2 108 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Eldragning via krypgrund
Behöver dra ny el till vägguttag m.m från elcentralen (som sitter i källare) till en annan del av huset som är byggd på krypgrund. Är det lämpligt att använda krypgrunden som installationsutrymme för el? Kan jag låta vp-rör eller slang från dosorna bara gå ner i krypgrunden och sen klamra kabel i vp-rör längs blindbotten bort till elcentralen i andra delen av huset/källaren?
Medlem
· Blekinge
· 12 194 inlägg
Slopa VP-rör för att hindra eventuella luftdrag/kondens. Använd lämplig kabel ända upp till dosorna/uttag.
Min elfirma gjorde detta för mig för 2 år sedan i min krypgrund med 1 meters takhöjd. Ny matning till ångdusch placerad på 15 meters diagonal i villan. De använde 3G2.5 kabel i VP-rör klammat i taket med PSA vid centralen och säkerhetsbrytare i rummet med duschkabinen. Två elektriker fixade detta för 6000:-. Jag är mycket nöjd. Har använt samma firma i 30 årM Muuuuurtin skrev:Behöver dra ny el till vägguttag m.m från elcentralen (som sitter i källare) till en annan del av huset som är byggd på krypgrund. Är det lämpligt att använda krypgrunden som installationsutrymme för el? Kan jag låta vp-rör eller slang från dosorna bara gå ner i krypgrunden och sen klamra kabel i vp-rör längs blindbotten bort till elcentralen i andra delen av huset/källaren?
Tack, jättebra infoP poba53 skrev:Min elfirma gjorde detta för mig för 2 år sedan i min krypgrund med 1 meters takhöjd. Ny matning till ångdusch placerad på 15 meters diagonal i villan. De använde 3G2.5 kabel i VP-rör klammat i taket med PSA vid centralen och säkerhetsbrytare i rummet med duschkabinen. Två elektriker fixade detta för 6000:-. Jag är mycket nöjd. Har använt samma firma i 30 år
Vår matning till garaget/laddboxen går från elcentralen i huset ner till krypgrunden, sedan i krypgrunden fram tills markröret mellan krypgrund och garage. Inga konstigheter 
Jag är elektriker och detta är ett väldigt bra och vanligt sätt att dra el på. Lägg vp rör o sen kabel, så behöver du inte klamra så mycket.M Muuuuurtin skrev:Behöver dra ny el till vägguttag m.m från elcentralen (som sitter i källare) till en annan del av huset som är byggd på krypgrund. Är det lämpligt att använda krypgrunden som installationsutrymme för el? Kan jag låta vp-rör eller slang från dosorna bara gå ner i krypgrunden och sen klamra kabel i vp-rör längs blindbotten bort till elcentralen i andra delen av huset/källaren?
Jättefint, tack. Kan man sen dra vanlig fk i vp-rören som går längs blindbotten eller ska man ha kabel typ eklk eller liknande? Tänker om det är speciella krav i krypgrund och när rören inte är inbyggda.O Ollyandersson skrev:
Du kan dra FQ om slangarna har dosor/kapsling i båda sidor. Men jag hade dragit eqlq så e man på säkra sidan i skyddar sig lite mer mot gnagare.
Tänk på att om du går m rör/slang från kallt utrymme till varmt kan du få kondens i rören, brukar inte va några större problem men jag har stött på kondens som runnit från lamputtag/spottar i taket.
Tänk på att om du går m rör/slang från kallt utrymme till varmt kan du få kondens i rören, brukar inte va några större problem men jag har stött på kondens som runnit från lamputtag/spottar i taket.
Medlem
· Blekinge
· 12 194 inlägg
Ta riktig kabel.
Klicka här för att svara