423 läst ·
9 svar
423 läst
9 svar
Offgrid
Hej! Har idag en stuga med bara 12v system ,skall uppgradera med mer batterier och solceller .
Har köpt victron multiplus inverter som jag tänkt "stödladda" genom på vinterhalvåret med elverk, samt mppt regulator!
Har koll på inkoppling av dessa förutom jordning av systemet , kan någon skissa upp ett enkelt kopplings schema eller förklara hur?!
Mvh Tony
Har köpt victron multiplus inverter som jag tänkt "stödladda" genom på vinterhalvåret med elverk, samt mppt regulator!
Har koll på inkoppling av dessa förutom jordning av systemet , kan någon skissa upp ett enkelt kopplings schema eller förklara hur?!
Mvh Tony
Ja tackar för det! Jag hade sett det där tidigare! Men jag har problem med läsförståelse efter en stroke, det där blir för komplicerat för mig att få ihop!Ett specifikt schema för min anläggning skulle jag fatta.
En fas inverter elverk
Fyra solceller parallellt
Inverter 22/3000/120 (inbyggd laddare)
Chassi jordad regulator
Jordspett alt slinga
En bild säger mer än tusen ord 👍😄
Mvh Tony
En fas inverter elverk
Fyra solceller parallellt
Inverter 22/3000/120 (inbyggd laddare)
Chassi jordad regulator
Jordspett alt slinga
En bild säger mer än tusen ord 👍😄
Mvh Tony
För jordning så behöver du ett jordspett o banka ner i jorden typ denna
https://www.amazon.se/DEBFLEX-70260...53440493343&psc=1&language=sv_SE&gad_source=1
Sen är det lämpligt att sätta en jordfelsbrytare typ denna 230V på AC ut
https://www.amazon.se/Schneider-Ele...977333164924&language=sv_SE&gad_source=1&th=1
Du behöver något litet skåp att sätta jordfelsbrytare (jfb) i typ enkel normcentral.
Inte fel med huvudströmbrytare och några dvärgbrytare i denna till förbrukarna. Brukar finnas diverse butiker.
Jordledning (grön/gul) från spett går till egen kopplingslist (jord) i normcentral
Blå ledning går från kopplingslist (jord) till ingående nolla(N) på jfb
Utgående blå ledning från jfb går till de andra kopplingslisten nolla (N)
Fasledning från växelriktaren går via huvudströmbrytaren till jfb fas ingång (L) vidare till dvärgbrytarna
Jord i normcentral ansluts till samtliga jordanslutningar på växelriktare och uttag
Fas i normcentral ansluts till samtliga uttag fasingång (L)
https://www.amazon.se/DEBFLEX-70260...53440493343&psc=1&language=sv_SE&gad_source=1
Sen är det lämpligt att sätta en jordfelsbrytare typ denna 230V på AC ut
https://www.amazon.se/Schneider-Ele...977333164924&language=sv_SE&gad_source=1&th=1
Du behöver något litet skåp att sätta jordfelsbrytare (jfb) i typ enkel normcentral.
Inte fel med huvudströmbrytare och några dvärgbrytare i denna till förbrukarna. Brukar finnas diverse butiker.
Jordledning (grön/gul) från spett går till egen kopplingslist (jord) i normcentral
Blå ledning går från kopplingslist (jord) till ingående nolla(N) på jfb
Utgående blå ledning från jfb går till de andra kopplingslisten nolla (N)
Fasledning från växelriktaren går via huvudströmbrytaren till jfb fas ingång (L) vidare till dvärgbrytarna
Jord i normcentral ansluts till samtliga jordanslutningar på växelriktare och uttag
Fas i normcentral ansluts till samtliga uttag fasingång (L)
https://www.victronenergy.se/inverters-chargers/multiplus-ii#downloads-manualsH Håbbe01 skrev:
I ett TN-nät ska neutral vara ansluten till utsatta delar för att få ett sådant system. Det sker i nätägarens trafo. När invertern drivs via batteri så agerar den spänningskälla och för att fortsatt ha ett tn-nät så måste neutral anslutas till jord som tidigare.Produkten är utrustad med ett jordrelä (relä H, se bilaga B) som automatiskt ansluter den neutrala utgången till höljet om ingen extern AC-källa är tillgänglig. Om en extern AC-källa är tillgänglig kommer jordrelä H att öppnas innan ingångssäkerhetsreläet stängs. Detta säkerställer korrekt funktion för en jordläckagebrytare som är ansluten till utgången.
Så jag tycker det är rätt gjort av Victron och det kommer ju inte påverka jordfelsbrytarens funktion på den oskyddade sidan.
Klicka här för att svara