6 603 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Tips för att bromsa trefasmotor
Nu skriver du inget om hur stor motorn är men en omriktare för ett par kW med bromsmotstånd kostar bara ett par tusenlappar och tar inte mycket mer plats än ett stort paket Bregott.Mikael_L skrev:
Vad kostar ett hembygge, både komponenter och tid? Eller ännu värre, vad kostar en olycka?
Det blir lätt lite för mycket ström om man tar i som ditt förslag. Kräver inte hög spänning här det är bara i princip resistansen i två seriekopplade lindningar som ska ha ström i häradet HSP skrev tidigare.H håbbe1961 skrev:
De kompletta Daniel_N har bygger på ställbarhet via i en funktion likt en dimmer dvs en enkel fassnittstyrning ställer strömmen.
Enklare omformare kan också använda likström för delar av bromsning, retardation. Då behövs inte något kraftigt bromsmotstånd men precis som i de andra fallen är det rotorn som värms och tar smällen här.
En mjukstartares stoppramp ger inte så mycket här den är en spänningsramp som ger mer kontrollerat stopp när lasten alltid är positiv, bromsande. Inte så verkningsfull när klingans energi ska bort.
Motströmsbromsning som blackarrow nämnde är också en gammal välkänd metod. Det kräver inte att man kör Y/D går ofta bra med tvåfasig reversering. Klassiska kopplingen hade motstånd som kunde användas både för mjukare start och reverserat stopp.
Vore jag i Mikaels kläder blev det ett samtal till Alingsås och Tripus.
Kom också ihåg att inte sätta bromsen alldeles för hårt, är sågen inte tänkt att kunna bromsas så kan muttern som håller klingan lossas vid extreme inbromsningar. Jag ställer våra maskiner runt 9 sek.
Jag var också, precis som Keld och zarkov , helt inne på en frekvensriktare som kan kopplas till ett bromsmotstånd. Tycker nog att det är den mest professionella lösningen att stanna en motor snabbt på elektrisk väg.
Det går alldeles utmärkt och är en vanlig lösning.H håbbe1961 skrev:
Bromsmotståndet i en VFD sitter över likspänningsbryggan och kopplas in av styrenheten med en halvledare för att hålla nere spänningen av den regenerativa effekten från motorn.
Oftast klarar man sig utan, men är rampen brant, eller rotationströgheten stor så blir det mycket energi på kort tid.
I en industriell tillämpning kan man ofta brygg-koppla DC mellan olika frekvensriktare och låta den ena motorns inbromsning ge energi till en annan motor.
Jag glömde att återkoppla.Daniel_N skrev:
Vi har köpt boxar från Tripus och monterat på snickerimaskiner, typ denna: Tripus El-mek AB
Om du ger dem uppgift om maskintyp samt uppgifter om motorn så får du en anpassad box. Sen fintrimmar man enkelt bromsstyrka och bromstid. Kravet är att maskinen skall stanna inom 10 sekunder efter att man har slagit av.
Men japp, det blev en enhet från tripus. Ett bra val och rätt billigt också. Den gick väl på 13-1400 + moms (ja, det är ganska billigt i sådana här sammanhang, en motorstartare hade blivit mer än det dubbla + lådan + tid att ordna till lådan.
Så här ser den ut, den nya motorbromsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blev tvungen att koppla om lite, ty sågen ska ju startas med strömbrytaren på själva sågen, och stanna direkt man släpper, dvs jag kopplade bort självhållningskretsen och tog ett hål i lådan och drog in en 2-ledare genom en kabelgenomföring.
Så den gröna och röda knappen har inte längre någon funktion.
Tyvärr har jag varit jättesnål med bilder, inget annat än den här med öppnad låda innan ombyggnad har jag.
Sen finns det 2 potentiometrar, den ena ställer hur lång tid motorbromsen är aktiv, den andra bomskrafte. Då börjar man lämpligen med att ställa upp tiden till ca mitt på pottem blir ca 10 sekunder då.
Sen finjusterar man bomskraften så det bromsar lagom hårt/fort, jag ställde in ca 4-5 sekunder.
Och sist av allt vrider man ner tiden så bromskraften går ifrån precis strax efter att klingan stoppat. Det märks tydligt om bromsen är på men klingan står still, det brummar i motorn och den rycker till lite minimalt när bromsen släpper.
Tack för tipset på produkt.
edit:
Och detta gjordes alltså max en vecka efter trådstart, det är jag som varit långsam med återkopplingen hit. tripus levererade motorbromsaren till dagen efter, så där gick det undan i alla fall, ingen broms på deras lager åtminstone.
Redigerat:
Gott att höra!Mikael_L skrev:
Jag glömde att återkoppla.
Men japp, det blev en enhet från tripus. Ett bra val och rätt billigt också. Den gick väl på 13-1400 + moms (ja, det är ganska billigt i sådana här sammanhang, en motorstartare hade blivit mer än det dubbla + lådan + tid att ordna till lådan.
Så här ser den ut, den nya motorbromsen.
[bild]
Jag blev tvungen att koppla om lite, ty sågen ska ju startas med strömbrytaren på själva sågen, och stanna direkt man släpper, dvs jag kopplade bort självhållningskretsen och tog ett hål i lådan och drog in en 2-ledare genom en kabelgenomföring.
Så den gröna och röda knappen har inte längre någon funktion.
Tyvärr har jag varit jättesnål med bilder, inget annat än den här med öppnad låda innan ombyggnad har jag.
Sen finns det 2 potentiometrar, den ena ställer hur lång tid motorbromsen är aktiv, den andra bomskrafte. Då börjar man lämpligen med att ställa upp tiden till ca mitt på pottem blir ca 10 sekunder då.
Sen finjusterar man bomskraften så det bromsar lagom hårt/fort, jag ställde in ca 4-5 sekunder.
Och sist av allt vrider man ner tiden så bromskraften går ifrån precis strax efter att klingan stoppat. Det märks tydligt om bromsen är på men klingan står still, det brummar i motorn och den rycker till lite minimalt när bromsen släpper.
Tack för tipset på produkt.
edit:
Och detta gjordes alltså max en vecka efter trådstart, det är jag som varit långsam med återkopplingen hit. tripus levererade motorbromsaren till dagen efter, så där gick det undan i alla fall, ingen broms på deras lager åtminstone.![]()
Tänk på att på vissa maskiner måste man kontrollera bromstiden i olika sammanhang och med olika verktyg. Exempelvis vår Arboga pelarborr med mekanisk växellåda stoppar olika snabbt beroende på vilken hastighet man har valt. Samma problematik kan man få i exempelvis en vertikalfräs om man använder olika stora/tunga verktyg.
Klicka här för att svara