Hej,
Jag ska koppla in en jordkabel 5*2,5 som går från en huvudfastighet till ett uthus. I uthuset sitter det en normcentral med jordfelsbrytare.
I huvudfastigheten kommer jag att sätta en central där servissäkringarna sitter. (jordkabeln kommer in där)
Det är ingen stor belastning i uthuset så jag kommer att sätta 10 A säkringar i centralen.
Frågan är om man ska sätta jordfelsbrytare där också?
Det sitter jordfelsbrytare i uthuset som skyddar den anläggningen. Så skippar man jordfelsbrytare så är det endast jordkabeln som går till uthuset som inte blir skyddad.
Vad säger expertisen. Jordfelsbrytare eller inte?
Fastigheten är relativt ny och hela systemet är TN-S
Jag ska koppla in en jordkabel 5*2,5 som går från en huvudfastighet till ett uthus. I uthuset sitter det en normcentral med jordfelsbrytare.
I huvudfastigheten kommer jag att sätta en central där servissäkringarna sitter. (jordkabeln kommer in där)
Det är ingen stor belastning i uthuset så jag kommer att sätta 10 A säkringar i centralen.
Frågan är om man ska sätta jordfelsbrytare där också?
Det sitter jordfelsbrytare i uthuset som skyddar den anläggningen. Så skippar man jordfelsbrytare så är det endast jordkabeln som går till uthuset som inte blir skyddad.
Vad säger expertisen. Jordfelsbrytare eller inte?
Fastigheten är relativt ny och hela systemet är TN-S
Då för att det ska bli riktigt. Så tas uthuset ut via säkringar som är före jordfelsbrytaren i huset. Kanske t.o.m före inkommande, då fungerar JFB på båda centralerna som egna individer. Samt att om det ska jobbas på anläggningen så kan den delen stängas av i någon central, men ha tillgång till el att jobba med.
Hej. Sätt inte jordfelsbrytare 30 ma i serie med en annan jordfelsbrytare 30ma. Låt matningen till uthuset gå utanför, annars kan du få sämre selektivitet. Det är vad jag hade gjort iallafall. Om du vill skydda kabeln så handlar det om korrekt förläggning och/eller att du säkrar just den kabeln
Jag har gjort en ritning så att det ska bli lättare att förstå.B byggobil skrev:Hej,
Jag ska koppla in en jordkabel 5*2,5 som går från en huvudfastighet till ett uthus. I uthuset sitter det en normcentral med jordfelsbrytare.
I huvudfastigheten kommer jag att sätta en central där servissäkringarna sitter. (jordkabeln kommer in där)
Det är ingen stor belastning i uthuset så jag kommer att sätta 10 A säkringar i centralen.
Frågan är om man ska sätta jordfelsbrytare där också?
Det sitter jordfelsbrytare i uthuset som skyddar den anläggningen. Så skippar man jordfelsbrytare så är det endast jordkabeln som går till uthuset som inte blir skyddad.
Vad säger expertisen. Jordfelsbrytare eller inte?
Fastigheten är relativt ny och hela systemet är TN-S
J jonaserik skrev:Då för att det ska bli riktigt. Så tas uthuset ut via säkringar som är före jordfelsbrytaren i huset. Kanske t.o.m före inkommande, då fungerar JFB på båda centralerna som egna individer. Samt att om det ska jobbas på anläggningen så kan den delen stängas av i någon central, men ha tillgång till el att jobba med.
Ja, det var min första tanke och jag kommer att göra så. Tack för svar!S Sebbegb skrev:
Koppla utanför jfb i huvudcentral använd jfb i undercentral, det räcker med säkring som skyddar mot kortslutning och överlastB byggobil skrev:Hej,
Jag ska koppla in en jordkabel 5*2,5 som går från en huvudfastighet till ett uthus. I uthuset sitter det en normcentral med jordfelsbrytare.
I huvudfastigheten kommer jag att sätta en central där servissäkringarna sitter. (jordkabeln kommer in där)
Det är ingen stor belastning i uthuset så jag kommer att sätta 10 A säkringar i centralen.
Frågan är om man ska sätta jordfelsbrytare där också?
Det sitter jordfelsbrytare i uthuset som skyddar den anläggningen. Så skippar man jordfelsbrytare så är det endast jordkabeln som går till uthuset som inte blir skyddad.
Vad säger expertisen. Jordfelsbrytare eller inte?
Fastigheten är relativt ny och hela systemet är TN-S
Klicka här för att svara

