Hej,

Är lite ny här och är inte den vassaste på el. Har bytt dosa och utomhus uttag och ska nu byta dubbel strömbrytare som för tillfället endast ska försörja utebelysning. Har köpt dubbel om man eventuellt skulle vilja koppla på något annat i framtiden. Är väldigt osäker på hur denna ska kopplas. Är det någon som har erfarenhet och möjlighet att svara? Som sagt endast en av switcharna som behöver fungera för tillfället.

• PXL_20260526_111931417.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20260526_111725594.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260526_111725594.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260526_111642680.MP.jpg
    Skapa konto
Ring en elektriker

På vilken kabel sitter utebelysningen?
Vilken kabel är inkommande matning?

Som strömbrytaren är kopplad så är det ingen funktion på strömbrytaren.

Hur var det kopplat innan?

Bästa svaret

Hej. Om en knapp ska styra en last så sätter du inkommande brun på L och den bruna som går vidare till lampan på valfri pil upp. Nolla och jord (blå och gulgröna) sätts på varsin X plint. Ser ut som att du knäckt ena spaken dock, jag hade köpt en ny brytare.

• Gilla
Bostadsrätt08
  • Laddar…
L Liss-1 skrev:
Ring en elektriker
Haha aldrig i livet :D

S Sebbegb skrev:
Hej. Om en knapp ska styra en last så sätter du inkommande brun på L och den bruna som går vidare till lampan på valfri pil upp. Nolla och jord (blå och gulgröna) sätts på varsin X plint. Ser ut som att du knäckt ena spaken dock, jag hade köpt en ny brytare.
useless useless skrev:
Hur var det kopplat innan?
Det var en annan brytare innan, denna är helt ny.

S Sebbegb skrev:
Tack för svar!

B Bostadsrätt08 skrev:
Det var en annan brytare innan, denna är helt ny.
Hur var den gamla knappen kopplad?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Bostadsrätt08 skrev:
är inte den vassaste på el.
Det finns nackdelar med att visa det så tydligt som du gör här. Detta mitt i blickfånget är sådant som folk kan peka finger mot och ropa hempulare, och det kan ev bli problem med försäljning av huset (krav på besiktning etc). Jag skulle rekommendera att du gör om det vi ser på bild här. Det finns fördelar med att det ser proffsigt ut.

Jag antar att matningen kommer uppifrån via den övermålade kabeln med rostiga klammer?

Om det verkligen behövs en kopplingsdosa där så bör den i så fall placeras mellan lockbrädorna, inte på desamma. Jag skulle gissa att dosan kan behövas men behöver då placeras uppe vid taket för att skarva på en fräsch kabel ned till uttag och strömbrytare. Den kan då klamras dikt mot lockbrädan.

Men om det inte blir för högt så kan man annars placera strömbrytaren där inkommande kabel slutar, och uttaget dikt an under, centrerat mellan lockbrädorna. Detta under förutsättning att utgående kabel till belysningen kan flyttas vänster ett snäpp och når upp. Det kräver troligen också att ledarna i inkommande kabel skarvas, men det finns det plats för i kapslingen för strömbrytaren.

Att gå in med kabeln underifrån som du gör nu är fult och inte nödvändigt. Viktigare är att öppna dräneringshålet i nedre hörnet av kapslingen. För strömbrytaren tror jag man skymtar detta redan öppet i vänster nederkant.

I nuvarande strömbrytare har kabeln till belysningen för korta ledare. Kabeln ska alltid avmantlas så att ledarna når översidan av apparaten med marginal. Brun ledare uppifrån ser också väl tajt ut. Och brun ledare till belysningen sitter fel just nu - den ska flyttas till ovansidan av strömbrytaren, men den räcker ju inte..

Kablar ska också gå vinkelrätt in i kapslingar, inte snett som kabeln till belysningen gör.

• Gilla
Sebbegb och 1 till
  • Laddar…
Jag skrev ju ˚ring en elektriker˚ för att installationen ser ju allt än bra ut, och ägaren gör ju självklart en godkänd kontroll före och efter spänningssättning

Dessutom sitter vägguttaget vridet och då gäller inte ip44 kapslingen

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns nackdelar med att visa det så tydligt som du gör här. Detta mitt i blickfånget är sådant som folk kan peka finger mot och ropa hempulare, och det kan ev bli problem med försäljning av huset (krav på besiktning etc). Jag skulle rekommendera att du gör om det vi ser på bild här. Det finns fördelar med att det ser proffsigt ut.

Jag antar att matningen kommer uppifrån via den övermålade kabeln med rostiga klammer?

Om det verkligen behövs en kopplingsdosa där så bör den i så fall placeras mellan lockbrädorna, inte på desamma. Jag skulle gissa att dosan kan behövas men behöver då placeras uppe vid taket för att skarva på en fräsch kabel ned till uttag och strömbrytare. Den kan då klamras dikt mot lockbrädan.

Men om det inte blir för högt så kan man annars placera strömbrytaren där inkommande kabel slutar, och uttaget dikt an under, centrerat mellan lockbrädorna. Detta under förutsättning att utgående kabel till belysningen kan flyttas vänster ett snäpp och når upp. Det kräver troligen också att ledarna i inkommande kabel skarvas, men det finns det plats för i kapslingen för strömbrytaren.

Att gå in med kabeln underifrån som du gör nu är fult och inte nödvändigt. Viktigare är att öppna dräneringshålet i nedre hörnet av kapslingen. För strömbrytaren tror jag man skymtar detta redan öppet i vänster nederkant.

I nuvarande strömbrytare har kabeln till belysningen för korta ledare. Kabeln ska alltid avmantlas så att ledarna når översidan av apparaten med marginal. Brun ledare uppifrån ser också väl tajt ut. Och brun ledare till belysningen sitter fel just nu - den ska flyttas till ovansidan av strömbrytaren, men den räcker ju inte..

Kablar ska också gå vinkelrätt in i kapslingar, inte snett som kabeln till belysningen gör.
B Bostadsrätt08 skrev:
Tack för svar!
S Sebbegb skrev:
Fick köpa en ny brytare, kopplingen fungerade. Stort tack.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Jag får dra om allt, ville bara make sure att det fungerar. Har nämligen varit elfel där sen jag köpte huset men fungerar nu. Tack för svar!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.