Hej
Hos min mamma hade en lysrörsarmatur pajjat i köket.
Jag är inte elektriker själv men tänkte att den där kan jag nog enkelt byta själv egentligen. Men jag tänkte att om jag klantar mig så står man väl verkligen med byxorna nere om det händer något.
Så jag köpte en likvärdig modern armatur på hornbach:
https://www.hornbach.se/p/lysrorsarmatur-malmbergs-breda-20w-595mm/12014755/
... nu skulle man bara hitta en elektriker i den lilla staden mamma bor i.
Sagt och gjort hittade jag en elektriker som bodde ca 2 km därifrån. Jag frågade inte om priset, men räknade med max 2 timmars jobb, då skulle han inte behöva stressa.
Vi kom överens om att använda ROT på mig då jag äger halva lägenheten. Nämner att det var första våningen så det var inte svårtillgängligt ppnågot vis.

Jobbet gick alltså ut på att, bryta strömmen, skruva bort en aramatur, sätta dit en ny, sätta på strömmen. Själv hade jag lätt gjort det på en timme.

Innan jag talar om kostnaden gick på skulle det vara intressant att höra era gissningar.

Enormt tacksam för gissningar.

Eller vad sjutton, det kostade 2600 faktura till mig och sen drog han 1025 på Rot.
Jag kanske har legat djupfryst men var det inte lite väl dyrt?

Kommentera gärna vad ni tycker.
Mvh
Fredrik

Jag tycker du hade tur som fick tag i en elektriker för ett så litet jobb och ganska fort vad jag förstår, när du inte hade en upparbetad relation.

Fairlane
Så ungefär 3000 kr för jobbet före rot plus 500 kr för framkörning/lite material?

Han har väl fakturerat 4 timmar gissar jag, vilket låter högt för det jobbet, men kanske något som strulade rejält?

Hej

Mycket pengar för ett litet är det så klart. Men som det skrevs ovan är det svårt att få hantverkare för något som tar 30-60 minuter. Så denne har väl debiterat för en halvdag.

Nu har du i alla fall lärt dig att fråga om priset före arbetet görs.

Unikt namn
Förväntat dyrt lampbyte.

Nösta byter du själv antar jag?
Svårt att hitta ett så enkelt gigg med bättre timpenning.