1 615 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Vill få en spishäll installerad. Vad behöver kopplas om?
Använd ett mätinstrument för att mäta spänningar mellan N och faser 230V och att du har 400V mellan faser.
Efter omkoppling. Innan inkoppling av ny häll.
Efter omkoppling. Innan inkoppling av ny häll.
Tyvärr är Cylinda-hällarna usla på den punkten. Man måste ha två neutralledare om man inte bygger om saker och ting.Bo.Siltberg skrev:
Herregud vad ni tjafsar! Nödig kännedom gäller väl fortfarande. Tillräckligt många människor har fått sätta livet till pga kludd rövar. Ring en elinstallatör! Dock en del bra inlägg.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Det är väl inget tjafs alls i tråden (kanske blir nu)?G Gammelgnistan skrev:
Det försvann 1990, så nej.G Gammelgnistan skrev:
Det är inte ett ingrepp som var tillåtet innan och inte heller nu för en lekman (eller för en elmontör på sin fritid).
Däremot ska man givetvis förstå vad man gör och inte gissa/chansa, oavsett om man är behörig att utföra jobbet eller inte.
Ja, de som springer på tåg framförallt, men även en och annan professionell.G Gammelgnistan skrev:
Eller ring en elfirma?G Gammelgnistan skrev:
Jag tycker egentligen alla inlägg var bra innan, med resonerande, frågande och svarande.
Hoppsan! Där fick man lite på pälsen. Har jobbat som elektriker i 60 år, 45 av dom som elinstallatör och vet hur viktigt det är att det blir rätt och säkert.Fairlane skrev:
Det är väl inget tjafs alls i tråden (kanske blir nu)?
Det försvann 1990, så nej.
Det är inte ett ingrepp som var tillåtet innan och inte heller nu för en lekman (eller för en elmontör på sin fritid).
Däremot ska man givetvis förstå vad man gör och inte gissa/chansa, oavsett om man är behörig att utföra jobbet eller inte.
Ja, de som springer på tåg framförallt, men även en och annan professionell.
Eller ring en elfirma?
Jag tycker egentligen alla inlägg var bra innan, med resonerande, frågande och svarande.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Välkommen till forumet. Häng kvar så kommer du att se fler spretiga trådar. Det är ju ett forum där alla får skriva. Men så länge det finns ork så brukar trådarna styras upp till ett nöjaktigt korrekt svar, speciellt ur säkerhetssynvinkel. Även felaktiga svar som korrigeras är lärorika. Hoppas du vill hjälpa till.G Gammelgnistan skrev:
Fast i mitt hus från -61 så har man i ganska många uttag enbart använt den där nakna flerkardeliga ledaren som skyddsjord. Och det är en seriös installation i orginal vill jag nog påstå.Bo.Siltberg skrev:
Nej så är det inte. De är båda skyddsledare. Kabeln innehåller, förutom "ordinarie" skyddsledare en biledare för skyddsjordning av metallmanteln runt kabeln.
Biledaren är idag inte tillåten att användas som skyddsledare (för att skyddsjorda spisen), även om man skulle kunna göra det om man har en JFB.
Röd var förr en vanlig färg för den ordinarie skyddsledaren.
Exakt hur kablarna är uppbyggda vet jag inte, men ledarna ser ut precis som på TS bild. Så om det är en "äkta" biledare låter jag vara osagt.
Men, hur gick det för TS?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Delen du citerade innehåller följande text, vilket väl förklarar det hela.L Lars_P2006 skrev:
"Biledaren är idag inte tillåten att användas som skyddsledare (för att skyddsjorda spisen), även om man skulle kunna göra det om man har en JFB."
Jag sitter här och läser å lär mig massa saker! Har inte kommit till att kontakta en elektriker än. Har ett par saker som behöver göras så väntar på finanser. 😊L Lars_P2006 skrev:Fast i mitt hus från -61 så har man i ganska många uttag enbart använt den där nakna flerkardeliga ledaren som skyddsjord. Och det är en seriös installation i orginal vill jag nog påstå.
Exakt hur kablarna är uppbyggda vet jag inte, men ledarna ser ut precis som på TS bild. Så om det är en "äkta" biledare låter jag vara osagt.
Men, hur gick det för TS?
Biledaren är en manteljord som jordar bly höljet i en EKKL. 1----1,5 kvm. Övriga ledare är 2,5 kvmmFairlane skrev:
Tack för alla lärorika svar och diskussioner!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden