Jag har tagit över ett gammalt fritidshus och nu håller jag på att renovera lite samtidigt som jag tänkte bygga en ny altan.
Nu när jag grävde stötte jag på en svart kabel i marken, ca 8 mm i diameter. Någon som har en idé vad det kan vara ...tele, el?
Nu när jag grävde stötte jag på en svart kabel i marken, ca 8 mm i diameter. Någon som har en idé vad det kan vara ...tele, el?
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 900 inlägg
Det är troligen en gammal teleledning. En elkabel skulle varit minst dubbelt så grov.
Finns det någon beteckning på den svarta plasten som ev. kan ge någon indikering på vad det är för kabel?
Kan vara elmatningen men då borde den varit nedgrävd. Vilket inte alla gånger görs....
Kan vara elmatningen men då borde den varit nedgrävd. Vilket inte alla gånger görs....
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 151 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 151 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 151 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 151 inlägg
Haha, ja det har du förstås rätt i. Det var mera ett utfall av att man aldrig slutar bli förvånad över alla knäppa grejer folk visar upp på byggahus.F fribygg skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 197 inlägg
När jag gräver runt sommarhuset hittar jag ibland nedgrävd inomhuskabel som jag tror tidigare ägare drog till belysning och pump till en liten damm han hade byggt. Så jag tycker inte alls att frågan är särskilt dum.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 919 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 919 inlägg
Min EKKJ från 1970-talet som går ut till garaget utvändigt via takfot och längs fasad ner i marken, är ~12mm. Mätte nyligen eftersom jag ska koppla på mig på husväggen. Det är inte dubbelt mot 8, men jag vet ju inte vad du funderade på att det var för kabel trådskaparen hittat.Bo.Siltberg skrev:
Det fanns en EKKJ 1x2,5+2,5 som hade ungefär den nämnda diametern. Där var skärmen en penledare och den andra en fas. dom jag har sett har nästan alltid varit sista stolparna på vägbelysningar och där satt ju ett säkringselement och en "penplint" i stolpen. Så alldeles säker på teleledning kan man inte vara om man inte kan hitta någon text på kabeln eller att man får göra lite handpåläggning.
Jo man kan vara säker på att den på bilden inte är en EKKJ oberoende area och ledarantal. Den släta manteln på telekabeln som dessutom inte är av PVC skiljer sig från kraftjordkablarnas yttre med sin karaktäristiska motspiral som syns lite genom höljet. Särskilt tydligt på kablar från tiden det öht fanns enledare med koncentrisk ledare att skaffa.E elmont skrev:Det fanns en EKKJ 1x2,5+2,5 som hade ungefär den nämnda diametern. Där var skärmen en penledare och den andra en fas. dom jag har sett har nästan alltid varit sista stolparna på vägbelysningar och där satt ju ett säkringselement och en "penplint" i stolpen. Så alldeles säker på teleledning kan man inte vara om man inte kan hitta någon text på kabeln eller att man får göra lite handpåläggning.
Att någon skulle använt telekabel till starkström som nämnts är givetvis möjligt men knappast sannolikt. Där hade nog lampsladd, gummikablar osv varit troligare kanske främst pga de klena ledarna i telekabeln som nog många helt oinsatta trots allt funderat ett varv till över.