Hej
Hos min mamma hade en lysrörsarmatur pajjat i köket.
Jag är inte elektriker själv men tänkte att den där kan jag nog enkelt byta själv egentligen. Men jag tänkte att om jag klantar mig så står man väl verkligen med byxorna nere om det händer något.
Så jag köpte en likvärdig modern armatur på hornbach:
https://www.hornbach.se/p/lysrorsarmatur-malmbergs-breda-20w-595mm/12014755/
... nu skulle man bara hitta en elektriker i den lilla staden mamma bor i.
Sagt och gjort hittade jag en elektriker som bodde ca 2 km därifrån. Jag frågade inte om priset, men räknade med max 2 timmars jobb, då skulle han inte behöva stressa.
Vi kom överens om att använda ROT på mig då jag äger halva lägenheten. Nämner att det var första våningen så det var inte svårtillgängligt ppnågot vis.

Jobbet gick alltså ut på att, bryta strömmen, skruva bort en aramatur, sätta dit en ny, sätta på strömmen. Själv hade jag lätt gjort det på en timme.

Innan jag talar om kostnaden gick på skulle det vara intressant att höra era gissningar.

Enormt tacksam för gissningar.

Eller vad sjutton, det kostade 2600 faktura till mig och sen drog han 1025 på Rot.
Jag kanske har legat djupfryst men var det inte lite väl dyrt?

Kommentera gärna vad ni tycker.
Mvh
Fredrik

Jag tycker du hade tur som fick tag i en elektriker för ett så litet jobb och ganska fort vad jag förstår, när du inte hade en upparbetad relation.

Fairlane
Så ungefär 3000 kr för jobbet före rot plus 500 kr för framkörning/lite material?

Han har väl fakturerat 4 timmar gissar jag, vilket låter högt för det jobbet, men kanske något som strulade rejält?

Hej

Mycket pengar för ett litet är det så klart. Men som det skrevs ovan är det svårt att få hantverkare för något som tar 30-60 minuter. Så denne har väl debiterat för en halvdag.

Nu har du i alla fall lärt dig att fråga om priset före arbetet görs.

Unikt namn
Förväntat dyrt lampbyte.

Nösta byter du själv antar jag?
Svårt att hitta ett så enkelt gigg med bättre timpenning.

Tackar för svaren, det är förmodligen som ni säger att jobbet var väldigt litet. Säkert svårt att hitta motivation för så lite avanz om man bara kan fakturera två timmar. Man kanske får räkna med minst fyra timmar som minimum. Minns för längesedan att man resonerade att "påbörjad timme" skulle faktureras som en timme i en bransch jag jobbade i.

Fairlane
Ja en påbörjad timme brukar faktureras helt, även om jag tror (och hoppas) att man har lite fingertoppskänsla och inte fakturerar 17h om man jobbar 8h och 5min dag ett och 7h och 55min dag 2.

Jag har full förståelse för att man måste fakturera för en minimipris, men det bör man ju uppge för kunden så det är tydligt. Som rörmokaren jag anlitade för många år sen som sa "förmodligen kommer jobbet gå väldigt fort, kanske 10 minuter på plats, men vi fakturerar minimum för 3 timmar bara så du vet". Då visste jag förutsättningarna och accepterade utan problem fakturan när den kom.

Om det känns som att arbetet tagit mycket mindre än 4 timmar (eller om du vet när han kom/gick så du kan räkna ut ungefärlig tid) så tycker jag inte att det är fel att påpeka att tiden inte stämmer om de inte varit tydliga på förhand med att de alltid fakturerar för minst 4 timmar.

Jag antar att det står på fakturan hur många timmar de arbetat?

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Kan vara 2tim + bil. Beror på var du bor i förhållande till elföretaget.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Man kan väl anta att då jobbet är så litet så finns inte heller möjlighet att speca fakturan i detalj. Men så här såg den ut.
Der är ju lite "tryckfel" just där antal står. Gissar på att det står 1.
sketch-1780461978137.png
Att betala blev ca 2600:- (plus en 1025:- i rot)

Fairlane
F fredand44 skrev:
Man kan väl anta att då jobbet är så litet så finns inte heller möjlighet att speca fakturan i detalj. Men så här såg den ut.
[bild]
Är de 30% ROT?
Det var isåfall inte alls tydligt.

Klart du kan begära en tydligare faktura än så där om du vill ha det.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
[bild]
En dåligt specificerad faktura , ska ange antal timmar x summa per timme , ev reskostnad, ev mtrl, moms + rotavdrag

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
L Liss-1 skrev:
En dåligt specificerad faktura , ska ange antal timmar x summa per timme , ev reskostnad, ev mtrl, moms + rotavdrag
Min gissning är att det är inte fakturerat på timme utan att det är en kostnad just för det som står specat eftersom det står ”antal 1 st”. Inte alla jobb måste göras med timkostnad. Vissa jobb görs kanske med en standarddebitering vilket är mycket troligt här eftersom det är ett extremt litet jobb. Då specas inte timme, pris per timme osv utan bara styckpris.
Moms finns säkert med men här ser vi bara ett litet urklipp från fakturan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.