En elbil får inte dra mer ström än vad laddstationen säger. Det är ett allvarligt fel om detta inte följs.
.
Däremot får elbilen dra mindre ström om den vill, vilket är vanligt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En elbil får inte dra mer ström än vad laddstationen säger. Det är ett allvarligt fel om detta inte följs.
.
Däremot får elbilen dra mindre ström om den vill, vilket är vanligt.
Frugans bil drar max 10A efter varje OTA uppdatering. Vi har stängt av ljudet när man låser bilen. Går det igång igen så vet man att det är dags att ändra maxströmmen i bilen också. Uselt...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
När Easee kom med sin numera säljstoppade laddbox var de en av de första (kanske första) i Sverge med att kunna styra vilken av faserna som skulle användas vid enfasladdning om man använde deras equalizer. Alla övriga boxar använde alltid L1. Det klarade boxen med hjälp av reläer som var en av anledningarna till säljstoppet.

Om jag minns rätt var isolationsavståndet inte tillräckligt stort men Easee mumlade något om att de låg i gas eller vacuum (kommer inte ihåg vilket) och då var det lika säkert. Dock fanns inte godkända tester som kunde visa detta. Därför trodde jag i min enfald att de klarade att ladda med två faser men jag kan ha fel där. Jag slår dem en signal i morgon och kollar läget.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vill börja med att tacka för allt engagemang från er alla!

Elktriker har varit här (samma som installerade) och han upptäckte diket genom att mäta att det var felkopplat. Han sade att han var säker på att han kopplat så som det var markerat i närmaste elcentral. Men i samma andetag sade han att detta var den första zaptec go 2 han installerat och på den föregående modellen hade det inte spelat någon roll.
Ännu har (11 dar sen elektrikern var här) har det inte kommit någon faktura.
Jag har monitorerat laddningen, 3ggr, och säkringen har slutat gå även då vi kör ugn mm som var utlösande faktor förut. Man kan se att laddningen och effektvakt verkar samarbeta. Så det ser lovande ut.

En märklig sak är att alla tre gånger har det bara varit enfasladdning som skett trots de ggr då vi inte haft annan tung last. Men det kan vara lite för tidigt att säga att det strular.
Screenshot_20260603-194344.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återigen stort tack för alla inlägg och tips!

• Gilla
Robert-san01 och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.