Nu är inte jag inom branschen men beroende på hur långa utbildnnngarna är kan du ju fundera på att byta bana helt kanske?

U Upp skrev:
Nu är inte jag inom branschen men beroende på hur långa utbildnnngarna är kan du ju fundera på att byta bana helt kanske?
Det är väl dumt (om man nu inte är helt less på el), bransch i medvind, goda jobbmöjligheter, många olika saker man kan pyssla med och oavsett vad, värdefull erfarenhet av att ha jobbat ute i fält och dessutom redan ett rätt stor utbildning / certrifikat avklarat.

Ossian K Olsson
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Många av de frågor jag som ingenjör får idag är sådant som verkar vara nya frågeställningar och där hjälper inte AI så långt

Det AI föreslår måste kritiskt granskas med ingenjörserfarenhet och inte tas rakt av

Det man som ingenjör kan undersöka med syn, hörsel etc, samt med rätt val av mätinstrument ersätts inte enkelt av AI

Vi kommer under lång tid att behöva kunniga ingenjörer som kan hantera nyuppkomna frågeställningar som uppstår när vi använder ny teknik i praktiska installationer tillsammans med annan teknik

Det har nu några gånger när jag sökt på nätet fått som svar, texter som jag själv skrivit 🙂
Jag kanske missuppfattar nu, men det känns som att du svarade som att jag verkade positiv till AI.

Det jag menade var att det jag sett av AI hittills är precis som du skriver, rätt dåligt. Men jag skojar tyvärr inte gällande det andra. Jag tror fler och fler företag kommer börja använda ”AI” och det kommer att sluta med att allt tar dubbelt så lång tid för någon måste ändå granska och rätta upp vad herr AI hittar på.

Så jag håller helt med dig i ditt svar.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag kanske missuppfattar nu, men det känns som att du svarade som att jag verkade positiv till AI.

Det jag menade var att det jag sett av AI hittills är precis som du skriver, rätt dåligt. Men jag skojar tyvärr inte gällande det andra. Jag tror fler och fler företag kommer börja använda ”AI” och det kommer att sluta med att allt tar dubbelt så lång tid för någon måste ändå granska och rätta upp vad herr AI hittar på.

Så jag håller helt med dig i ditt svar.
Hej
Vi är nog överens

E Eldragaren skrev:
Hej

Börjar vara lite less på att slita som elektriker och tänkte börja vidareutbilda mig efter sommaren. Har redan AL så istället har jag sökt eldesigner, elprojektör, elkonstruktör, elkraftingenjör och elingenjör.

Fortfarande osäker på vilken jag vill välja så jag är nyfiken på era erfarenheter
  • Vilken av utbildningarna hade ni valt idag och varför?
  • Vilken ger bäst möjligheter till jobb?
  • Hur ser lönen ut?
  • Är det någon utbildning ni tycker jag borde titta på istället
    • Vilken av utbildningarna hade ni valt idag och varför?
    • Vilken ger bäst möjligheter till jobb?
    • Hur ser lönen ut?
    • Är det någon utbildning ni tycker jag borde titta på istället?
Hej!

En YH funkar med din bakgrund, branschens civil och högskoleingenjörer inom elektronik går mer mot programmering. Så prognosen för elkonstruktörer inom alla område är bra!

YH utbildning bäddar ju kanske inte för några direktörsroller, men på mindre företag brukar det sällan spela roll.

Jag själv jobbar inom industrin (konstruktion) där lönespannet är mellan 45-65k (inkl. rätt till ÖT ersättning) förhandlar du bort ÖT brukar det ligga på 8% plus 5 dagar semester.

Spår en ljus framtid, med många alternativ på arbetsmarknaden! Du är välkommen att kontakta mig om du vill veta mer.

Mvh

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hej

Det är en allvarlig brist på personal inom elkraftområdet, något som ser ut att bli allvarligare för vart år.
Om vi skall klara oss framöver, så måste fler utbilda sig
Frågan är om vi ens har tillräckligt med lärare?

Vi har krig i omgivningen och skulle det börja handla om mobilisering i Europa då kallas normalt personal hem till sina hemländer, hur klarar vi det?

Tidningen Arbetet har en artikel;"Utstationerade ökar – särskilt inom elinstallationer" där vi kan läsa;"Inom branschgruppen sågs en särskilt stark ökning inom elinstallationer, som ökade med drygt 1 400 arbetstagare till 4 444 arbetstagare""
https://arbetet.se/2026/04/07/utstationerade-okar-sarskilt-inom-elinstallationer/

De förklarar även begreppet "utstationerad"
"En utstationerad arbetstagare är en person som vanligen arbetar i ett annat land men som tillfälligt skickas till Sverige av sin arbetsgivare för att utföra ett uppdrag. Det kan till exempel innebära att en byggarbetare från Polen eller en teknisk konsult från Tyskland arbetar under en begränsad period i Sverige"

Där finns även en tabell över utvecklingen de senaste åren:

Anmälda utstationerade arbetstagare – elinstallationer:

20212022202320242025
1 5542 5082 8633 0264 444

Redigerat:
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
Hej
När man ser denna artikel så förstår man att det finns ett bekymmer med utbildning
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7pq83K/britz-utbildning-ska-leda-till-jobb

Det handlar inte bara om att utbilda sig - utan att även att utbilda sig till yrken där det finns en efterfrågan

Genom att t.ex. följa nyhetsflödet under en längre tid så kan man studera vilka bristyrken som finns och försöka satsa på dessa

Jag ser ofta tidningsartiklar om korta utbildningar som påstås ge hög lön

Här är ett exempel
https://www.aftonbladet.se/a/5EdRPO/lista-25-jobb-med-kort-utbildning-och-hog-lon-utan-dator
Men innebär det att det är ett bristyrke där många utbildade efterfrågas

Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
De elektriker jag kommer i kontakt med dagligen arbetar på "el-verkstan" på en större industri där jag själv arbetar inom produktion.
Vad jag förstått det på dem så är det en helt annan grej att arbeta åt en större arbetsgivare med att underhålla/laga och bygga ut den egna verksamheten.
Kanske satsa på en liknande tjänst hos nån större industri i din närhet?

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Här är en treårig distansutbildning i elkraftteknik som jag varit med att starta
[länk]

Av de som gått utbildningen så är det få som saknar jobb

Vi har en stor brist på elkraftingenjörer och det tar flera år att utbilda tillräckligt många så bristen kommer att kvarstå många år framöver
Om det nu är såpass stor brist, varför är det omöjligt att ens få en LIA plats. Jag går YH elkraftingenjör. Läser även kortare YH kurser inom området parallellt med utbildningen, 17 år som elektriker med AL behörighet. ändå finns det ingen plats. har även sökt säkert 15 jobbannonser men alla går vidare med andra kandidater, vad är som branschen kräver undrar jag, om det nu är sån stor brist.

K karkka skrev:
Om det nu är såpass stor brist, varför är det omöjligt att ens få en LIA plats. Jag går YH elkraftingenjör. Läser även kortare YH kurser inom området parallellt med utbildningen, 17 år som elektriker med AL behörighet. ändå finns det ingen plats. har även sökt säkert 15 jobbannonser men alla går vidare med andra kandidater, vad är som branschen kräver undrar jag, om det nu är sån stor brist.
Hej karkka
Det kan jag inte svara på det, måste du fråga de företag där du sökt LIA -plats

Kan det vara så att LIA kräver handledning som någon i företaget måste sköta om och en kund eller någon annan som skall betala för detta
Om då bristen är så stor, så finns kanske inte möjlighet att ordna detta
Många privatkunder reagerar på om hantverkaren (mutare, snickare, elektriker, mattläggare etc.) har en praktikant med sig som privatkunden sedan skall betala för.
Se tex här; ”Betalning för praktikantarbete?”
https://www.byggahus.se/forum/threads/betalning-for-praktikantarbete.174114/

Man har under min tid med utbildning kraftigt minskat praktiken och dessutom volymen av laborationer eftersom bland annat statens stöd till detta har minskat

Många politiker verkar i sina utbildningssatsningar räkna hur många utbildningsplatser de får per satsad krona.
Att göra så innebär inte att det är givet att det är yrken med arbetskraftbrist som det satsas på.

Dessutom är det ett bekymmer att många vill ha lätta utbildningar och undviker då många gånger längre eller mer krävande utbildningar i bristyrken. Sedan klagar man att det inte inns jobb efter den ”lätta utbildningar” som rimligen var populära

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej karkka
Det kan jag inte svara på det, måste du fråga de företag där du sökt LIA -plats

Kan det vara så att LIA kräver handledning som någon i företaget måste sköta om och en kund eller någon annan som skall betala för detta
Om då bristen är så stor, så finns kanske inte möjlighet att ordna detta
Många privatkunder reagerar på om hantverkaren (mutare, snickare, elektriker, mattläggare etc.) har en praktikant med sig som privatkunden sedan skall betala för.
Se tex här; ”Betalning för praktikantarbete?”
[länk]

Man har under min tid med utbildning kraftigt minskat praktiken och dessutom volymen av laborationer eftersom bland annat statens stöd till detta har minskat

Många politiker verkar i sina utbildningssatsningar räkna hur många utbildningsplatser de får per satsad krona.
Att göra så innebär inte att det är givet att det är yrken med arbetskraftbrist som det satsas på.

Dessutom är det ett bekymmer att många vill ha lätta utbildningar och undviker då många gånger längre eller mer krävande utbildningar i bristyrken. Sedan klagar man att det inte inns jobb efter den ”lätta utbildningar” som rimligen var populära
Tackar för svar. Problemet är ju att dom marknadsför utbildningarna på ett sätt som ger sken av att det är stor brist, stora företag i ledningsgruppen, 9/10 får jobb osv. Jag började denna utbildning för elyrket tog stopp i karriären, Men problemet är att YH kan vem som helst gå, även de som ej har elbakgrund vilket gör nivån låg på utbildningen. Därför jag även gått parallella utbildningar jämte denna.
Jag börjar tro att ha en bakgrund och erfarenheter är en nackdel vid LIA eftersom företagen är vana att få studenter utan erfarenhet (vilken ledgruppen beslutat att erfarenheter ej behövs) som gör det lättare att handleda och göra enklare uppgifter.

K karkka skrev:
Tackar för svar. Problemet är ju att dom marknadsför utbildningarna på ett sätt som ger sken av att det är stor brist, stora företag i ledningsgruppen, 9/10 får jobb osv. Jag började denna utbildning för elyrket tog stopp i karriären, Men problemet är att YH kan vem som helst gå, även de som ej har elbakgrund vilket gör nivån låg på utbildningen. Därför jag även gått parallella utbildningar jämte denna.
Jag börjar tro att ha en bakgrund och erfarenheter är en nackdel vid LIA eftersom företagen är vana att få studenter utan erfarenhet (vilken ledgruppen beslutat att erfarenheter ej behövs) som gör det lättare att handleda och göra enklare uppgifter.
Hej

Om du satsar på den utbildning jag hänvisade till i inlägg #13, som är en distansutbildning, så tror jag inte att du tycker att nivån är låg på utbildningen

M Martin Lundmark skrev:
Hej

Om du satsar på den utbildning jag hänvisade till i inlägg #13, som är en distansutbildning, så tror jag inte att du tycker att nivån är låg på utbildningen
Nu har jag en termin kvar på denna, och jag har ju läst endel extra relevanta YH kurser så bara man har examen så kanske det löser sig. För det kan knappast vara fel på mitt CV.

Det som är intressant är att den jag YH elkraft ingenjör jag går och den du startat som är 3 år, verkar ha liknande karriärsmöjligheter.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.