Har dragit en EKLK i skyddsrör och grävt ner i marken.

Hur kopplar jag in skärmstrumpan i EKLK? Ska det kopplas ihop med skyddsjord?

Biledaren kopplas ihop med jord i ena ändan och klipps i andra ändan, den kopplas in i matande ända alltså närmast central.
exempel om du har en dosa och går ner till ett vägguttag så kopplas biledaren i dosan, går man i sin tur ifrån det uttaget till ett annat uttag med eklk så kopplas biledaren in i uttag 1 med den kabeln som går vidare.

• Gilla
Stefan670
  • Laddar…
Ja, Nej
Finns nog lika många kopplingsalternativ som elektriker men det jag lärt mig är att i centralen eller där man kopplar på den, ska den ligga ihop med jorden på jordplinten sen ska den inte vara ihopkopplad med jord utan som en xtra ledare.

Det går en EKK 3x1,5 ut till ett eluttag på min altan, därifrån har jag dragit EKLK-kabeln 5 meter i mark fram till ett träd där det ska sitta belysning.

Då kopplar jag alltså in biledaren i dosan jag där EKK och EKLK möts. På skyddsjord.

Right?

Har framgått i andra inlägg här från behöriga elektriker att den skall kopplas in i båda ändar.

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Den läggs in på jord i centralen. Sen kopplas biledare ihop med varandra i dosor osv. Fast huvudsaken är att den är jordad.

Den ska i första hand kopplas i bägge ändarna orsak är att det minskar risken att fel uppstår, man kan dock om man av nån anledning måste tex. för att minska störningar koppla i en ända och sedan koppla biledare till biledare. Så inget av alternativen är fel dock rekomenderas att man kopplar i bägge ändar

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Kopplar man biledaren i båda ändar (även i uttaget) så blir skyddsjordens area 2,5mm2 och beröringsspänningen fram till uttaget minskar från 115 V till 92 volt vid kortslutning mellan fas och skyddsjord.

Att klippa jordbiledaren i ena änden är ren slöhet.

Protte

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
prototypen skrev:
Att klippa jordbiledaren i ena änden är ren slöhet.

Protte
Har alltid fått lära mig att den ska vara inkopplad i ena ändan och klippas i andra, av kollegor och av min gamla lärare.
Den ska fungera som kabel skydd och man skulle råka köra spaden el liknande i kabeln så ska spaden bli jordad först innan den träffar de andra ledarna.
Men jag kan hålla med om att varför inte ha den som egen slinga och bara va ihopkopplad i central.
Men jag kör på slöe varianten eftersom de ä den jag har blivit upplärd att använda :)

Saxat frånelsäkerhetsverket:

Biledaren i en kabel är avsedd och dimensionerad enbart för skyddsjordning av metallmanteln i sådana kablar där metallmanteln är en utsatt del (413.1.1.2). Biledaren får därför inte användas för skyddsjordning av andra utsatta delar som till exempel kopplingsdosor av metall eller anslutna apparater och bruksföremål.

Biledaren skall vara förbunden med skyddsledaren på ett sätt som säkerställer att manteln är effektivt skyddsjordad och att utlösningsvillkoret är uppfyllt vid en spänningssättning av manteln (413.1.1.1). Dessa villkor kan vid kortare gruppledningar normalt uppfyllas genom att biledarna ansluts till skyddsledarskenan i en central och sedan sammankopplas i de olika kopplingspunkterna.

För att skyddsjordningen av manteln alltid skall vara säkerställd bör biledaren företrädesvis vara ansluten till skyddsledaren i kretsens båda ändar det vill säga även i anslutna bruksföremål och liknande.

Om det är nödvändigt för att till exempel motverka risk för störningar kan dock biledarkretsen anslutas till skyddsledare i endast en punkt. Anslutningen bör då göras i kretsens matande ände.

• Gilla
Generalbananen
  • Laddar…
jag har kopplat ihop den med jord i alla ändar. bara då kabeln går ner till t.ex. en strömbrytare så är den klippt i den änden.

Brukar koppla ihop med jord i matarände sedan koppla biledarna för sig i alla kopplingsdosor och till sist ihop med jord där den slutar (typ väggutaget).

Trevligt att man inte är ensam om denna åsikt.

Protte

• Gilla
RobinX
  • Laddar…
prototypen skrev:
Trevligt att man inte är ensam om denna åsikt.

Protte
Även jag delar din åsikt :)

Ett litet sidospår:
Hur brukar ni isolera jordbiledaren? Tejp (gulgrön/svart), plastslang (genomskinlig/gulgrön) eller något annat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.