Jag har vägguttag på yttervägg med klass IP44, så de ska ju vara lagom väderskyddade i princip -- så länge locket är stängt, antar jag. Men: hur är det om man mer eller mindre permanent har en stickkontakt i (och locket alltså är öppet) och det regnar och snöar? Kan man lita på IP-klassningen då också?
Det känns som att man skulle vilja ha någon extra kåpa över så att det inte kommer in snö och annat när stickkontakten sitter i men jag ser inga sådana varianter i utbudet hos bygg- och elfirmorna.
Det känns som att man skulle vilja ha någon extra kåpa över så att det inte kommer in snö och annat när stickkontakten sitter i men jag ser inga sådana varianter i utbudet hos bygg- och elfirmorna.
Elko Admiral har en lucka som hindrar att vatten tränger in. Den finns i vit och svart.
https://www.elgrossisten.se/strombr...-ip44/elko-admiral-2-vagsuttag-ip44-fjallvit/
https://www.elgrossisten.se/strombr...-ip44/elko-admiral-2-vagsuttag-ip44-fjallvit/
Det finns IP66 vägguttag,
https://inf.se/vrigt/137968-inf-utomhus-vgguttag-med-lock-ip66-med-dubbla-eluttag-7314280570553.html
https://inf.se/vrigt/137968-inf-utomhus-vgguttag-med-lock-ip66-med-dubbla-eluttag-7314280570553.html
IP klassningen utförs med ett tidsbegränsat prov. Att det håller tätt som nytt betyder inte att det är tätt för evigt.
Elmotorer ska vid test köras till drifttempetatur. De kan altså inte stå utomhus , oskyddade i evigheter och förväntas fungera för evigt. Det som är värst är om den körs då och då. Eftersom när den svalnar drar den in fuktig luft.
Elmotorer ska vid test köras till drifttempetatur. De kan altså inte stå utomhus , oskyddade i evigheter och förväntas fungera för evigt. Det som är värst är om den körs då och då. Eftersom när den svalnar drar den in fuktig luft.
Det som ska anslutas är en RTK-antenn till robotgräsklippare. Så vintertid kan man förstås koppla bort den. Men vid ösregn (sidledes ..) är jag ändå lite fundersam till om ett "vanligt" IP44-uttag räcker. Den där från ifs.se hade jag bara sett från Fruugo innan, och jag köper inte gärna elprodukter därifrån. Elko ser väl ganska betryggande ut. Om jag behöver installera något sådant för jag rådfråga min elektriker.
Skulle ni annars våga ha en produkt som är utomhusklassad kopplad med en stickkontakt i ett IP44-uttag (med luckan öppen) hela sommarhalvåret?
Skulle ni annars våga ha en produkt som är utomhusklassad kopplad med en stickkontakt i ett IP44-uttag (med luckan öppen) hela sommarhalvåret?
Har du inget garage/förråd du kan sätta antennen i? Alltså på insidan.J jazzgossen skrev:Det som ska anslutas är en RTK-antenn till robotgräsklippare. Så vintertid kan man förstås koppla bort den. Men vid ösregn (sidledes ..) är jag ändå lite fundersam till om ett "vanligt" IP44-uttag räcker. Den där från ifs.se hade jag bara sett från Fruugo innan, och jag köper inte gärna elprodukter därifrån. Elko ser väl ganska betryggande ut. Om jag behöver installera något sådant för jag rådfråga min elektriker.
Det IP66 vägguttaget som säljs via Elgigantens säljportal säljs av INF, är samma som jag länkade till tidigare.D Dilato skrev:
Frågan är hur nödvändigt det är? Jag har flera IP44 uttag med kabel sittande i permanent. På 16 år har det aldrig varit ett problem. Jag har ett dubbeluttag som båda locken ramlat av på. Sitter i ur och skur. Aldrig varit ett problem på 10 år.
Anekdotiskt, jag vet. Men om uttagen är så känsliga borde väl något ha hänt under åren?
Anekdotiskt, jag vet. Men om uttagen är så känsliga borde väl något ha hänt under åren?
Den här modellen finns på Temu, Aliexpress, Amazon och massa drop ship-sidor.Demmpa skrev:
Jag har en liknande och det fungerar bra. Hade inte köpt typ en laddare från Aliexpress men ett uttag kan man ju lätt kontrollera hur det ser ut inuti. Det är inte så avancerat ... 🤔
Jag har själv inte upplevt problem med mitt ip44 uttag när skarvsladd till utebelysning har varit konstant inkopplat, stickproppen skyddar så det inte trängs in vatten och locket fungerar som ett tak. Så jag tror det är onödigt byta till nåt ip66 från Amazon etcJ jazzgossen skrev:Jag har vägguttag på yttervägg med klass IP44, så de ska ju vara lagom väderskyddade i princip -- så länge locket är stängt, antar jag. Men: hur är det om man mer eller mindre permanent har en stickkontakt i (och locket alltså är öppet) och det regnar och snöar? Kan man lita på IP-klassningen då också?
Den här länkades i en annan tråd:J jazzgossen skrev:Jag har vägguttag på yttervägg med klass IP44, så de ska ju vara lagom väderskyddade i princip -- så länge locket är stängt, antar jag. Men: hur är det om man mer eller mindre permanent har en stickkontakt i (och locket alltså är öppet) och det regnar och snöar? Kan man lita på IP-klassningen då också?
https://swe.grandado.com/products/v...ar-1?variant=UHJvZHVjdFZhcmlhbnQ6Mjc5ODA3OTMw