M
Morsan har fått problem med att JFB inte går att återställa.
Elcentralen har 2st JFB.
En till elementen (nr 2) och en till övriga förbrukare (nr 1).

Under de senaste året så har JFB 1 sporadiskt slagit ifrån utan uppenbar anledning.

Nu har den dock fått för sig att slå ifrån om man använder ugnen, dock inte om man bara använder spisplattorna.
Det kan ta allt från någon sekund till flera minuters användande innan den slår ifrån.
Det stora problemet är att det inte går att återställa den.

Har testat att slå av alla dvärgbrytarna till allt i hela huset, hjälper inte.
Stängt av huvudbrytaren i centralen, hjälper inte.
Slår man av JFB 2 så går det inte att slå på den igen.

Skruvar man ur båda JFB så hjälper inte det heller.

En lösning som har fungerat är att vänta en stund, sen skruva ur säkringarna i mätarskåpet ute på väggen, så kan det gå att återställa JFB 1.
Fungerar inte det så får man vänta någon/några timmar innan det går att slå på JFB 1 igen.
JFB 2 kan ta flera dagar innan den går att slå på.

Jag gissar på att det är JFB som håller på att ge upp, men vad säger expertisen på forumet?
JFB är Rogy JVL16-63, 40A, 30mA, 0.1s, 415V
Centralen är ca 5 år gammal.

Det låter som att det finns två olika problem. Du tycks ju redan ha kommit fram till att det finns ett jordfel i ugnen. Det är inte helt ovanligt såvitt jag förstår. Det går troligen att byta elementet i ugnen för att lösa problemet.

Det andra problemet är att jordfelsbrytarna inte går att återställa. Går det inte att återställa ens med avslagen huvudbrytare är det något fel på den. Möjligen att det krävs någon speciell knyck för att återställa den. Men det är väl i sig en dålig egenskap. Jag har ingen erfarenhet av Rogy, men inbillar mig att det är ett lågprismärke.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Med en del JFB så måsta man trycka ner ordentligt för att trycka upp och den fastnar i rätt läga.
Så tryck vippan hårt i botten så kan det gå att återställa den.

• Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
Jag blir lite förvirrad av felbeskrivningen. Jag uppfattar att JFB1 har slagit ifrån troligen pga fel i ugnselementet. Och nu inte går att återställa. Men så skriver du om JFB2 också.

Är det alltså problem med båda jordfelsbrytarna?

Man brukar ju kunna säga relativt säkert att om inte jordfelsbrytaren går att slå till med huvudbrytaren avstängd, så är det fel på jordfelsbrytaren. Men rent teoretiskt så kan man tänka sig att OM du har ett isolationsfel mellan neutraledaren i ditt elsystemn och jord. Så kan du fär en "vagbonderande ström". Alltså ström från dina grannar letar sig via neutralen in till dig och leds mot jord via det isoloationsfel som du uppenbarligen har.

Men du skriver att det inte går att återställa den ens om du lossar anslutningarna (alla?) till jordfelsbrytaren. Du skriver också att den kan börja fungera igen efter en stund. Det har jag för mig har beskrivits i en tråd här, att vissa typer av felströmmar kan ge det fenomenet. Men jag kommer inte ihåg nu om det handlar om väldigt stora felströmmar, eller om det var något annat.

Det låter lite långsökt/skumt om båda jordflesbrytarna skulle lägga av på det här sättet ungefär samtidigt, även om de är av lågprismodell (vet ej om Rogy räknas dit).

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
M Mekplatsen skrev:
Skruvar man ur båda JFB så hjälper inte det heller.
Har du kopplat loss bägge JFB från elcentralen, eller vad menar du ?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men du skriver att det inte går att återställa den ens om du lossar anslutningarna (alla?) till jordfelsbrytaren. Du skriver också att den kan börja fungera igen efter en stund. Det har jag för mig har beskrivits i en tråd här, att vissa typer av felströmmar kan ge det fenomenet. Men jag kommer inte ihåg nu om det handlar om väldigt stora felströmmar, eller om det var något annat.
Det du tänker på är när felströmmen är kraftigt asymmetrisk och då innehåller tillräckligt stor DC komponent så PMR i JFB tillfälligt hamnar ur magnetisk balans. PMR är en känslig mekanism som håller JFB i tilläge via svag permanentmagnet.

Typiskt kan det hända vid stumma kortslutningar som trots allt inte är så vanliga hemma. Symptomen går över betydlig snabbare än TS beskriver normali i ytterlighetsfall max runt en timme oftast mer räknat i miniter.

Så TS JFB är troligtvis inte kuranta men samtidigt udda att båda beter sig på det sättet. Kan ju även ligga både någon felkoppling eller något mer exotiskt fel bakom.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
M
H hempularen skrev:
Jag blir lite förvirrad av felbeskrivningen. Jag uppfattar att JFB1 har slagit ifrån troligen pga fel i ugnselementet. Och nu inte går att återställa. Men så skriver du om JFB2 också.

Är det alltså problem med båda jordfelsbrytarna?
JFB1 slogs av när ugnen användes och under felsökningen så testade jag JFB2 och då gick det inte att återställa den heller.
H hempularen skrev:
Man brukar ju kunna säga relativt säkert att om inte jordfelsbrytaren går att slå till med huvudbrytaren avstängd, så är det fel på jordfelsbrytaren. Men rent teoretiskt så kan man tänka sig att OM du har ett isolationsfel mellan neutraledaren i ditt elsystemn och jord. Så kan du fär en "vagbonderande ström". Alltså ström från dina grannar letar sig via neutralen in till dig och leds mot jord via det isoloationsfel som du uppenbarligen har.

Men du skriver att det inte går att återställa den ens om du lossar anslutningarna (alla?) till jordfelsbrytaren.
Eftersom jag inte kunde återställa JFB trots avstängd huvudbrytare så testade jag att skruva ur alla anslutningar till dom för att se om det hjälpte/blev någon skillnad, vilket det inte blev, därav att jag tror att det är JFB som håller på att ge upp.
H hempularen skrev:
Du skriver också att den kan börja fungera igen efter en stund. Det har jag för mig har beskrivits i en tråd här, att vissa typer av felströmmar kan ge det fenomenet. Men jag kommer inte ihåg nu om det handlar om väldigt stora felströmmar, eller om det var något annat.

Det låter lite långsökt/skumt om båda jordflesbrytarna skulle lägga av på det här sättet ungefär samtidigt, även om de är av lågprismodell (vet ej om Rogy räknas dit).
JFB1 har strulat ca 1 år och JFB2 började väl typ nu.
Jag har motionerat/funktionstestat dom någon gång/år.

M
nisse123 nisse123 skrev:
Har du kopplat loss bägge JFB från elcentralen, eller vad menar du ?
Japp, för att se om problemet med att återställa dom låg i huset eller om det var själva JFB som strulade.

M
Vet inte om det kan ha någon betydelse för produkternas hållbarhet, men morsans hus ligger sist på ledningarna ute i skogen.

M Mekplatsen skrev:
Vet inte om det kan ha någon betydelse för produkternas hållbarhet, men morsans hus ligger sist på ledningarna ute i skogen.
Det är nog mest att det inte är topprodukter du har där. Din beskrivning av vad du gjort och dessutom provat dem då och då (vilket många missar och som är bra för säker funktion) tyder på att du nog bör byta dem.

Märken som Rogy, Chint osv borgar direkt inte för kvalitetsprodukter.

• Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.