta metallrör. Det kan lätt dra iväg till andra grupper i rum som fortfarande har ojordade uttag.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det har hänt att gammal elinstallation med metalldosor/rör har blivit spänningssökande och i samband med renovering av el där man jordar allting + jordfelsbrytare så ska gamla metalldosor jordas, därav frågan, är det däremot ojordat i rummet så är det ok men man kan i allafall isolera ledarna

Nu använde du ordet ska igen. Det finns inget ska här. Det är en bedömningssak i varje anläggning. Vi har t.ex inte berört om och i så fall i vilken grad dessa dosor och rör är utsatta delar och var. Vi har inga uppgifter i denna tråd som pekar på att TS ska skyddsjorda sina dosor.

• Gilla
snaggletooth och 3 till
  • Laddar…
L Liss-1 skrev:
är det däremot ojordat i rummet så är det ok men man kan i allafall isolera ledarna
Det är väl just detta man kan behöva bedöma från fall till fall. Om du skyddsjordar allt i ett eller flera rum. Och då jordar även metalldosor. Så kan dessa via metallrör vara i kontakt med metalldosor i ojordade rum. Vilket innebär att din jordning av dosor för in jord till ett rum där det inte får finnas en beröringsbar jordpotential.

Då kan man fråga sig om dosorna är beröringsbara, troligen inte. Men det kan behöva bedömas från fall till fall. Att jorda "för mycket" kan öka risken för en elolycka.

En annan risk, är att du jordar dosan i ett rum, den är via metallrör i dålig kontakt med dosan i ett annat rum där du inte jordar dosan. I det rummet får du ett isolationsfel som leder ström till dosan. Strömmen kommer att gå via metallröret till den jordade dosan. Men rörkopplingen till dosan är dålig, så du får ett perfekt värmelement där som orsakar brand. Och den typen av fel är knepigt att bedöma. För även om man jordar samtliga metalldosor, så kan det bli isolationsfel någonstans i metallröret mellan dosorna, med dålig koppling till dosan. Nu är väl fallet med isolationsfel i dosan rätt mycket mer sannolikt än ett fel någonstans i röret.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jfbr

Jag var faktiakt med om ett liknande fel.

När jag var 13 år om jag minns rätt hade vi en "brandincident". Det var Jul, och det kom en svag röklukt i mitt rum. Vi kunde inte lokalisera den. Mitt rum låg ovanför köket. Till slut ringde mamma brandkåren. Som kom ut med flera bilar. Brandmännen skulle sniffa efter rök, men de hade sina rökinpyrda uniformer på sig, så det luktade mycket mer rök om brandmännen än i rummet. De kunde inte känna någon lukt. Men så öppnade de en garderob, och därinne kände även brandmannen rök.

I garderoben var det bara plankgolv som inte var lika tätt. Så dom bröt upp golvet i mitt rum, hittar ett elrör i metall som går till taklampan i köket, rakt under min säng. Röret var vitglödgat och bjälken det satt mot hade delvis förkolnat. När de drog ut trådarna ur röret var de förkolnade på en sträcka av ca 1,5m.

Detta var typ 1971 eller -72, och ledningen till kökslampan var bytt vid en köksrenovering 1960 (huset byggt 1930). Det var den nyaste ledningen i huset. I övrigt var det gamla tygisolerade ledningar överallt. Men när detta hände pågick renovering/utbyggnad av huset, så elektriker höll på i andra delar av huset och bytte ledningar.

Det som troligen triggade felet just på jul, var att mamma hade hållit på med en del "stormatlagning" med väldigt stora ångutsläpp i köket, troligen hade det blivit kondens i röret. Och kanske en skada på isoleringen från någon vass rörkant från installationen drygt 10 år tidigare.

Det fanns ett ytterligare fel i en metalldosa där en dålig tygisolerad tråd spänninssatte hela nätet av metallrör, en av brandmännen fick en rejäl stöt när han tog i röret, efter att den förkolnade ledningen hade dragits ur. Så olyckan berodde på ett dubbelfel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.