Hej igen!
Ska få ny ny spis installerad. Skrev annat inlägg för två dagar sen där det konstaterades att det är förberett för trefas i lägenheten men inte framdraget till spisen. Håller mig därför till 230v på spis då det täcker mina nuvarande behov.
Fick mail om att jag måste säkerställa att uttaget är jordad samt neutralledare är framdragen.

Såhär ser det ut, kan jag utgå från att gul/grön är jordledare, blå neutral och brun fas?

Tack på förhand!

• IMG_4425.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det är enfas 230 Volt så finns neutralledare (den blåa) annars funkar det inte.

• Gilla
Evelina Lundqvist1
  • Laddar…
Sen får man ju dock tänka på vad den är avsäkrad för och vad den nya spisen har för effekt.

Är det verkligen konstaterat? Är kåpan borttagen och det är lätt och verifierat att inkommande är 3-fas?

G GoGetLost skrev:
Är det verkligen konstaterat? Är kåpan borttagen och det är lätt och verifierat att inkommande är 3-fas?
TS ska ju köra på enfas.

S Stefan1972 skrev:
Sen får man ju dock tänka på vad den är avsäkrad för och vad den nya spisen har för effekt
S Stefan1972 skrev:
Sen får man ju dock tänka på vad den är avsäkrad för och vad den nya spisen har för effekt.
?? Nuvarande spis är 230v och även den nya. Finns förberett för trefas i lägenheten men inte framdraget till spisen.

useless useless skrev:
TS ska ju köra på enfas.
Det har du rätt i 😅👍

Jo, förberett med att du har en 4-polig JFB men är inkommande stigare 4/5 ledare? Det är det man måste kolla och öppna centralen för att kontrollera

Ja om det har funnits en fungerande spis där tidigare så kan du utgå ifrån att du har neutralledare. Och det bör vara blå som neutral, brun som fas. Rent hypotetiskt kan det givetvis vara tvärtom, det fungerar ändå, men det vore extremt konstigt

Anledningen till att man "oroar" sig över huruvida neutral finns, är på äldre trefasspisar behövdes inte neutralleradren. De drevs på 400V, strömmen tas i äldre 3 fas spsiar ut mellan faserna. Moderna spisar drivs oftast av 230V, men från flera faser. Därför fuskade man ofta för och lät bli att dra fram neutralledaren,

En enfasspis som du har i nuläget skulle inte fungera alls utan neutral (nolla). En äldre trefasspis fungerar ändå, utan neutral. En nyare trefaspsis blir förstörd direkt om den kopplas in utan neutraledare (det blir 400V över elektroniken som vill ha 230V, varför det blir så av saknad neutral, är överkurs för den här tråden).

• Gilla
Evelina Lundqvist1
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja om det har funnits en fungerande spis där tidigare så kan du utgå ifrån att du har neutralledare. Och det bör vara blå som neutral, brun som fas. Rent hypotetiskt kan det givetvis vara tvärtom, det fungerar ändå, men det vore extremt konstigt

Anledningen till att man "oroar" sig över huruvida neutral finns, är på äldre trefasspisar behövdes inte neutralleradren. De drevs på 400V, strömmen tas i äldre 3 fas spsiar ut mellan faserna. Moderna spisar drivs oftast av 230V, men från flera faser. Därför fuskade man ofta för och lät bli att dra fram neutralledaren,

En enfasspis som du har i nuläget skulle inte fungera alls utan neutral (nolla). En äldre trefasspis fungerar ändå, utan neutral. En nyare trefaspsis blir förstörd direkt om den kopplas in utan neutraledare (det blir 400V över elektroniken som vill ha 230V, varför det blir så av saknad neutral, är överkurs för den här tråden).
Tack! Känns lite som en djungel detta, men börjar känna mig hyffsat trygg i att den bör kunna installeras utan större problem.

G GoGetLost skrev:
Jo, förberett med att du har en 4-polig JFB men är inkommande stigare 4/5 ledare? Det är det man måste kolla och öppna centralen för att kontrollera
Tack, men det här blev typ grekiska för mig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.