1 380 läst ·
27 svar
1k läst
27 svar
Stickkontakt i uttag utomhus, hjälper IP55?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 848 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 848 inlägg
Jag har detta själv sedan 7-8 år och kan rekommendera varmt.Müssli skrev:
Luckan skyddar stickproppen bättre än alla "vanliga" utomhusuttag så länge det är en vinklad kontakt. Dessutom är hela uttaget gjort för att vatten ska rinna inuti, längs baksidan och rakt igenom så det finns inga tätningar som kan börja läcka. Det man måste tänka på är att noggrant följa monteringsanvisningarna.
Använder det just nu att ladda elbil med 10A utan märkbar värmeökning, så kontakterna inuti verkar hålla sedvanlig, hög, Elkostandard.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Det finns ju också uttag med extra tätning som ofta sitter på förlängningskablar. Har dock aldrig sett dem för fast installation. De kombineras med stickpropp med matchande gummifläns som gör dem spoltäta (gamla definitionen för IPX5) även när de är anslutna. Tror detta är ett tyskt påfund för Schuko-uttag.
Edit: många brukar svära över dessa uttag eftersom vinklade stickproppar oftast inte bottnar ordentligt. Eller så har man inte tryckt i stickproppen så att det ”ploppar till”.
Edit: många brukar svära över dessa uttag eftersom vinklade stickproppar oftast inte bottnar ordentligt. Eller så har man inte tryckt i stickproppen så att det ”ploppar till”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det finns uttag, och så finns det andra uttag, och så har IP44-uttag ett dräneringshål som kan vara öppet eller stängt, och så kan uttag vara placerade på skyddade eller väldigt utsatta platser utomhus. Kan du några fler detaljer?Bart skrev:
Frågan är hur nödvändigt det är? Jag har flera IP44 uttag med kabel sittande i permanent. På 16 år har det aldrig varit ett problem. Jag har ett dubbeluttag som båda locken ramlat av på. Sitter i ur och skur. Aldrig varit ett problem på 10 år.
Anekdotiskt, jag vet. Men om uttagen är så känsliga borde väl något ha hänt under åren?
För att se ifall man har problem måste man lossa på uttaget och titta.
Det är ganska lönlöst att försöka få ett uttag tätt med stickpropp i. Det är troligen 10 gånger viktigare att ta upp dräneringshålet i botten.
ELKO Admiral är som nämnts inte gjord för att hålla tätt utan för att låtas vattnet rinna rakt igenom. Det är ungefär den enda fördelen. Konstruktionsmässigt har den andra dumheter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag kan konstatera att den inte är speciellt stryktålig till att börja med
Rapplig plast.
Fästhålen för skruvarna sitter i mitten på varje sida, precis där man vill gå in med en kabel...
Den är omöjlig att installera utan att enkelisolerade ledare blir direkt utsatta för fukt, vilket de i och för sig ska klara.
Anslutningsplintarna är inte öppna från fabrik utan man måste själv skruva upp dem, och skruvar man bara lite för långt så gängas plattan av och ramlar in i innanmätet.
Fästhålen för skruvarna sitter i mitten på varje sida, precis där man vill gå in med en kabel...
Den är omöjlig att installera utan att enkelisolerade ledare blir direkt utsatta för fukt, vilket de i och för sig ska klara.
Anslutningsplintarna är inte öppna från fabrik utan man måste själv skruva upp dem, och skruvar man bara lite för långt så gängas plattan av och ramlar in i innanmätet.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 848 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 848 inlägg
Skruvar i samband med anslutningsplintar? Min version har inga skruvplintar utan det sitter snabbanslutningsplintar i kretskortet mellan uttagen som har fjäderstålsklämmor som en Wago. Hela uttaget är som ett stort kretskort där varje stift till Schuko hålls från fyra håll.Bo.Siltberg skrev:
Jag kan konstatera att den inte är speciellt stryktålig till att börja medRapplig plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.elko.se/getfile.php/133...3/documents/EKO_SocketOutlets_UPT_HW_4425.pdf
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nu har jag inte kikat i uttagen, så de kan ju vara på väg att rosta sönder? De sitter väldigt oskyddade på fasader. Dels på husvägg på utsatt plats. Dels på garageväggen, också det oskyddat. Jag tror några är Schneider, men dubbeluttaget utan lock är något billigt från Jula.Bo.Siltberg skrev:
Det finns uttag, och så finns det andra uttag, och så har IP44-uttag ett dräneringshål som kan vara öppet eller stängt, och så kan uttag vara placerade på skyddade eller väldigt utsatta platser utomhus. Kan du några fler detaljer?
För att se ifall man har problem måste man lossa på uttaget och titta.
Det är ganska lönlöst att försöka få ett uttag tätt med stickpropp i. Det är troligen 10 gånger viktigare att ta upp dräneringshålet i botten.
ELKO Admiral är som nämnts inte gjord för att hålla tätt utan för att låtas vattnet rinna rakt igenom. Det är ungefär den enda fördelen. Konstruktionsmässigt har den andra dumheter.
Tack för tips. Nu känner jag mig lite tryggare i att låta kontakten sitta i som det är, i princip. Men... när jag var uppe och tittade igen såg jag att de befintliga uttagen är roterade så att luckan öppnas till höger, och inte uppåt. Det kan väl inte vara rätt. Det blir nog till att ta hit en elektriker ändå.
RTK'ns nätadapter är inte så högt klassad vill jag minnas? Så jag tänker väl själv skaffa antingen deras förlängningskabel eller göra en egen för att flytta upp RTK'n till nocken. Alternativt drar jag kabeln via ett fönster.
Uttag ute då. Jag har bara två uttag som sitter på fasaden utsatt för väder. Alla andra sitter skyddade under olika tak men det en av dem har ju också "konstant inkopplad förlängningskabel" för att inte slita på gummipackningarnna. Dock är det ju lång rak kontakt på dessa i de flesta fall så de är inte så diskreta.
Det andra uttaget däremot skulle jag kunna tänka mig att ersätta med något av de som länkats här
Uttag ute då. Jag har bara två uttag som sitter på fasaden utsatt för väder. Alla andra sitter skyddade under olika tak men det en av dem har ju också "konstant inkopplad förlängningskabel" för att inte slita på gummipackningarnna. Dock är det ju lång rak kontakt på dessa i de flesta fall så de är inte så diskreta.
Det andra uttaget däremot skulle jag kunna tänka mig att ersätta med något av de som länkats här
Det där INF IP66-uttaget tror jag inte på, möjligen med undantag för om det monteras så att det kan ventilera bakåt genom ett kabelrör (så det kan ta in värme och torr inomhusluft istället för utomhusluft).Farstatjej90 skrev:
Det grundläggande bekymret är att i ett slutet utrymme som inte är trycktätt så kommer det att ackumuleras vatten med tiden pga. kondens när det finns de temperaturvariationer vi har i Sverige, och det är ett fenomen som förvånar många
Annorlunda uttryckt så ska man vara mycket misstänksam mot utrustning som är IPX5 eller IPX6 eftersom det bara finns två bra metoder att hantera kondens, antingen ventilation/dränering (normalt IPX4 eller lägre) eller trycktätt (IPX7 eller högre).
Det finns dock ett sätt att få IPX5 och IPX6 att fungera, och det är att använda ett Gore-Tex-membran som är vattentätt men tillåter ventilation, men det är en dyr lösning och jag kan inte se något sådant på INF-uttaget.
ELKO Admiral-uttaget löser problemet på ett elegant sätt, för där kommer kondens på de känsliga delarna snabbt att ventileras ut, och den är inte beroende av känsliga membran och packningar för att fungera. Så de små mängder fukt som eventuellt skulle kunna fällas ut på ledningar kommer inte att ackumulera, utan de kan snabbt avdunsta.
Det är inte helt tätt. Det är lagom tätt.D dan_norstedt skrev:Det där INF IP66-uttaget tror jag inte på, möjligen med undantag för om det monteras så att det kan ventilera bakåt genom ett kabelrör (så det kan ta in värme och torr inomhusluft istället för utomhusluft).
Det grundläggande bekymret är att i ett slutet utrymme som inte är trycktätt så kommer det att ackumuleras vatten med tiden pga. kondens när det finns de temperaturvariationer vi har i Sverige, och det är ett fenomen som förvånar många
Annorlunda uttryckt så ska man vara mycket misstänksam mot utrustning som är IPX5 eller IPX6 eftersom det bara finns två bra metoder att hantera kondens, antingen ventilation/dränering (normalt IPX4 eller lägre) eller trycktätt (IPX7 eller högre).
Det finns dock ett sätt att få IPX5 och IPX6 att fungera, och det är att använda ett Gore-Tex-membran som är vattentätt men tillåter ventilation, men det är en dyr lösning och jag kan inte se något sådant på INF-uttaget.
ELKO Admiral-uttaget löser problemet på ett elegant sätt, för där kommer kondens på de känsliga delarna snabbt att ventileras ut, och den är inte beroende av känsliga membran och packningar för att fungera. Så de små mängder fukt som eventuellt skulle kunna fällas ut på ledningar kommer inte att ackumulera, utan de kan snabbt avdunsta.
Klicka här för att svara