Håller på med nytt badrum. Väggen på bilden är zon 2. Dosorna till de två uttagen vid spegeln och VP-röret bakom spegeln kommer anslutas mot tätskiktet. Dosorna vid dörren kommer inte tätas. Tänker jag rätt?
Sen funderar jag på de två översta dosorna vid dörren, till styrning för takfläkt/frånluft samt termostat till den vattenburna golvvärmen. De kontrollerna passar tyvärr inte i flerfacksdosor/ram typ Schneider utan är för singelmontage. Förslag på någon snygg lösning där, eller särskilda avstånd som ska vara mellan dem?
Sen funderar jag på de två översta dosorna vid dörren, till styrning för takfläkt/frånluft samt termostat till den vattenburna golvvärmen. De kontrollerna passar tyvärr inte i flerfacksdosor/ram typ Schneider utan är för singelmontage. Förslag på någon snygg lösning där, eller särskilda avstånd som ska vara mellan dem?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 979 inlägg
För elinstallationer i badrum pratar man om områden. Begreppet zoner används för vatten.
Området där vid dörr och handfat beror på avståndet till kanten på ett bad- eller dushkar, eller duschhuvudet för en dusch utan kar. Område 2 sträcker sig 60 cm från karkant eller 120 cm från duschhuvud.
Inom område 2 ska elmaterielen hålla minst IPX4. Utanför område 2 är det oklassat område så IP-klassen beror av om det är torrt, fuktigt eller vått där.
Med "täta" antar jag du menar just IP-klassen? Det är det enda vi pratar om i denna forumdel.
Jag har för mig att de större dos-systemen har en distans att sätta mellan två dosor och en ram som passar detta, men jag kan ha drömt.
Området där vid dörr och handfat beror på avståndet till kanten på ett bad- eller dushkar, eller duschhuvudet för en dusch utan kar. Område 2 sträcker sig 60 cm från karkant eller 120 cm från duschhuvud.
Inom område 2 ska elmaterielen hålla minst IPX4. Utanför område 2 är det oklassat område så IP-klassen beror av om det är torrt, fuktigt eller vått där.
Med "täta" antar jag du menar just IP-klassen? Det är det enda vi pratar om i denna forumdel.
Jag har för mig att de större dos-systemen har en distans att sätta mellan två dosor och en ram som passar detta, men jag kan ha drömt.
Utdrag ur SS 437 01 02:
7.1.1.1
I det fall flera apparater installeras i kombination, t ex strömställare och uttag, monteras dessa i första hand vertikalt. Strömställare placeras överst i kombinationen. Kombinationen monteras 1000 mm över golv, mätt till kombinationens mittpunkt. Den understa apparaten i kombinationen placeras lägst 830 mm över golv, detta innebär vanligtvis en kombination på tre vertikala apparater.
Sällan använda funktioner, som t ex displayer, multifunktionsknappar m m, placeras 1400 mm över betjäningsplanet eller på annan höjd om detta fordras. Termostater placeras på höjd enligt tillverkarens anvisningar.
7.1.1.1
I det fall flera apparater installeras i kombination, t ex strömställare och uttag, monteras dessa i första hand vertikalt. Strömställare placeras överst i kombinationen. Kombinationen monteras 1000 mm över golv, mätt till kombinationens mittpunkt. Den understa apparaten i kombinationen placeras lägst 830 mm över golv, detta innebär vanligtvis en kombination på tre vertikala apparater.
Sällan använda funktioner, som t ex displayer, multifunktionsknappar m m, placeras 1400 mm över betjäningsplanet eller på annan höjd om detta fordras. Termostater placeras på höjd enligt tillverkarens anvisningar.
Ja du tänker rätt.Alltgår skrev:
- Infälld apparatdosa vid dörröppning i våtzon 2 behöver inte tätas mot.
Tack! Yes, allt på väggen är utanför område 2 då. Möjligen tänker jag ändå sätta IP44 uttag, Schneider har snygga infällda.
Jag menade när man ansluter tätskiktet mot dosan med tätskiktsmanchet.Bo.Siltberg skrev:
Detta tål att kollas upp, tack!Bo.Siltberg skrev:
Jag tror man använder t.ex. dennaBo.Siltberg skrev:
https://www.se.com/se/sv/product/IMT80296/kopplingsstycke-multifix-c-c-100-mm-för-sammankoppling-av-apparatdosor-natur/
Då får dosorna 100 mm c/c-avstånd och då borde det få plats två singelramar.
Apropå uttag så har jag dessa, ett i varje badrum.
https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-1-vags-snabb-m-lock
IP21, inga problem. Har man mörka väggar finns det säkert andra som är snyggare, dessa sitter på vita 15x15-plattor och smälter in bra.
Hör med plattsättaren också. "Min" plattsättare godkänner inte vanliga dosor alls i badrummet. Enligt honom måste han skriva en avvikelse på tätskiktet om jag inte använder Elektroskutts förhöjning för dosorna. Hans tätskikt får inte ansluta mot något räfflat.
https://elektroskutt.se/pages/twist
Dessa passar mina dosor från Schneider som heter Multifix.
https://elektroskutt.se/pages/twist
Dessa passar mina dosor från Schneider som heter Multifix.
Klicka här för att svara