Använd ett mätinstrument för att mäta spänningar mellan N och faser 230V och att du har 400V mellan faser.
Efter omkoppling. Innan inkoppling av ny häll.

• Gilla
wolfbrother
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sedan bör vi ta en titt på hur det ser ut på anslutningsplinten på hällen. Kanske är det enkelt att ordna så att det räcker med en N-ledaren i anslutningssladden. Som du ser så är det ganska riskfyllt att försöka få in två ledare i samma skruvklämma i stickproppen. Det bör undvikas.
Tyvärr är Cylinda-hällarna usla på den punkten. Man måste ha två neutralledare om man inte bygger om saker och ting.

Herregud vad ni tjafsar! Nödig kännedom gäller väl fortfarande. Tillräckligt många människor har fått sätta livet till pga kludd rövar. Ring en elinstallatör! Dock en del bra inlägg.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane
G Gammelgnistan skrev:
Herregud vad ni tjafsar!
Det är väl inget tjafs alls i tråden (kanske blir nu)?
G Gammelgnistan skrev:
Nödig kännedom gäller väl fortfarande.
Det försvann 1990, så nej.
Det är inte ett ingrepp som var tillåtet innan och inte heller nu för en lekman (eller för en elmontör på sin fritid).
Däremot ska man givetvis förstå vad man gör och inte gissa/chansa, oavsett om man är behörig att utföra jobbet eller inte.
G Gammelgnistan skrev:
Tillräckligt många människor har fått sätta livet till pga kludd rövar.
Ja, de som springer på tåg framförallt, men även en och annan professionell.
G Gammelgnistan skrev:
Ring en elinstallatör! Dock en del bra inlägg.
Eller ring en elfirma?
Jag tycker egentligen alla inlägg var bra innan, med resonerande, frågande och svarande.

• Gilla
wolfbrother och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl inget tjafs alls i tråden (kanske blir nu)?

Det försvann 1990, så nej.
Det är inte ett ingrepp som var tillåtet innan och inte heller nu för en lekman (eller för en elmontör på sin fritid).
Däremot ska man givetvis förstå vad man gör och inte gissa/chansa, oavsett om man är behörig att utföra jobbet eller inte.

Ja, de som springer på tåg framförallt, men även en och annan professionell.

Eller ring en elfirma?
Jag tycker egentligen alla inlägg var bra innan, med resonerande, frågande och svarande.
Hoppsan! Där fick man lite på pälsen. Har jobbat som elektriker i 60 år, 45 av dom som elinstallatör och vet hur viktigt det är att det blir rätt och säkert.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Gammelgnistan skrev:
Hoppsan! Där fick man lite på pälsen. Har jobbat som elektriker i 60 år, 45 av dom som elinstallatör och vet hur viktigt det är att det blir rätt och säkert.
Välkommen till forumet. Häng kvar så kommer du att se fler spretiga trådar. Det är ju ett forum där alla får skriva. Men så länge det finns ork så brukar trådarna styras upp till ett nöjaktigt korrekt svar, speciellt ur säkerhetssynvinkel. Även felaktiga svar som korrigeras är lärorika. Hoppas du vill hjälpa till.

• Gilla
wolfbrother och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej så är det inte. De är båda skyddsledare. Kabeln innehåller, förutom "ordinarie" skyddsledare en biledare för skyddsjordning av metallmanteln runt kabeln.

Biledaren är idag inte tillåten att användas som skyddsledare (för att skyddsjorda spisen), även om man skulle kunna göra det om man har en JFB.

Röd var förr en vanlig färg för den ordinarie skyddsledaren.
Fast i mitt hus från -61 så har man i ganska många uttag enbart använt den där nakna flerkardeliga ledaren som skyddsjord. Och det är en seriös installation i orginal vill jag nog påstå.

Exakt hur kablarna är uppbyggda vet jag inte, men ledarna ser ut precis som på TS bild. Så om det är en "äkta" biledare låter jag vara osagt.

Men, hur gick det för TS?

• Gilla
wolfbrother
  • Laddar…
Fairlane
L Lars_P2006 skrev:
Fast i mitt hus från -61 så har man i ganska många uttag enbart använt den där nakna flerkardeliga ledaren som skyddsjord. Och det är en seriös installation i orginal vill jag nog påstå.
Delen du citerade innehåller följande text, vilket väl förklarar det hela.

"Biledaren är idag inte tillåten att användas som skyddsledare (för att skyddsjorda spisen), även om man skulle kunna göra det om man har en JFB."

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
L Lars_P2006 skrev:

Exakt hur kablarna är uppbyggda vet jag inte, men ledarna ser ut precis som på TS bild. Så om det är en "äkta" biledare låter jag vara osagt.

Men, hur gick det för TS?
Jag sitter här och läser å lär mig massa saker! Har inte kommit till att kontakta en elektriker än. Har ett par saker som behöver göras så väntar på finanser. 😊

Fairlane Fairlane skrev:
Delen du citerade innehåller följande text, vilket väl förklarar det hela.

"Biledaren är idag inte tillåten att användas som skyddsledare (för att skyddsjorda spisen), även om man skulle kunna göra det om man har en JFB."
Biledaren är en manteljord som jordar bly höljet i en EKKL. 1----1,5 kvm. Övriga ledare är 2,5 kvmm

Tack för alla lärorika svar och diskussioner!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.