kisumisu kisumisu skrev:
Den "förbjudna" Easee boxen.
Där faktist tom boxens säkerhetsgrejor har stoppat laddning ett par gånger till min pluginhybrid (då innan revision nummer 3 av OBC byttes till bilen) 😅
Den boxen behöver ingen extern jordfelsbrytare. Det räcker med säkringar, den har en inbyggd så elektrikern hade rätt i det fallet. 😊

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS har ju jordfelsbrytare.
Det kan vara möjligt, men den skall då funka och vara ansluten, innan någon gör något mer begär en översyn besiktning av elanläggningen då det kan finnas fulel, amatördragning som kan påverka ny dragning.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Müssli Müssli skrev:
Den boxen behöver ingen extern jordfelsbrytare. Det räcker med säkringar, den har en inbyggd så elektrikern hade rätt i det fallet. 😊
Behöver nog inte det nä.
Men jfb råkade finnas redan mer eller mindre inkopplat.

Sen kan det väl bli fel mellan box och central också (även om det är väldigt osannolikt, men är en lång sladd som nån kan råka borra i eller något?) och jag tycker det är bra att den finns där.

T ex om jag nångång skulle vilja byta ut boxen till trefasuttag. Sen var väl just den där Easee boxens skydd inte riktigt godkänt av ESV heller.
Men jag vet att den har fungerat för mig när min hybridbil felade. Medans Kias egna Schucko laddare paijade sen OBC helt i bilen! Vilket i för sig var väldigt bra för då var dom tvugna byta ut allt 😅

Men nästa laddbox blir nog också en flyttbar variant. Fast just 3 fas.
Skulle vara bekvämt nu när man har riktig elbil ha sådan med sig överallt!

Redigerat:
C Chris.B skrev:
Min egentliga fråga är, borde man inte berätta/skriva upp i elcentralen när man ändrat säkringar för grupperna som står där?
Absolut, och det är ditt ansvar som anläggningsinnehavare att det finns en aktuell gruppförteckning.

Du visar bara bilder på centralens gamla plåt och porslin. En mer översiktlig bild inklusive jordfelsbrytare och även gruppförtekningen hade sagt så mycket mer...
Nu blir det mycket frågor och spekulationer.

Lite bilder från arbetets gång hade också varit guld värda. Då hade man kunnat gå tillbaka och se vad som gjorts...
C Chris.B skrev:
Jag ser att det försvunnit säkringar från tex grupp 3 men jag har ingen aning om varför.
För att gruppen inte används och dosan inte längre matar el till tvättmaskinen, antar jag.
Vilket beror på att du flyttat på tvättmaskinen.

Kanske elektrikern satt några uttag på befintlig grupp för belysning.
Har du inte sett dem dra någon ny gruppledning från elcentralen till platsen för tvättmaskinen under renoveringen så finns det nog ingen sådan ledning.

Att det inte finns någon ny säkringsgrupp och inte heller en ensam säkring kvar på den gamla trefasiga tvättmaskinsgruppen tyder på det.

C Chris.B skrev:
Hantverkaren bytte säkringen sa han när han ringde.
Då tror iaf hantverkaren elen är okay (vad nu det är värt).

I det läget skulle ju jag velat kontrollera uttaget innan någon från den anlitade vvs eller elfirman mekar mer med elen. Har man inte kunskapen själv, innom familjen eller en granne som är elektriker, så får man väl anlita någon för att känna sig trygg med att elen blir riktigt gjord.
C Chris.B skrev:
Allt det andra är ju en försäkringsfråga de försöker lägga över på mig och min försäkring och inte deras.
De vill väl inte lägga ner någon tid...
Dessutom borde det väl i så fall vara ett garantiärende om maskinen är så ny?

Det borde inte kunna blixtra synligt i trumman på en tvättmaskin, felkoppling eller ej.

Utifrån beskrivningen tror jag inte maskinen fått 400V.

Tror det var Elgiganten som uttryckligen skrev på sin site att garantin inte gäller om man kopplar in sin vitvara fel så den går sönder. Anlita auktoriserad elfirma som kontrollerar uttag och gör inkopplingen.
Antar de haft erfarenhet av brända maskiner som kunden vill få utbytta på garantin, men det bör vara lätt att se om den "brunnit" pga fel inkoppling.

En möjlighet är väl att gå till affären där tvättmaskinen är inköpt och be dem rekomendera en elektriker de litar på för ett eventuellt garantiärende.

Kontrollmäta uttaget är inte svårt om man rätt mätinstrument, kunskap och kan hantera el på ett säkert sätt.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag skulle inte lita på en elektriker som skriver "Ladd Box".
Varför inte det?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
MultiMan

(Det har troligen med särskrivningen att göra, men det får svaranden reda ut. Jag letar kaffe.)

Redigerat:
C Chris.B skrev:
Haft en badrumsrenovering hemma. Nya eluttag gjordes för tvätt, badrumsskåp och annat.

När hantverkarna kopplar in tvättmaskinen går det en ljusblixt i trumman, säkringen går och tvättmaskinen är nu helt död. Jag la ärendet hos badrumsfirman och de ska skicka ut en elektriker för att kolla uttaget. Värt att notera, tvättmaskinen var 4 månader gammal och fungerade fint tidigare.

Tittar nu i säkringsskåpet och inser att det inte finns någon markering kring vad nya uttagen ligger på för grupp/er eller vart tvättmaskinen tilhör. Letar efter 10 amps och hittar inget mer än det som varit tidigare, exempelvis till diskmaskin. Den gamla gruppen som tvättmaskinen tidigare låg på är tom.

Vad gäller egentligen vid en sådant installation, bör man inte som elektriker markera upp nytt på säkringskartan och göra det tydligt?
Högst troligt att elektriker kopplat in två faser istället för fas+Nolla, resultatet blev en trasig tvättmaskin.

Kan det vara så att hantverkaren kontaktade elektrikern som genast kom och upptäckte sitt misstag och snabbt rättade felkopplingen. Sedan försöker han flytta ansvaret till ditt försäkringsbolag och du får betala självrisken.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
400 V ger knappast några ljusblixtar i en tvättmaskin. Den har troligen gått sönder av ovarsam hantering, t.ex att någon slitit loss anslutningssladden internt.

Det är också osannolikt att uttaget kopplats med två faser, om det inte är en gammal trefasig matning som återanvänts vilket det inte verkar vara här.

Det finns för lite uppgifter i tråden för att kunna säga så mycket mer än att elektrikern slarvat med gruppförteckningen, men det kanske inte fanns någon från början?

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hur har det gått?

Antar att TS nu haft någon utomstående att dokumentera vad som är gjort, främst med elen. Utan detta faller väl allt.

"Haft en badrumsrenovering hemma. Nya eluttag gjordes för tvätt, badrumsskåp och annat.

När hantverkarna kopplar in tvättmaskinen går det en ljusblixt i trumman, säkringen går och tvättmaskinen är nu helt död. Jag la ärendet hos badrumsfirman och de ska skicka ut en elektriker för att kolla uttaget. Värt att notera, tvättmaskinen var 4 månader gammal och fungerade fint tidigare."

- Så är det väl att rikta ekonomiskt ansvar mot "hantverkarna".

- Ny tvättmaskin, installlation jordfelsbrytare med anledning av ändring i elsystemet mm, som TS betalar såklart, om inget annat avtalas.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
400 V ger knappast några ljusblixtar i en tvättmaskin. Den har troligen gått sönder av ovarsam hantering, t.ex att någon slitit loss anslutningssladden internt.
Vår senaste TM har belysning i trumman (rätt trevlig sak), jag kan tänka mig att om den lampan får överpänning, så skulle det lunna likna en blixt när den går sönder. Så felbeskrivningen utesluter inte nödvändigtvis att maskinen fått 400V.

Även om det är en osannolik felkoppling, så känns det ändå som den mest sannolika förklaringen att det blivit 2 faser till uttaget.

Redigerat:
Nån som inte har vett på att kolla vad man kopplar in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.