H Hybro skrev:
Varför inte kalla in en behörig elektriker?

Finns det kanske mer hempul i kåken?
Inte jag som kopplade in den idag och elektriker har månader av väntetid, den är nu rätt inkopplad och allt funkar och skickar ut rätt ström på varje fas

Jerry Gustavsson Jerry Gustavsson skrev:
Inte jag som kopplade in den idag och elektriker har månader av väntetid, den är nu rätt inkopplad och allt funkar och skickar ut rätt ström på varje fas
Har du funktionstestat jfb så den fungerar som dem ska?

J J-banan skrev:
Har du funktionstestat jfb så den fungerar som dem ska?
Japp det har jag gjort och de löser ut när man testar dom

Så vad har du lärt dig?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så vad har du lärt dig?
Att inte låta icke kunniga koppla in fast de säger de kan

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Likväl är det du som fastighetsägare som är ansvarig för husets el vid olyckor, skador o s v.

Eftersom det tydligen var (är) tveksamt, så kan det vara pengarna värt att få elen besiktigad.

Och hur är det med tillgängliga spänningar? Har du, eller vem det nu är, koll på detta?

230 V i alla enfauttag.
400 V, där de skall vara så.
Finns det jord i alla jordade uttag?

Det ser inte ut att vara någon elektriker, som du skriver, bara någon annan.

Att inte låta icke kunniga koppla in fast de säger de kan
Om det är så att någon annan har kopplat detta vid ser så ber jag om ursäkt.
Om det var du själv så skrev jag mitt inlägg för att hjälpa dig förstå hur man kopplar elcentraler.
Det är inte speciellt svårt bara man lär sig det grundläggande, skillnaden mellan TN-C och TN-S, en JFBs ingångssida och utgångssida osv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det är så att någon annan har kopplat detta vid ser så ber jag om ursäkt.
Om det var du själv så skrev jag mitt inlägg för att hjälpa dig förstå hur man kopplar elcentraler.
Det är inte speciellt svårt bara man lär sig det grundläggande, skillnaden mellan TN-C och TN-S, en JFBs ingångssida och utgångssida osv.
Ne jag betalade för detta ”svart” då de inte fanns elektriker som kunde komma ut men aldrig igen. Nästa gång får man helt enkelt vänta tills tid finns

H Hybro skrev:
Och hur är det med tillgängliga spänningar? Har du, eller vem det nu är, koll på detta?

230 V i alla enfauttag.
400 V, där de skall vara så.
Finns det jord i alla jordade uttag?

Det ser inte ut att vara någon elektriker, som du skriver, bara någon annan.
Ja vi har kollat nu ikväll så alla en fas uttag har 230~ och 3 fas ligger vid 400~ som det ska. Ja jord finns och testat alla uttag så de slår ut jfb vid fel. Fick faktiskt tag i en bekants närstående som är elektriker som fixade detta åt mig till slut. Men men man lär sig av sina misstag och inte lita på vem som helst

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.