Hej !
Jag har fått en laddbox monterad.
Jag tycker installationen inte ser snygg ut samt kabeln är inte fast i nerkant.
Vad säger lagen om denna installation?
Klipsen som kabeln sitter fast med är plast o skruven ser inte ut o vara gjorda för utomhusbruk .

• att.R4Nk8EFzA_o4Xg4VB9238_3ZyaHOfBUSas3zoI-Na9Q.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • att.Q0GdiXw1PLDP05qJ-ufxuRrwCmfeTaFME7oHpJXvA78.jpeg
    Skapa konto
  • att.JxjshE4eeVpT_5jsYv82xa6vzT_3B0NHTuhUQdlxWbc.jpeg
    Skapa konto
  • att.eosV3kTDT5n1QnE4v7X1pwp89MogDG3-DEBH7fkldRY.jpeg
    Skapa konto
Lagligt eller inte kommer säkert snart svar på.

Jag kan ifrågasätta valet av vit kabel på en svart fasad, när även boxen är svart så blir det ännu märkligare.

• Gilla
Solvide och 2 till
  • Laddar…
Märkligt att köra vit kabel på svart vägg dessutom. För att vara helt säker på om det är ok måste du läsa specifikationerna för kabeln.

Det kan bli snyggare med ett kabelskydd i metall över kabeln som eventuellt målas svart eller om det kanske går att hitta såna svartmålade från fabrik.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hej ! Ja färgen på kabel är mycket intressant val.. med tanke på att detta kabelskydd sitter brevid ….

• IMG_0515.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0516.jpeg
    Skapa konto
Men det gick snabbt o enkelt......

I en prispressad "standard" installation ingår nog inga sådana finesser som att anpassa kabelfärg mot fasadfärg samt att sätta kabelskydd. Snabbt och enkelt utan finess är det nog som gäller, om man inte är villig att betala....

• Gilla
Alti och 14 till
  • Laddar…
Hur gick dialogen innan arbetet påbörjades? Är det en standardinstallation till fast pris du köpt?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
D Dennis86 skrev:
Hej ! Ja färgen på kabel är mycket intressant val.. med tanke på att detta kabelskydd sitter brevid ….
Men även uttagets kabel vid marknivå borde skyddats bättre även om färgen är rätt.....
Screenshot_20260528_223938_Byggahus.jpg
Skapa konto

• Gilla
Utsliten och utdömd och 4 till
  • Laddar…
R roli skrev:
I en prispressad "standard" installation ingår nog inga sådana finesser som att anpassa kabelfärg mot fasadfärg samt att sätta kabelskydd. Snabbt och enkelt utan finess är det nog som gäller, om man inte är villig att betala....
Prispressad vette tusan . Med tanke på hur lång tid de tog och vad priset var så är jag tveksam. Att inte ha svart och vit kabel k bilen är i mitt tycke konstigt . Dem fick bilder på huset för 4 veckor sedan. Så de har haft tid på sig och ta fram grejer .

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
D Dennis86 skrev:
Prispressad vette tusan . Med tanke på hur lång tid de tog och vad priset var så är jag tveksam. Att inte ha svart och vit kabel k bilen är i mitt tycke konstigt . Dem fick bilder på huset för 4 veckor sedan. Så de har haft tid på sig och ta fram grejer .
Hur lång tid tog det och vad var priset?

Hemingway Hemingway skrev:
Hur gick dialogen innan arbetet påbörjades? Är det en standardinstallation till fast pris du köpt?
Hej ! Jag har inte haft någon dialog alls faktist . Endast från företaget som sålde tjänsten . Men dem monterar inget utan anlitar andra . De frågade mig endast hur lång kabel jag tror att jag behöver samt bilder på huset där jag vill ha boxen och bild på elskåp. Dialog överlag med detta företag var svårt . Var lovad 1-2 veckor men efter 3e veckan hörde jag av mig o fråga vad som händer . Först då skickade dem grejer på posten sen 2 veckor efter det kom installatören dvs 5 veckor totalt.

K Kane skrev:
Men även uttagets kabel vid marknivå borde skyddats bättre även om färgen är rätt.....
[bild]
Ja det satt någon böjd båge på. Jag tog av denna och tänkte sätta fast med skena i betongen likadant som på rören som går upp i elskåpet .

• Gilla
Kane
  • Laddar…
D Dennis86 skrev:
Hej ! Jag har inte haft någon dialog alls faktist . Endast från företaget som sålde tjänsten . Men dem monterar inget utan anlitar andra . De frågade mig endast hur lång kabel jag tror att jag behöver samt bilder på huset där jag vill ha boxen och bild på elskåp. Dialog överlag med detta företag var svårt . Var lovad 1-2 veckor men efter 3e veckan hörde jag av mig o fråga vad som händer . Först då skickade dem grejer på posten sen 2 veckor efter det kom installatören dvs 5 veckor totalt.
Då låter det onekligen som att du köpt och det ser ju också ut som att du fått en standardinstallation. Sätt en kabellist över så blir det genast vackrare.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Hur lång tid tog det och vad var priset?
5990kr för endast el jobb plus material . Tog väl en timme lite drygt

• Wow
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
D Dennis86 skrev:
5990kr för endast el jobb plus material . Tog väl en timme lite drygt
Då blir det så där...

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.