618 läst ·
15 svar
618 läst
15 svar
Starkström i kabelrör bredvid svagström
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har förberett för solceller och blev anvisad att gräva ut för kabeldragning. Nu har jag grävt 40 cm djupt men får inte tag i företaget för ytterligare frågor... (funderar på att byta företag)
Jag tänkte lägga ethernetkabel (poe) med svagström i flexrör inuti ett separat 50 mm kabelrör som ligger bredvid 50 mm kabelröret för starkström. Alltså så nära att kabelrören nuddar varandra.
Är detta tillåtet? Finns risk att poe-kabeln störs av starkströmmen i det andra 50 mm röret?
Jag har förberett för solceller och blev anvisad att gräva ut för kabeldragning. Nu har jag grävt 40 cm djupt men får inte tag i företaget för ytterligare frågor... (funderar på att byta företag)
Jag tänkte lägga ethernetkabel (poe) med svagström i flexrör inuti ett separat 50 mm kabelrör som ligger bredvid 50 mm kabelröret för starkström. Alltså så nära att kabelrören nuddar varandra.
Är detta tillåtet? Finns risk att poe-kabeln störs av starkströmmen i det andra 50 mm röret?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Ja och nej.
Frågan har varit uppe ett par gånger, här är den senaste tråden, spretig som vanligt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-cat6-samt-elkabel-ekk-i-kabelslang-50-mm.408933/
Det finns en gammal regel om 5 cm mellan markkablar men den gäller för gamla teleledningar. Dagens digitala ethernet är betydligt robustare.
Det avstånd du har mellan kablarna i de två rören uppfyller detta så du har inga petimätrar emot dig här.
Frågan har varit uppe ett par gånger, här är den senaste tråden, spretig som vanligt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-cat6-samt-elkabel-ekk-i-kabelslang-50-mm.408933/
Det finns en gammal regel om 5 cm mellan markkablar men den gäller för gamla teleledningar. Dagens digitala ethernet är betydligt robustare.
Det avstånd du har mellan kablarna i de två rören uppfyller detta så du har inga petimätrar emot dig här.
Om du lägger rören tätt ihop är risken stor att dom blir platta när du täcker över dom sedan. Du behöver ha någon cm emellan så att jord/sand ligger mellan rören.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Jag gjorde faktiskt en sökning och hittade lite färska mätningar som visar på problem under vissa specifika förhållanden. Så jag lade till ett inlägg med detaljerna. Rekommenderas för den som är intresserad av dylika frågor. Jag har full förståelse för att inte alla har det...Bo.Siltberg skrev:
Ja och nej.
[länk]
Så jag får nog kanske jämka mitt generella "skit i det, det blir aldrig några problem"-råd till ett mera försiktig: Det beror på.
Om det bara är jämn DC i kablarna och om du i vilket fall håller dig under 1 Gbps ethernet så blir det aldrig problem. Även om du tejpat ihop kablarna. Men om du skall köra snabbare och du har switchade DC, ja då skulle du nog kunna se skadade ramar vid switchningen. Detta behöver inte betyda några faktiska problem ändå, men det beror på överliggande nätverkslager och vad du använder uppkopplingen till. En övervakningskamera t ex skulle kunna visa störningar.
Nu vet jag inte om några övervakningskameror som kör snabbare än 1 Gbps (de flesta inte ens det) så då är det i vilket fall inga problem. Men man får lägga med en brasklapp för högre hastigheter och större krav.
P.S. Och som IEEE artikeln visar, om man får problem pga EMI så hjälper 5cm antagligen inte alls. Det är för kort avstånd.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Självklart finns det en gräns någonstans. När behöver man 5 Gbps, när märker man att man inte har 5 Gbps? Jag klarar mig med 7 Mbps... Så man kan diskutera inte bara när detta är ett problem, utan även om det är ett problem.
Finns väl knappast något hushåll som har 5 Gbps, eller 5000 Mbps?Bo.Siltberg skrev:
Mitt fiberbredband i Sverige är 500 Mbps eller 0,5 Gbps, i Afrika är det 20 Mbps via 4G och 40 Mbps via fiber.
Det viktigaste är kanske att förstå att de avstånd, gränser, rekommendationer som kommer fram i trådarna här på BH har oerhört lite med degradering, störning av nätverk att göra. De har rötterna i en annan tid med annan teknik i grunden och mest även tänkbara elfaror med i bilden.
Kan ju vara bra som käpphästar att klamra sig fast vid i olika uppgörelser, upphandlingar osv men i praktiken långt från det tekniska för själva nätverket. Samma symptom ses ju ofta i eltrådarna här för många andra delar av elinstallationer där kanske ofta yngre mer oerfarna eller för all del lätt oinyresserade i alla åldrar klamrar sig fast vid någon punkt utan att kunna motivera.IN, Elinstallatören, Voltimum etc lever gott på att sprida sånt lätt omtuggat matwrial som direkt går in i en visklek och stelnar i något riktigt svårt att bryta genom.
Ofta dras industrimiljö in också som något där man skulle märka av detta i större grad. Även det strider mot all erfarenhet som numera är avsevärd för olika former av IE. Ethernet och de teknologier som hör till familjen har gjort kommunikation också i konventionellt sett svårt störda miljöer till något banalt och enkelt med stora marginaler att nagga på om det krävs. Skillnaden här under 3-4 decennier från rent analog signalering via olika balanserade bussar med låga hastigheter som iofs löste många problem till nutid är enorm.
Kan ju vara bra som käpphästar att klamra sig fast vid i olika uppgörelser, upphandlingar osv men i praktiken långt från det tekniska för själva nätverket. Samma symptom ses ju ofta i eltrådarna här för många andra delar av elinstallationer där kanske ofta yngre mer oerfarna eller för all del lätt oinyresserade i alla åldrar klamrar sig fast vid någon punkt utan att kunna motivera.IN, Elinstallatören, Voltimum etc lever gott på att sprida sånt lätt omtuggat matwrial som direkt går in i en visklek och stelnar i något riktigt svårt att bryta genom.
Ofta dras industrimiljö in också som något där man skulle märka av detta i större grad. Även det strider mot all erfarenhet som numera är avsevärd för olika former av IE. Ethernet och de teknologier som hör till familjen har gjort kommunikation också i konventionellt sett svårt störda miljöer till något banalt och enkelt med stora marginaler att nagga på om det krävs. Skillnaden här under 3-4 decennier från rent analog signalering via olika balanserade bussar med låga hastigheter som iofs löste många problem till nutid är enorm.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Nej, det är en bra fråga som har två delar enligt mig. För det första så har nätverkshastigheterna "stannat" av när det kommer till de större och mera allmänna kabelbunden ethernet. Stegen mellan 10 MBps till 100 MBps och 1 GBps togs ganska snabbt och i förväntad takt, men steget till 10 GBps kom av sig. Den borde vara allmän för länge sedan nu, men lyser mest med sin frånvaro. Vi har istället fått mellanstegen 2,5 GBps (som börjar bli lite vanligare) och 5 GBps (fortfarande ovanlig).Bo.Siltberg skrev:
10GBps och högre håller sig enbart i det professionella segmentet *) och då till servrar, som trunkledning osv.
Och, för det andra, detta skall läggas till en trend där trådade nätverk blir allt mer ovanliga. Fokus ligger idag helt på trådlösa nätverk. Och där uppgraderas standarderna och rullas ut i ungefär samma takt som då det begav sig för trådade nät. De senaste standarderna tillåter mycket höga hastigheter i teorin, men till skillnad från trådade nät så är det stor skillnad på teoretiskt max och vad man kan förvänta sig i praktiken. Trots det så är senare standarder (WiFi 7) snabbare även i praktiken med en rimlig miljö än 1 GBps, så snabbare trådade nät kommer i så fall att drivas av att något måste mata de trådlösa, men då talar vi om trunkledningar som ovan, vilket är ett lite annat segment.
Jag kan inte tro annat än att anledningen är att det inte finns någon större avsättning för högre hastigheter i de här näten. Pss som TV-skärmarna kommer att maxa på 4K (mitt stalltips) så är det frågan om vi någonsin kommer att se 10GBps trådade nätverk som standard i förbrukarnät. Alltså kopplade till ändpunkter. Och med vanlig trådlös access så kommer man inte ofta över 1GBps ändå (och eftersom de flesta kommunicerar med något på internet så klipps hastigheten effektivt av ens internetaccess; denna är oftast betydligt mera flaskhals än något vi talat om här).
Summa summarum. Det skall mycket till innan det blir ett praktiskt problem. Men jag tyckte ändå att det var intressant att vi nu pressar kablaget till den gräns att vi inte kan hålla störkänsligheten stången längre. Till slut så måste något ge med sig.
*) Jaja, det finns några ISPer som erbjuder det tom som internet till hemmen. Men det är en så marginell företeelse att vi kan bortse från den när vi diskuterar marknaden i stort.
För internet duger lägre hastigheter ganska bra. Tills man vill ladda ner stora AI-modeller. 5 Gbps räcker ganska lagom för gamla SATA-diskar (6 Gbps klarar det gränssnittet). Så om man vill ha lagring hemma på nätverket duger det fint.Bo.Siltberg skrev:
Annars kan det vara bra med snabbare nät om man har flera VLAN hemma som delar på en stomme och man vill att alla ska kunna ha Gigabit samtidigt.
Hur ser du på TS fråga och har det du skriver någon bäring där?S sjoelund skrev:För internet duger lägre hastigheter ganska bra. Tills man vill ladda ner stora AI-modeller. 5 Gbps räcker ganska lagom för gamla SATA-diskar (6 Gbps klarar det gränssnittet). Så om man vill ha lagring hemma på nätverket duger det fint.
Annars kan det vara bra med snabbare nät om man har flera VLAN hemma som delar på en stomme och man vill att alla ska kunna ha Gigabit samtidigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Så efter pirate bay kommer AIS sjoelund skrev:För internet duger lägre hastigheter ganska bra. Tills man vill ladda ner stora AI-modeller. 5 Gbps räcker ganska lagom för gamla SATA-diskar (6 Gbps klarar det gränssnittet). Så om man vill ha lagring hemma på nätverket duger det fint.