hej. Jag vill fånen cylinda spishäll installerad men är osäker på hur allt ska kopplas. På hällen är blå och grå nolla. Svar och brun är fas. Kontakten i väggen saknar nolla. Ser ut som 3 faser och jord. Stämmer de? Den gröna kontakten tillhör spisen som sitter i köket idag. (Jag kopplade ur alla 3 16A säkringar innan jag öppnade väggkontakten) vad behöver göras för att min nya häll ska kunna installeras?

• 20260520_214641.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260520_214724.jpg
    Skapa konto
  • 20260520_214737.jpg
    Skapa konto
  • 20260520_214712.jpg
    Skapa konto
Du behöver dra fram en nolla till perilexuttaget.
Jag skymtar en kabel där just nu. Om den bara har fyra ledare så behöver den bytas, hur enkelt det nu är.

Alternativt kan kabeln kopplas om så att du får två faser och nolla. Det räcker för din häll. Men det finns ingen "plats över" för en ugn eftersom du inte har en tredje fas längre.

Vad visar bild 2 - perilexstickproppen med slarvig anslutning? Det är väl inte din nya häll?

Det är inte solklart från bilden, men jag antar att du konstaterat att det inte finns något anslutet på den övre vänstra ansnutningen i uttaget?

Då behöver du få frma en neutralledare (nolla) från centralen. I första hand drar man frma en nolla. I praktiken byter man då alla trådarna och drar i fem nya. Det är i princip omöjligt att få in en extra tråd när de andra trådaran finns i röret.

Om det inte går att få in 5 ledare (skall vara 2,5 kvmm) så kan man som nödlösning skippa den 3e fasen som inte används, och göra om den till nolla. Kopplar om den i elcentralen, och i uttaget. Den har då egentliugen fel färg, vilket är olämpligt. Men man kan i någon mån reparera det genom att vira blå eltejp vid ämdarna. Neutral skall vara blå, men det är inte lika heligt som skyddsjord, som skall vara gulgrön i hela sin längd. och gröngult får aldrig användas till något annat.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver dra fram en nolla till perilexuttaget.
Jag skymtar en kabel där just nu. Om den bara har fyra ledare så behöver den bytas, hur enkelt det nu är.

Alternativt kan kabeln kopplas om så att du får två faser och nolla. Det räcker för din häll. Men det finns ingen "plats över" för en ugn eftersom du inte har en tredje fas längre.

Vad visar bild 2 - perilexstickproppen med slarvig anslutning? Det är väl inte din nya häll?
Tack för svar. Var drar jag en nolla från? Ursäkta dåliga bilder. Här är några med bättre ljus. Tog ut hällens kabel ur stickkontakten. Hällen är begagnad

• 20260520_214648.jpg
    Skapa konto
wolfbrother wolfbrother skrev:
Var drar jag en nolla från?
En elfirma ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Från centralen, du måste byta kabeln för att få till ett fullkopplat uttag.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
En elfirma ;)
Jo ja känner att jag är ute på lite djupt vatten för min kunskapsnivå. Vill lära mig lite bara. Frågar man inte får.man inga svar. 😊 skall kontakta en elektriker som kanske kan dra ny kabel från centralen. Den som sitter där idag är nog 70 år eller nått 🤣

E elmont skrev:
Från centralen, du måste byta kabeln för att få till ett fullkopplat uttag.
Tack! Ska kontakta elektriker!

Bästa svaret

Bra, jag ser att kabeln är lite skamfilad så den har kanske nått sin livslängd, men den behöver inte vara dålig.

Att koppla om kabeln är lätt - man flyttar en av fasledarna till noll-plinten i elcentralen. Men det är dels behörighetskrävande och dels bör man inte ge sig på detta om man inte har vanan, speciellt inte om det handlar om en gammal elcentral med smältsäkringar.

Men bäst vore att byta kabeln i sin helhet.

Sedan bör vi ta en titt på hur det ser ut på anslutningsplinten på hällen. Kanske är det enkelt att ordna så att det räcker med en N-ledaren i anslutningssladden. Som du ser så är det ganska riskfyllt att försöka få in två ledare i samma skruvklämma i stickproppen. Det bör undvikas.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fast jag undrar om inte den röda är nolla,,, och den flerkardeliga nakna tåten är skyddsjord,,, det syns väl i proppskåpet hur det är kopplat. Om det såg bra ut så skulle jag bara flytta den röda till nollstiftet,,, skönt att slippa byta kabel

... men så är jag ju inte elektriker, men jag gör vad jag vill i mitt hus, och jag ansvarar för anläggningen...

• Gilla
wolfbrother
  • Laddar…
L Lars_P2006 skrev:
Fast jag undrar om inte den röda är nolla,,, och den flerkardeliga nakna tåten är skyddsjord,,, det syns väl i proppskåpet hur det är kopplat. Om det såg bra ut så skulle jag bara flytta den röda till nollstiftet,,, skönt att slippa byta kabel

... men så är jag ju inte elektriker, men jag gör vad jag vill i mitt hus, och jag ansvarar för anläggningen...
Gillar hur du tänker! Ska öppna skåpet å kolla. Återkommer med bilder i kväll.

Nej så är det inte. De är båda skyddsledare. Kabeln innehåller, förutom "ordinarie" skyddsledare en biledare för skyddsjordning av metallmanteln runt kabeln.

Biledaren är idag inte tillåten att användas som skyddsledare (för att skyddsjorda spisen), även om man skulle kunna göra det om man har en JFB.

Röd var förr en vanlig färg för den ordinarie skyddsledaren.

• Gilla
Swedejohn och 4 till
  • Laddar…
Nej så är det inte. De är båda skyddsledare. Kabeln innehåller, förutom "ordinarie" skyddsledare en biledare för skyddsjordning av metallmanteln runt kabeln.

Biledaren är idag inte tillåten att användas som skyddsledare (för att skyddsjorda spisen), även om man skulle kunna göra det om man har en JFB.

Röd var förr en vanlig färg för den ordinarie skyddsledaren.
En sak till!
Ett Perilex uttag skall alltid vara fullkopplat med 3 Faser, Nolla, Skyddjord = 5 ledare 2,5 mm kvadrat!

Använder man 4 ledare = 2 Faser, Nolla, Skyddsjord skall man använda en kopplingsbox med plint/ubåt eller Wago för skarvning.
Men monterar man Perilex med Nolla och bara 2 Faser så funkar det och inget går sönder men en hel spis funkar kanske inte ugnen eller bara 1/2 hällen.
Det är lämpligt för framtiden att märka med penna denna koppling.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
En sak till!
Ett Perilex uttag skall alltid vara fullkopplat med 3 Faser, Nolla, Skyddjord = 5 ledare 2,5 mm kvadrat!

Använder man 4 ledare = 2 Faser, Nolla, Skyddsjord skall man använda en kopplingsbox med plint/ubåt eller Wago för skarvning.
Men monterar man Perilex med Nolla och bara 2 Faser så funkar det och inget går sönder men en hel spis funkar kanske inte ugnen eller bara 1/2 hällen.
Det är lämpligt för framtiden att märka med penna denna koppling.
Okej. Så i teorin kan jag öppna proppskåpet å flytta en av faserna till nolla å sedan flytta samma ledare till nollan på min perilex så jag får 2 faser och nolla och jord? Tex L1 till N och samma kabel till noll i skåpet?

• 20260520_214648.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, men det förutsätter att du kan avgöra med 110% säkerhet vad som är (rätt) nollskena i centralen, det kan finnas mer än en nollskena. Kopplar du fel så blir din häll förstörd.

• Gilla
wolfbrother
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.