P
PappasHammare: [citat] Har du tittat på hur mycket effekt en nätadapter till en laptop har och hur stor den är? Jag har en "liten" på 85W och den är 11x5x3 cm. Att få in den i en dosa blir svårt. Hur stor tror du att en 100W eller en på 240W då skulle bli? Tror inte att PD3.1 är tänkt till att vara till en mobilladdare utan mera för datorer etc. Men visst kunna ladda laptop'en på köksbordet hade
10 svar · 475 läst
S
Skogsmumrik: [citat] Hej och tack för alla inpass. Efter att ha ringt ett antal upptagna elektriker hade vi tur med en som hade en lucka samma dag. Det visade sig att inget behövde ändras, bara att sticka i kontakten. Men det visste vi ju inte innan de kontrollerat. Mkt nöjd med både spis och service.
21 svar · 1,1k läst
·
MultiMan
MultiMan: [citat] Den heter nog inget särskilt utan är ett superbudgetpåhitt från någon mindre nogräknad tillverkare. Aldrig sett något liknande själv heller.
7 svar · 371 läst
·
M
magdogg: Hej, om ett irriterande problem som någon här kanske kan lösa? Har ett gäng Schneider Wiser dimmerpuckar https://www.ahlsell.se/products/el/installationsmateriel-11-18/13-rorelse-tid-ljusstyrning/ljusreglering/dosdimmer/1360938---dimmerpuck-med-nolla-wiser-zigbee-cct5010-0003 Minst en gång per dygn (förmodligen oftare) så dimmar de ner sig till 0 när lampan är av, så när man ska slå
0 svar · 223 läst
P
Plupp 863121: [citat] Då blev detta lite mer än jag känner att jag klarar av tyvärr. Får be elektriker. Tack så mkt
12 svar · 328 läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, jag menar egentligen lite nytta. Men som sagt, den gör inte direkt stor nytta, så det blir inte direkt fel att säga att den gör liten nytta heller. ;)
46 svar · 2,5k läst
·
A
avh67f: [citat] Ja vanliga apparatdosor till apparater. Rätt val av material för den yttre påverkan som förväntas. På utsida IP X1 om materialet är skyddat under takfot annars minst IP X3. [citat] Vanliga apparatdosor. Är det trångt om plats finns så kallade rotdosor som finns i lite grundare utförande. [citat] Man kan i vissa fall behöva ta hänsyn till det men jag tror risken är liten när
1 svar · 236 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag råder dig till att under inga omständigheter montera bort lamputtaget. Du motiverar det bra själv genom att fråga vad du ska göra med de två "röda". Man bör därför inte låta två röda hänga ut från taket vid ett lampbyte, för många andra kommer då att undra vad de röda är för något. Den som monterade dit lamputtaget har tolkat de röda som skyddsjord. Det är korrekt
2 svar · 258 läst
·
J
J-banan: [citat] Wago 221 är klassad för märkspänning upp till 450V och märkström 32A, såklart ubåt funkar men enligt min åsikt är Wago 221 bättre
82 svar · 2,4k läst
·
GK100
GK100: [citat] Du klarar dig nog bra med standardmuff även om dimensionen skiljer lite. Se bara till att det är hoptryckt och säkra så det inte kan glida ur. Det gäller ju också mot dosan om det är plankvägg och slangen ligger lite fritt där. Bra att du funderar lite innan du drar igång men säkert inga problem om du är normalhändig.
3 svar · 261 läst
Ranchn
Ranchn: [citat] Tackar. Det var det jag misstänkte. Ha en fin kväll
2 svar · 204 läst
·
GK100
GK100: [citat] Lagt kort ligger men då får det fortsätta i din andra.
5 svar · 320 läst
·
J
jojjew: Problemet är nu löst. Jag kopplade på nolla och detta gav framsteg. Det flimrar och blinkar ingenting nu när jag låter dimmern vara. Det kan blinka till ibland i nån LED när jag justerar dimmern men detta har säkert göra med att jag köpt LEDs av billigare fabrikat. Ingenting jag stör mig jättemycket på i nuläget. Nu kan man ju använda belysningen igen utan att få huvudvärk. Tack
27 svar · 1,2k läst
·
Nissens
Nissens: [citat] En av de konstigaste slutsatserna jag sett på länge i forumet. 😂😂
127 svar · 25,0k läst
·
E
elmont: Eftersom det handlar om nätägarens kabel brukar nätägaren leta/gräva fram kabeln och skarva på den fram till den nya platsen för mätaren. Ps Nätägaren brukar vara rätt tillmötesgående då dom vill att mätare och huvudsäkring sitter ute så att dom har tillgång till dem. Nätägaren byter ju löpande elmätarna och att fara och "leta nycklar" kan vara mycket enerverande. det kan ta
46 svar · 11,0k läst
K
Kardan79: [citat] Jag såg precis din trådstart tidigare ikväll, och kunde då gissa mig vad det är för bilder du avsåg i ditt svar. Tänk på att ingen kommer kunna gissa sig till vilka andra trådar du varit inne och läst. I denna tråd finns inga bilder.
9 svar · 203 läst
tommib
tommib: What he said. Kolla bara att du har plats utanför kanalen men innanför fläktens hölje.
11 svar · 294 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: En vanligt taklampa har i mina ögon en takkopp som döljer dosa och lamputtag. Vi behöver nog se din lampa för att ge bättre råd. Det vore synnerligen tråkigt om du skulle behöva ett rörutlopp och inte ett lamputtag. Ett rörutlopp kräver att det alltid måste finnas en armatur fast monterad och ansluten, om man inte kan isolera trådarna som sticker ut på ett bra sätt.
3 svar · 223 läst
D
DDD80: Sent svar, men tack för all hjälp. Lampan lagad, eller lagad och lagad, jag bytte hela sladden som bekant men nu lyser den precis som den ska. Och väldigt fin tidskrift, inte bara innehåll utan utseende: på den tiden folk (inte jag, jag var inte född) satt och gjorde layout själv utan att en dator löste allt.
38 svar · 1,9k läst
·
P
Peter_Ker: [citat] Men det är ju för att alla har bastu hemma. Eller ett extra förråd om man har vedeldat ute på gårn.
34 svar · 11,8k läst
·
S
stig54bk: [citat] Det blir dyrt att "stjäla" ström och 50A är väl inte dina ledningar gjorda för ?? Överbelastning kan vara livsfarligt.
336 svar · 85,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det första du bör kontrollera är att du har alla tre faser in. Kontrollera mätarsäkringarna i mätarskåpet och ev andra huvudsäkringar. Kontrollera att elmätaren indikerar tre faser (se din bruksanvisning). Titta på gruppförteckningen för att se vad som finns på de tre faserna och kontrollera lämpliga förbrukare för att verifiera att alla faser är på plats. Därefter är det dags
2 svar · 253 läst
A
Andreas Kneg: [citat] Frågade Ellevio
42 svar · 5,6k läst
·
T
tontho78: [citat] OK. Tusen tack för svar
2 svar · 255 läst
J
Jan Arlemark: [citat] Stort tack! Jag följer dina anvisningar!
7 svar · 514 läst
·
GK100
GK100: [citat] Du bör nog inrikta dig på att ordna till lite mer än bottendelen. Det ser ut som en genomföring från luftledning med säkringar direkt efter. Ser också ut som utgående från lådan är en bytt nyare kabel än vad som användes när detta installerades. Något som inte heller går ihop är att du skulle ha möjlihet att bryta före om det är en servislåda. Allt tyder på att det
5 svar · 671 läst
·
nisse123
nisse123: [citat] Det finns flera lamputtag som passar i både apparat/kopplingsdosa. [bild]
11 svar · 714 läst
·
H
hempularen: Just rätt typ med lufthål osv, brukar nog följa med tempgivaren. Men det finns ju blindlock, ex. https://www.elbutik.se/product.html/exxact-blindlock-skruvfastsatt-vit?gad_source=1&gad_campaignid=21583955667&gbraid=0AAAAAD_hmu2rG_dPjbwxbt-otODzMkJ5v&gclid=Cj0KCQiAvtzLBhCPARIsALwhxdowQPw3zjePtoo7jnCSH34_IOYO5G9D2A5iXdMPbyWxC1kz0PDXLgkaAkAQEALw_wcB Så får man kanske fixa lufthålen själv.
1 svar · 455 läst
·
A
avh67f: Spegeln vid handfatet brukar vara i det normalt oklassade området som räknas som ett torrt utrymme som alla andra utrymmen i en bostad. Jag säger "brukar" och "normalt" för det måste bedömas från fall till fall. Vet du om att det blir kondens som rinner ner måste elen ha ett skydd mot väta som du är inne på, andra siffran i ip-beteckningen. I sådant fall kan det då faktiskt vara ett
3 svar · 223 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.