Hej,
Jag ska koppla in en jordkabel 5*2,5 som går från en huvudfastighet till ett uthus. I uthuset sitter det en normcentral med jordfelsbrytare.

I huvudfastigheten kommer jag att sätta en central där servissäkringarna sitter. (jordkabeln kommer in där)
Det är ingen stor belastning i uthuset så jag kommer att sätta 10 A säkringar i centralen.

Frågan är om man ska sätta jordfelsbrytare där också?
Det sitter jordfelsbrytare i uthuset som skyddar den anläggningen. Så skippar man jordfelsbrytare så är det endast jordkabeln som går till uthuset som inte blir skyddad.
Vad säger expertisen. Jordfelsbrytare eller inte?

Fastigheten är relativt ny och hela systemet är TN-S
 
Då för att det ska bli riktigt. Så tas uthuset ut via säkringar som är före jordfelsbrytaren i huset. Kanske t.o.m före inkommande, då fungerar JFB på båda centralerna som egna individer. Samt att om det ska jobbas på anläggningen så kan den delen stängas av i någon central, men ha tillgång till el att jobba med.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Hej. Sätt inte jordfelsbrytare 30 ma i serie med en annan jordfelsbrytare 30ma. Låt matningen till uthuset gå utanför, annars kan du få sämre selektivitet. Det är vad jag hade gjort iallafall. Om du vill skydda kabeln så handlar det om korrekt förläggning och/eller att du säkrar just den kabeln
 
  • Gilla
Magnus Lindvall och 2 till
  • Laddar…
B byggobil skrev:
Hej,
Jag ska koppla in en jordkabel 5*2,5 som går från en huvudfastighet till ett uthus. I uthuset sitter det en normcentral med jordfelsbrytare.

I huvudfastigheten kommer jag att sätta en central där servissäkringarna sitter. (jordkabeln kommer in där)
Det är ingen stor belastning i uthuset så jag kommer att sätta 10 A säkringar i centralen.

Frågan är om man ska sätta jordfelsbrytare där också?
Det sitter jordfelsbrytare i uthuset som skyddar den anläggningen. Så skippar man jordfelsbrytare så är det endast jordkabeln som går till uthuset som inte blir skyddad.
Vad säger expertisen. Jordfelsbrytare eller inte?

Fastigheten är relativt ny och hela systemet är TN-S
Jag har gjort en ritning så att det ska bli lättare att förstå.
 
  • central-uthus.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Då för att det ska bli riktigt. Så tas uthuset ut via säkringar som är före jordfelsbrytaren i huset. Kanske t.o.m före inkommande, då fungerar JFB på båda centralerna som egna individer. Samt att om det ska jobbas på anläggningen så kan den delen stängas av i någon central, men ha tillgång till el att jobba med.
S Sebbegb skrev:
Hej. Sätt inte jordfelsbrytare 30 ma i serie med en annan jordfelsbrytare 30ma. Låt matningen till uthuset gå utanför, annars kan du få sämre selektivitet. Det är vad jag hade gjort iallafall. Om du vill skydda kabeln så handlar det om korrekt förläggning och/eller att du säkrar just den kabeln
Ja, det var min första tanke och jag kommer att göra så. Tack för svar!
 
B byggobil skrev:
Jag har gjort en ritning så att det ska bli lättare att förstå.
Spontant svarar jag NEJ på frågan "JFB här".
 
  • Gilla
Tinker och 1 till
  • Laddar…
B byggobil skrev:
Hej,
Jag ska koppla in en jordkabel 5*2,5 som går från en huvudfastighet till ett uthus. I uthuset sitter det en normcentral med jordfelsbrytare.

I huvudfastigheten kommer jag att sätta en central där servissäkringarna sitter. (jordkabeln kommer in där)
Det är ingen stor belastning i uthuset så jag kommer att sätta 10 A säkringar i centralen.

Frågan är om man ska sätta jordfelsbrytare där också?
Det sitter jordfelsbrytare i uthuset som skyddar den anläggningen. Så skippar man jordfelsbrytare så är det endast jordkabeln som går till uthuset som inte blir skyddad.
Vad säger expertisen. Jordfelsbrytare eller inte?

Fastigheten är relativt ny och hela systemet är TN-S
Koppla utanför jfb i huvudcentral använd jfb i undercentral, det räcker med säkring som skyddar mot kortslutning och överlast
 
  • Gilla
byggobil
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.