Hej alla,

Jag har äntligen skaffat en begagnad rikt- och planhyvel, min första maskin med trefas. Efter köp visade det sig att den behöver byta handske (se bild). Herrn som sålde sa att jag kunde byta själv om jag läste på lite och skickade med en modern stickkontakt. Men jag blir nu inte klok på vad som är vad: två kablar, en gul och en brun, sitter tillsammans i jord (gul svår att se på bilden men skymtas under svarta). Jag har fått bud på att den bruna är nollan. Av L1-L3 är två svarta och en blå.

Om jag fattat rätt kan jag i princip pröva att koppla L1-3 och byta om maskinen går baklänges, men vad göra med jord/nolla, gul och brun?

Tacksam för råd. Kommer sannolikt ta dit en elektriker, men då det kan dröja (hyveln står på en ö) vill jag först se om jag med lite hjälp kan bli klok nog att lösa det själv.

• IMG_4895.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OM den är rätt kopplad har den tre faser (L1 L2, L3) samt jord. sätter du då dit en modern stickpropp så kopplas inget på nollan i stickproppen.
Men för att vara säker så bör du kolla hur det är i den ände som är ansluten i maskinen.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Du får öppna maskinen och titta hur det är kopplat där, gul/grön är jord, men den bruna får du kolla vad det är (e.v. nolla.) Det kan sitta nollspäningsutlösare på hyveln.

• Gilla
wolfram och 2 till
  • Laddar…
Det där gamla kontaktdonet kallas ju inte dödshandske utan anledning, den blir livsfarlig när jorden börjar glappa.

Det kan mycket väl vara så att den bruna är nolla, det hände att man använde PEN så på gamla trepoliga Semko 17.

För en grundkontroll, koppla isär gulgrön och brun, sedan mät motstånd med en multimeter.

Om teorin stämmer så har du isolation mellan den gulgröna och alla övriga ledare, men den gulgröna har kontakt med motorhöljet.

I så fall, och bara i så fall:

Är det en standard 3-fas asynkronmotor bör resistansen mellan fasledarna (L!-L2, L1-L3, L2-L3) vara samma motstånd mellan alla.

Om du sedan mäter mellan den bruna och fasledarna och får halva resistansen som ovan så har du en Y-kopplad asynkronmotor. Är det isolation så är motorn deltakopplad.

Om det är en större motor, flera hk eller så, är det möjligt att motorn har en tre-läges strömbrytare med lägen Av, Y-koppling och delta-koppling, detta för att man drar igång motorn i deltakoppling för att hålla nere startströmmen och slå över till deltakoppling efter några sekunder när motorn varvat upp. (Om man startar en asynkronmotor på full spänning direkt så hamnar startströmmen ofta mellan 10-20 gånger märkströmmen vilket kan utlösa säkringar och/eller jordfelsbrytare om det är snålt säkrat. Här en tråd om problematiken, obs att det rör sig om en enfasmotor i det fallet så det blev större problem med startströmmar: https://www.byggahus.se/forum/threads/jordfel-som-jag-inte-kan-forsta.553132/)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag ska kolla hur det är kopplat i hyveln och/eller mäta. Hyveln är en Emco-Rex B20, ifall någon stöter på liknande frågetecken.

Öppna och titta kvarstår det oklarheter så är det dags att ta till mätningen.

• Gilla
Per Sandberg1 och 2 till
  • Laddar…
W wolfram skrev:
att
W wolfram skrev:
Hej alla,

Jag har äntligen skaffat en begagnad rikt- och planhyvel, min första maskin med trefas. Efter köp visade det sig att den behöver byta handske (se bild). Herrn som sålde sa att jag kunde byta själv om jag läste på lite och skickade med en modern stickkontakt. Men jag blir nu inte klok på vad som är vad: två kablar, en gul och en brun, sitter tillsammans i jord (gul svår att se på bilden men skymtas under svarta). Jag har fått bud på att den bruna är nollan. Av L1-L3 är två svarta och en blå.

Om jag fattat rätt kan jag i princip pröva att koppla L1-3 och byta om maskinen går baklänges, men vad göra med jord/nolla, gul och brun?

Tacksam för råd. Kommer sannolikt ta dit en elektriker, men då det kan dröja (hyveln står på en ö) vill jag först se om jag med lite hjälp kan bli klok nog att lösa det själv.
Sladden är gammal och torr. (RDV) Byt ut till ny fram till brytaren

W wolfram skrev:
Hej alla,

Byt kabel så du får fler trådar

saner saner skrev:
Byt kabel så du får fler trådar
Det är ju 5 trådar i kabeln, behövs det fler eller ??

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
G Gammelgnistan skrev:
Sladden är gammal och torr. (RDV) Byt ut till ny fram till brytaren
Bra poäng, RDOE (den är mekaniskt förstärkt jämfört med RDO) blir nog bra om den får plats i dragavlastningarna, inte fel att köpa den i form av en förlängningssladd med anpassad längd och skruva av honkontakten, ledarna är då ganska sannolikt redan försedda med ändhylsor vilket kan underlätta bytet.

RDOE är som att skjuta myggor med Elefantbössa. Ändhylsor är en leksak som en duktig elektriker klarar sig jättebra utan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.