1 588 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Lamputtaget är jordat men vägguttagen är ojordade. Problem?
Hej,
Ny medlem här. Jag har en fråga om el i min lägenhet som byggdes 1984. Jag hoppas att jag använder rätt svenska ord för att beskriva situationen, fråga gärna om du behöver ytterligare förklaring
När jag försökte installera en ny lampa insåg jag att det finns en jordledning (gul/grön) men vägguttagen i rummet har ingen jord (kollade kablarna bakom uttagen). Jag vet att det inte är tillåtet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum, och att göra det är farligare än att inte ha någon jordanslutning alls på grund av risken att introducera jordpotential i rummet.
Fråga 1: Behöver jag ringa en elektriker eller kan jag bara ignorera jordledningen i taket och montera min lampa?
Fråga 2: Har du någon aning om vad alla andra kablar i uttaget kan vara? Jag antar att det inte spelar någon roll om jag bara ansluter lampan till gul och blå, där blå är neutral, men jag är fortfarande nyfiken på vad som kan hända här.
Som referens försöker jag installera en lampa med Jordtecknet (Class I). Lampan har en jordkabel ansluten till sin metallkropp, men utifrån min forskning fann jag att i ett ojordat rum som mitt vardagsrum bör man ignorera jordanslutningen och helt enkelt installera lampan ojordad.
Jag bifogar en bild nedan.
Tack so mycket!
Ny medlem här. Jag har en fråga om el i min lägenhet som byggdes 1984. Jag hoppas att jag använder rätt svenska ord för att beskriva situationen, fråga gärna om du behöver ytterligare förklaring
När jag försökte installera en ny lampa insåg jag att det finns en jordledning (gul/grön) men vägguttagen i rummet har ingen jord (kollade kablarna bakom uttagen). Jag vet att det inte är tillåtet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum, och att göra det är farligare än att inte ha någon jordanslutning alls på grund av risken att introducera jordpotential i rummet.
Fråga 1: Behöver jag ringa en elektriker eller kan jag bara ignorera jordledningen i taket och montera min lampa?
Fråga 2: Har du någon aning om vad alla andra kablar i uttaget kan vara? Jag antar att det inte spelar någon roll om jag bara ansluter lampan till gul och blå, där blå är neutral, men jag är fortfarande nyfiken på vad som kan hända här.
Som referens försöker jag installera en lampa med Jordtecknet (Class I). Lampan har en jordkabel ansluten till sin metallkropp, men utifrån min forskning fann jag att i ett ojordat rum som mitt vardagsrum bör man ignorera jordanslutningen och helt enkelt installera lampan ojordad.
Tack so mycket!
Redigerat:
Hur ser lamputtaget ut framifrån ?M mnt123 skrev:Hej,
Tack so mycket!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 897 inlägg
Att du hittar en lös skyddsledare i dosan betyder inte att denna anslutningspunkt är skyddsjordad. Skyddsledaren finns där för att förbereda för en skyddsjordning i framtiden.
Så skruva tillbaka lamputtaget.
Montera en jordad stickpropp på din lampa och plugga in.
Om armaturen inte går att hänga i en krok så köp en annan.
Endast en elfirma får montera bort lamputtaget och göra en fast anslutning.
Så skruva tillbaka lamputtaget.
Montera en jordad stickpropp på din lampa och plugga in.
Om armaturen inte går att hänga i en krok så köp en annan.
Endast en elfirma får montera bort lamputtaget och göra en fast anslutning.
Nej, lamputtagen är inte jordat. Det är an ojordat uttag. Men jag måste koppla lampa med sockerbit.useless skrev:
Jag undrar om jag ska ansluta jordledningen, eller ignorera den. Alternativt, om jag ska be en elektriker komma och ta bort jordledningen från dosan eller dra den till de andra uttagen i rummet.
Lamputtagen är ojodat. Men lampan här ingen plugg. Bara sockerbit. Borde jag lägga till en kontakt till lampan istället? Det finns inte mycket plats i monteringsdosan eftersom den var tänkt att installeras direkt.R roli skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 897 inlägg
Som jag skrev så finns skyddsledaren där i dosan för framtida bruk. Du ser ju att den inte är inkopplad. Eftersom du uppenbarligen har ojordade vägguttag i rummet så ska inte heller lamputtaget ha skyddsjord. Du är helt rätt ute där.
Men som jag skrev ska du inte montera bort lamputtaget. Du får antingen sätta en stickpropp på armaturen och montera den efter bästa förmåga bredvid uttaget, eller köpa en annan armatur.
Det krävs ett par extra snäpp kunskap och rätt materiel för att göra en fast anslutning.
Men som jag skrev ska du inte montera bort lamputtaget. Du får antingen sätta en stickpropp på armaturen och montera den efter bästa förmåga bredvid uttaget, eller köpa en annan armatur.
Det krävs ett par extra snäpp kunskap och rätt materiel för att göra en fast anslutning.
Bo.Siltberg menar troligen att du monterar en sådan här på din lampaM mnt123 skrev:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...m=4580977780292533&utm_content=Overperformers
Tack alla för svaren!
Jag skulle koppla in lamppropp men lampan måste monteras i taket, vilket är anledningen till att jag vill koppla in den med sockerbiten om möjligt. Såvitt jag förstår får vi göra den här ändringen i våra hem om det fanns en annan lampa permanent ansluten där från början. Jag antar att tanken är att man får byta lampor men inte från ett uttag till en lampa, för då ser man hur det är kopplat? Eller har jag helt fel?
Jag skulle koppla in lamppropp men lampan måste monteras i taket, vilket är anledningen till att jag vill koppla in den med sockerbiten om möjligt. Såvitt jag förstår får vi göra den här ändringen i våra hem om det fanns en annan lampa permanent ansluten där från början. Jag antar att tanken är att man får byta lampor men inte från ett uttag till en lampa, för då ser man hur det är kopplat? Eller har jag helt fel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 897 inlägg
Du är helt rätt ute. Till viss del är detta trams, men det finns nog så viktiga skäl då det krävs kunskap och rätt material för att göra om till en anslutningspunkt för fast anslutning. Det verkar framför allt svårt för folk att inse hur det ska utföras för att det ska vara säkert även när lampan demonteras för flytt.M mnt123 skrev:
Du har ett lamputtag i taket och har köpt en armatur som inte stöder lamputtag med krok och centrumskruv. Vad kan man säga. Det går inte ihop, punkt.
Takkoppen till armaturen ser ut att vara både stor och djup, så kanske passar den ändå över lamputtaget? Annars får du antingen ringa en elfirma eller montera armaturen bredvid lamputtaget och jacka ett hål i sidan för sladden till stickproppen.