Haft en badrumsrenovering hemma. Nya eluttag gjordes för tvätt, badrumsskåp och annat.

När hantverkarna kopplar in tvättmaskinen går det en ljusblixt i trumman, säkringen går och tvättmaskinen är nu helt död. Jag la ärendet hos badrumsfirman och de ska skicka ut en elektriker för att kolla uttaget. Värt att notera, tvättmaskinen var 4 månader gammal och fungerade fint tidigare.

Tittar nu i säkringsskåpet och inser att det inte finns någon markering kring vad nya uttagen ligger på för grupp/er eller vart tvättmaskinen tilhör. Letar efter 10 amps och hittar inget mer än det som varit tidigare, exempelvis till diskmaskin. Den gamla gruppen som tvättmaskinen tidigare låg på är tom.

Vad gäller egentligen vid en sådant installation, bör man inte som elektriker markera upp nytt på säkringskartan och göra det tydligt?

• Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ved har de gjort i elcentralen? Om de kompletterat centralen med nya grupper bör de märka upp vad de går till.

Var det en eller två säkringar som löste när tvättmaskinen kopplades in? Vad gick den / de till? Var det alltså ett vanligt vägguttag som maskinens stickpropp kopplades till?

Om ett fel i ett vägguttag får tvättmaskinen att gå sönder omedelbart när den ansluts låter det som att uttaget har två faser i sig i stället för fas och nolla. Det är i så fall ett allvarligt fel som elektrikern gjort.

Skulle det å andra sidan vara en anslutningsdosa för fast anslutning till maskinen finns möjligheten att dosan är korrekt, men hantverkaren som kopplade in tvättmaskinen gjort fel.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Lägg upp en bild på elcentralen.

Sitter maskinen inkopplad i ett uttag, med kontakt. Eller är den fast inkopplad i en dosa?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
C Chris.B skrev:
Vad gäller egentligen vid en sådant installation, bör man inte som elektriker markera upp nytt på säkringskartan och göra det tydligt?
Jo det ska vara tydligt uppmärkt enligt elinstallationsreglerna. Normalt görs detta i en vanlig gruppförteckning om du inte kommit överens om annat.

Värt att notera är att felet kan finnas i tvättmaskinen också då det låter som en kortslutning. Elfirman ska ha kontrollerat den fasta installationen fram till och inkl uttaget. Men slarv förekommer.

Ansvaret för att starkströmsanläggningen är uppmärkt och säker att använda är dock helt på anläggningsinnehavaren. Men anlitar man ett företag som finns registrerat på ESV hemsida så tycker i alla fall jag att man som innehavare gjort sitt jobb.

514.5.1
Dokumentationen ska särskilt visa:

– art och uppbyggnad av kretsar (matningspunkter, antal ledare, ledararea och kabeltyp)
– uppgifter som är nödvändiga för att identifiera apparater för brytning eller frånskiljning samt om deras placering

Redigerat:
  • Gilla
Mikael Persson1 och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Lägg upp en bild på elcentralen.

Sitter maskinen inkopplad i ett uttag, med kontakt. Eller är den fast inkopplad i en dosa?
Saken är att en av hantverkarna ringde mig och sa vad som hänt när jag var på jobbet. Jag har ingen aning om vilken säkring som gått eftersom de bytte den på plats och jag nu inte ser på anläggningen var tvättmaskinen tillhör. Tidigare grupp 3 som nu är tom. De är inte helt enkla att kommunicera med kring detta just nu.

• IMG20260523145820.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG20260523125127.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260523125125.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260523125121.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260523125116.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
hakrun
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ved har de gjort i elcentralen? Om de kompletterat centralen med nya grupper bör de märka upp vad de går till.

Var det en eller två säkringar som löste när tvättmaskinen kopplades in? Vad gick den / de till? Var det alltså ett vanligt vägguttag som maskinens stickpropp kopplades till?

Om ett fel i ett vägguttag får tvättmaskinen att gå sönder omedelbart när den ansluts låter det som att uttaget har två faser i sig i stället för fas och nolla. Det är i så fall ett allvarligt fel som elektrikern gjort.

Skulle det å andra sidan vara en anslutningsdosa för fast anslutning till maskinen finns möjligheten att dosan är korrekt, men hantverkaren som kopplade in tvättmaskinen gjort fel.
Vad de gjort vet jag inte utifrån bristande kommunikation. Men det är ju nya vägguttag i badrummet som tillkommit. Märkte även idag att uttag på samma sida av huset, samma plan, som vägguttaget för tvättmaskinen är känslig för att köra tex vattenkokaren samtidigt som mikron, vilket det inte var tidigare. Fast de ligger på en 6amp.

Gå ut och kolla på elmätaren om alla tre faserna finns, låter nämligen som att en huvudsäkring har gått.

• Gilla
Dussew
  • Laddar…
A
Vattenkokare och mikro på en 6 A-säkring är inte helt optimalt. En vattenkokare brukar dra uppåt 10 A själv.

Var är gruppförteckningen? Finns ingen sådan så är det lämpligt att börja där.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
C Chris.B skrev:
Märkte även idag att uttag på samma sida av huset, samma plan, som vägguttaget för tvättmaskinen är känslig för att köra tex vattenkokaren samtidigt som mikron, vilket det inte var tidigare. Fast de ligger på en 6amp.
Menar du 16A?
6A är löjligt lite att köra micro och vattenkokare på.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Baserat på utseendet av elcentralen är det rimligt att många av säkringarna var 6A från början; hade det själv i mitt hus enligt originalgruppföteckningen. Kan i de flesta fall uppgraderas till 10A utan att några ledare behöver bytas.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Är det badrumshantverkarna som pulat med elen eller har det varit en behörig elektriker på plats? Finns det t.ex. en jordfelsbrytare? Om det saknats tidigare så ska det sättas in vid renovering.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C Chris.B skrev:
Vad de gjort vet jag inte utifrån bristande kommunikation. Men det är ju nya vägguttag i badrummet som tillkommit. Märkte även idag att uttag på samma sida av huset, samma plan, som vägguttaget för tvättmaskinen är känslig för att köra tex vattenkokaren samtidigt som mikron, vilket det inte var tidigare. Fast de ligger på en 6amp.
Det är lite oklart vad frågan är. Om elektrikerna dragit nya grupper från centralen borde de ha uppdaterat gruppförteckningen. Om de å andra sidan bara hållit sig i badrummet och inte ändrat något i centralen så är det inte automatiskt deras jobb att se över gruppförteckningen.

Sedan har vi frågan om vad som hänt. Har hantverkaren som ställde dit tvättmaskinen bytt säkringen eller har han lämnat den ur eftersom han misstänkte ett fel i uttaget? Det senare verkar ju högst rimligt och då skulle det fortfarande kunna vara grupp 3 som är till tvättmaskinen. Grupp 3 är en trefasgrupp. Så det är fullt möjligt att elektrikern kopplat fel så att det blev 400 V i uttaget till tvättmaskinen.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är lite oklart vad frågan är. Om elektrikerna dragit nya grupper från centralen borde de ha uppdaterat gruppförteckningen. Om de å andra sidan bara hållit sig i badrummet och inte ändrat något i centralen så är det inte automatiskt deras jobb att se över gruppförteckningen.

Sedan har vi frågan om vad som hänt. Har hantverkaren som ställde dit tvättmaskinen bytt säkringen eller har han lämnat den ur eftersom han misstänkte ett fel i uttaget? Det senare verkar ju högst rimligt och då skulle det fortfarande kunna vara grupp 3 som är till tvättmaskinen. Grupp 3 är en trefasgrupp. Så det är fullt möjligt att elektrikern kopplat fel så att det blev 400 V i uttaget till tvättmaskinen.
Min egentliga fråga är, borde man inte berätta/skriva upp i elcentralen när man ändrat säkringar för grupperna som står där? Jag ser att det försvunnit säkringar från tex grupp 3 men jag har ingen aning om varför.

Hantverkaren bytte säkringen sa han när han ringde.

Allt det andra är ju en försäkringsfråga de försöker lägga över på mig och min försäkring och inte deras.

C Chris.B skrev:
Min egentliga fråga är, borde man inte berätta/skriva upp i elcentralen när man ändrat säkringar för grupperna som står där? Jag ser att det försvunnit säkringar från tex grupp 3 men jag har ingen aning om varför.

Hantverkaren bytte säkringen sa han när han ringde.

Allt det andra är ju en försäkringsfråga de försöker lägga över på mig och min försäkring och inte deras.
Jo absolut. Och det måste finnas en jordfelsbrytare.
Har de talat om för dig vem som gjort elinstallationen i badrummet?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jo absolut. Och det måste finnas en jordfelsbrytare.
Har de talat om för dig vem som gjort elinstallationen i badrummet?
Nej, vet inte vem som gjort installationen. Står inte heller med i pärmen för renoveringen, där står annars vilka olika professioner som är inblandade och vad de gjort. Men badrumsfirman har sagt att ansvarig elektriker komma att ringa upp mig för att se över installationen.

Får boka in besök och ta det därifrån. Även om mitt försäkringsbolag skulle säga "Varsågod, köp ny tvättmaskin." så vågar jag inte koppla in den förens jag vet att uttaget är ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.