Hej! Har idag en stuga med bara 12v system ,skall uppgradera med mer batterier och solceller .
Har köpt victron multiplus inverter som jag tänkt "stödladda" genom på vinterhalvåret med elverk, samt mppt regulator!
Har koll på inkoppling av dessa förutom jordning av systemet , kan någon skissa upp ett enkelt kopplings schema eller förklara hur?!
Mvh Tony

Ja tackar för det! Jag hade sett det där tidigare! Men jag har problem med läsförståelse efter en stroke, det där blir för komplicerat för mig att få ihop!Ett specifikt schema för min anläggning skulle jag fatta.

En fas inverter elverk
Fyra solceller parallellt
Inverter 22/3000/120 (inbyggd laddare)
Chassi jordad regulator
Jordspett alt slinga

En bild säger mer än tusen ord 👍😄

Mvh Tony

Ok, Har du mppt laddare till solcellerna också? Inverter laddar batteri på enbart växelströmsdrift så en sådan bör finnas

Ser nu att du hade en mppt laddare

För jordning så behöver du ett jordspett o banka ner i jorden typ denna

https://www.amazon.se/DEBFLEX-70260...53440493343&psc=1&language=sv_SE&gad_source=1

Sen är det lämpligt att sätta en jordfelsbrytare typ denna 230V på AC ut

https://www.amazon.se/Schneider-Ele...977333164924&language=sv_SE&gad_source=1&th=1

Du behöver något litet skåp att sätta jordfelsbrytare (jfb) i typ enkel normcentral.

Inte fel med huvudströmbrytare och några dvärgbrytare i denna till förbrukarna. Brukar finnas diverse butiker.

Jordledning (grön/gul) från spett går till egen kopplingslist (jord) i normcentral

Blå ledning går från kopplingslist (jord) till ingående nolla(N) på jfb

Utgående blå ledning från jfb går till de andra kopplingslisten nolla (N)

Fasledning från växelriktaren går via huvudströmbrytaren till jfb fas ingång (L) vidare till dvärgbrytarna

Jord i normcentral ansluts till samtliga jordanslutningar på växelriktare och uttag

Fas i normcentral ansluts till samtliga uttag fasingång (L)

• Gilla
David__11
  • Laddar…
Kan lägga, till att din växelriktare har en inställning där jord och nolla sammankopplas vilket inte får ske i detta fall då du kör en jfb

• Wow
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tackar för en enkel förklaring! Då ska jag avaktivera jordingsreläet i inverten och beställa ett jordspett jag har nog resten som behövs👍
Mvh Tony

A
H Håbbe01 skrev:
Kan lägga, till att din växelriktare har en inställning där jord och nolla sammankopplas vilket inte får ske i detta fall då du kör en jfb
https://www.victronenergy.se/inverters-chargers/multiplus-ii#downloads-manuals

Produkten är utrustad med ett jordrelä (relä H, se bilaga B) som automatiskt ansluter den neutrala utgången till höljet om ingen extern AC-källa är tillgänglig. Om en extern AC-källa är tillgänglig kommer jordrelä H att öppnas innan ingångssäkerhetsreläet stängs. Detta säkerställer korrekt funktion för en jordläckagebrytare som är ansluten till utgången.
I ett TN-nät ska neutral vara ansluten till utsatta delar för att få ett sådant system. Det sker i nätägarens trafo. När invertern drivs via batteri så agerar den spänningskälla och för att fortsatt ha ett tn-nät så måste neutral anslutas till jord som tidigare.

Så jag tycker det är rätt gjort av Victron och det kommer ju inte påverka jordfelsbrytarens funktion på den oskyddade sidan.

• Gilla
Håbbe01 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.