Hej!
Kan/ får man dra cat6 med elkabel i 50 mm rör mellan huset och attefalls, c:a 15 m avstånd? Vad är det förnackdelar?
Tack på förhand
Qassim Awad

E
Q qassim skrev:
Hej!
Kan/ får man dra cat6 med elkabel i 50 mm rör mellan huset och attefalls, c:a 15 m avstånd? Vad är det förnackdelar?
Tack på förhand
Qassim Awad
Spole med svart N1XV jordkabel/kraftkabel för elinstallationer, märkning och gröna detaljer synliga. N1XV jordkabel med synliga kopparkärna och färgkodade isoleringar.

• Gilla
qassim
  • Laddar…
EKK är inte tillåten i mark. Att lägga el och datakabel i samma rör är lagligt men knappast optimalt pga. Störningar. I praktiken fungerar det säkert men jag hade använt två rör. Välj dessutom en kabel godkänd för mark. Du verkar heller inte sitta inne med elbehörighet/auktorisation. Det du vill göra om m du gör det själv är olagligt och potentiellt farligt beroende på vem som kopplar och din kunskapsnivå.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
De går bra att dra i samma, man kan använda skärmad kabel men knappast nån störning utan skärm ändå så länge det inte är några väldigt många elkablar lr genom någon central

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
E
J Johan456 skrev:
EKK är inte tillåten i mark. Att lägga el och datakabel i samma rör är lagligt men knappast optimalt pga. Störningar. I praktiken fungerar det säkert men jag hade använt två rör. Välj dessutom en kabel godkänd för mark. Du verkar heller inte sitta inne med elbehörighet/auktorisation. Det du vill göra om m du gör det själv är olagligt och potentiellt farligt beroende på vem som kopplar och din kunskapsnivå.
Rekommenderar svarta kablar.

• Gilla
qassim
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
De går bra att dra i samma, man kan använda skärmad kabel men knappast nån störning utan skärm ändå så länge det inte är några väldigt många elkablar lr genom någon central
Faktiskt har det mer att göra med vad som går i den kabel som ligger där än antalet kablar. Framförallt om förekommer jordfel som skapar större fält. Men jag är enig med dig, skärm är förmodligen bättre.

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Att man fråga betyder inte allt att man gör det själv. det är en nyckelfärdig attefalls som allt ingår vilket betyder att jag gör inte det själv. Anledning till min fråga är att el kille vill inte dra båda i samma rör något som jag i ifrågasatt.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…

Bästa svaret

E
Q qassim skrev:
Att man fråga betyder inte allt att man gör det själv. det är en nyckelfärdig attefalls som allt ingår vilket betyder att jag gör inte det själv. Anledning till min fråga är att el kille vill inte dra båda i samma rör något som jag i ifrågasatt.
Är slangarna dragna redan? Dra i samma.
Om inte, dra separat.

Q qassim skrev:
Kände mig bara tvungen att upplysa om regelverket.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Q qassim skrev:
Du har svaret i Johans inlägg varför han inte vill göra det;)

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
E
U Uffe A skrev:
Du har svaret i Johans inlägg varför han inte vill göra det;)
Är det Johan som är TS el kille menar du?

Annars kan du ju kolla vad en fiber lösning går loss på.

• Haha
qassim
  • Laddar…
:rofl:
Läs ordentligt Löken
Du kanske ska putsa ögonkryckorna ;)
Johan förklarade i sitt inlägg varför det kan vara olämpligt
Skärmad kraft och skärmad TP kabel kan läggas tillsammans
Annars är det separationsavstånd som gäller för att undvika störningar
Fiber är en lösning som fungerar utmärkt
Krävs lite kringutrustning men det kan det kanske vara värt

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Är slangarna dragna redan? Dra i samma.
Om inte, dra separat.
De dragna redan och tyckte han att jag får ta ansvar om han gör det. Det får han göra :)

Visst det är ju ditt ansvar nu
Han avrådde dig pga risk för störningar
Men du ville att det skulle samförläggas, så nu är det bara att hoppas att det funkar bra.

• Gilla
qassim
  • Laddar…
E
U Uffe A skrev:
:rofl:
Läs ordentligt Löken
Du kanske ska putsa ögonkryckorna ;)
Johan förklarade i sitt inlägg varför det kan vara olämpligt
Skärmad kraft och skärmad TP kabel kan läggas tillsammans
Annars är det separationsavstånd som gäller för att undvika störningar
Fiber är en lösning som fungerar utmärkt
Krävs lite kringutrustning men det kan det kanske vara värt
Ja, just det tänkte jag föreslå men glömde. Det finns skärmad elkabel typ fxqj 4x6/6 som alternativ också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.