D Dilato skrev:
Det spelar väl ingen roll år vilket håll fläkten för varmluft snurrar, luften cirkulerar ju bara runt.
Inte för att jag har koll på just spisfläktar, men genererellt sett så ger ju en fläkt betydligt sämre luftflöde om man kör den baklänges.Det är inte heller säkert att luften cirkulerar på liknande sätt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
B bhus2021 skrev:
Är du säker på att inte också fläkten sitter med en resistor mellan två faser? Eller var det nolla framdragen enkom för fläkten men inte för ugnslampan? Har väldigt svårt att tro att man har trefasmotor till fläkten, låter för dyrt.
Finns ingen nolla, det är helt säkert. Utanpåliggande plåtkulo med 4 ledare och 3 10A säkringar.

När motståndet brann upp efter 15 år så har jag inte minne av att något annat än belysningen påverkades.

Finns inga reservdelar längre (som jag hittar) till min 28 år gamla spis, men här har du en annan Cylinda varmluftfläkt som är på 400V: https://www.nettoparts.se/shop/varmluftsflakt-cylinda-16328p.html

M MagHam skrev:
Det där var nog inte den mest pedagogiska förklaring jag sett ;)
Nej precis, om jag får vara petig så låt gå för första fasen klockan 12. Men de andra hamnar på klockan 4 och klockan 8, inte 1 och 11, eller 2 och 10.

;)

Det är lite intressant att fundera på vad som skull hända med en trefasmotor med faserna klockan 11, 12 och 1. Det skulle i teorin gå att få till med en modern frekvensomriktare som fått ordentlig dator-hicka, med vanlig generator så får jag inte till det, ja dvs den generatorn kommer inte att snurra något vidare. ;) Jag tror iaf inte att den motorn öht skulle snurra åt något håll, någon däremot?

Redigerat:
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, om jag får vara petig så låt gå för första fasen klockan 12. Men de andra hamnar på klockan 4 och klockan 8, inte 1 och 11, eller 2 och 10...
Jag vet, men orkade inte utveckla mitt svar ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
.....Det är lite intressant att fundera på vad som skull hända med en trefasmotor med faserna klockan 11, 12 och 1. Det skulle i teorin gå att få till med en modern frekvensomriktare som fått ordentlig dator-hicka, med vanlig generator så får jag inte till det, ja dvs den generatorn kommer inte att snurra något vidare. ;) Jag tror iaf inte att den motorn öht skulle snurra åt något håll, någon däremot?
Nej, jag tänker att den inte startar alls om alla faserna toppar på samma halva av enhetscirkeln.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Finns ingen nolla, det är helt säkert. Utanpåliggande plåtkulo med 4 ledare och 3 10A säkringar.

När motståndet brann upp efter 15 år så har jag inte minne av att något annat än belysningen påverkades.

Finns inga reservdelar längre (som jag hittar) till min 28 år gamla spis, men här har du en annan Cylinda varmluftfläkt som är på 400V: [länk]
400V är inte lika med 3-fasdrift, bara att det kan vara det.
I detta fallet är fläkten 1-fas men 400V.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Roligt att denna tråd drog iväg åt ett helt oväntat håll 😀

Det är det normala här på BH.
Det hade varit en riktig skräll om det inte hade hänt 😀

• Haha
  • Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
snaggletooth snaggletooth skrev:
400V är inte lika med 3-fasdrift, bara att det kan vara det.
I detta fallet är fläkten 1-fas men 400V.
Jag har aldrig sagt att fläkten är 3-fas, det vet jag inte. Det låter som att du tror att jag påstått det. Är inte ens inblandad i den diskussionen. Jag bara gav exempel på att det finns varmluftsfläktar för 400V i vanliga spisar (eller fanns).

Hur vet du att fläkten i min spis är 1-fas?

P pelig skrev:
Bra tips men just i detta fall är det precis nydraget nya kablar. Så här såg det f ö ut inne i perilex-uttaget. Märkliga ubåtsskarvar? De nya kablarna är dragna utan skarv.
En klåpare som har kopplat in det där uttaget.

Ja, det är en klåpare eftersom personen inte har kopplat in neutralledaren i uttaget när neutralledaren är framdragen.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Inte för att jag har koll på just spisfläktar, men genererellt sett så ger ju en fläkt betydligt sämre luftflöde om man kör den baklänges.Det är inte heller säkert att luften cirkulerar på liknande sätt.
För de enkla radialfläktarna som nog är vanligast för ugnarna här är nog skillnaden liten om ens märkbar i praktiken.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.