Burre_88
Jag har tagit över ett gammalt fritidshus och nu håller jag på att renovera lite samtidigt som jag tänkte bygga en ny altan.

Nu när jag grävde stötte jag på en svart kabel i marken, ca 8 mm i diameter. Någon som har en idé vad det kan vara ...tele, el?

• 20260528_155133.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det är troligen en gammal teleledning. En elkabel skulle varit minst dubbelt så grov.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Finns det någon beteckning på den svarta plasten som ev. kan ge någon indikering på vad det är för kabel?
Kan vara elmatningen men då borde den varit nedgrävd. Vilket inte alla gånger görs....

Düsseldorff
Knappast elmatningen, för tunn. Men man ska aldrig säga aldrig...

• Gilla
Burre_88
  • Laddar…
Den ser väldigt lika ut som den tele kabeln (som inte används längre) vi har in till huset

• Gilla
Bengt-re och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Knappast elmatningen, för tunn. Men man ska aldrig säga aldrig...
Jo är det någon gång man ska säga aldrig är det här med den gamla telekabeln på bild.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
GK100 GK100 skrev:
Jo är det någon gång man ska säga aldrig är det här med den gamla telekabeln på bild.
Det är då det visar sig att Bengt 95 år som bodde i stugan i 60 år fuldrog el med en telekabel.

• Gilla
  • Haha
jangus11 och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är då det visar sig att Bengt 95 år som bodde i stugan i 60 år fuldrog el med en telekabel.
Har "Bengt" klarat elförsörjningen med den kabeln (4*0,6mm?) får man utgå från att han varken värmt sitt eget hus eller grannens hönshus med el utan nöjt sej med nån enstaka ledlampa.

• Gilla
Bengt-re och 6 till
  • Laddar…
Burre_88
R roli skrev:
Finns det någon beteckning på den svarta plasten som ev. kan ge någon indikering på vad det är för kabel?
Kan vara elmatningen men då borde den varit nedgrävd. Vilket inte alla gånger görs....
Nix, det finns ingen betäckning

Burre_88
F fribygg skrev:
Har "Bengt" klarat elförsörjningen med den kabeln (4*0,6mm?) får man utgå från att han varken värmt sitt eget hus eller grannens hönshus med el utan nöjt sej med nån enstaka ledlampa.
Ungefär så tänkte jag oxå 🙂 ...men är man inte 100 så är det onödigt att chansa

Düsseldorff
F fribygg skrev:
Haha, ja det har du förstås rätt i. Det var mera ett utfall av att man aldrig slutar bli förvånad över alla knäppa grejer folk visar upp på byggahus.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
När jag gräver runt sommarhuset hittar jag ibland nedgrävd inomhuskabel som jag tror tidigare ägare drog till belysning och pump till en liten damm han hade byggt. Så jag tycker inte alls att frågan är särskilt dum.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
MultiMan
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är troligen en gammal teleledning. En elkabel skulle varit minst dubbelt så grov.
Min EKKJ från 1970-talet som går ut till garaget utvändigt via takfot och längs fasad ner i marken, är ~12mm. Mätte nyligen eftersom jag ska koppla på mig på husväggen. Det är inte dubbelt mot 8, men jag vet ju inte vad du funderade på att det var för kabel trådskaparen hittat.

Det fanns en EKKJ 1x2,5+2,5 som hade ungefär den nämnda diametern. Där var skärmen en penledare och den andra en fas. dom jag har sett har nästan alltid varit sista stolparna på vägbelysningar och där satt ju ett säkringselement och en "penplint" i stolpen. Så alldeles säker på teleledning kan man inte vara om man inte kan hitta någon text på kabeln eller att man får göra lite handpåläggning.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det fanns en EKKJ 1x2,5+2,5 som hade ungefär den nämnda diametern. Där var skärmen en penledare och den andra en fas. dom jag har sett har nästan alltid varit sista stolparna på vägbelysningar och där satt ju ett säkringselement och en "penplint" i stolpen. Så alldeles säker på teleledning kan man inte vara om man inte kan hitta någon text på kabeln eller att man får göra lite handpåläggning.
Jo man kan vara säker på att den på bilden inte är en EKKJ oberoende area och ledarantal. Den släta manteln på telekabeln som dessutom inte är av PVC skiljer sig från kraftjordkablarnas yttre med sin karaktäristiska motspiral som syns lite genom höljet. Särskilt tydligt på kablar från tiden det öht fanns enledare med koncentrisk ledare att skaffa.

Att någon skulle använt telekabel till starkström som nämnts är givetvis möjligt men knappast sannolikt. Där hade nog lampsladd, gummikablar osv varit troligare kanske främst pga de klena ledarna i telekabeln som nog många helt oinsatta trots allt funderat ett varv till över.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.