Hej,
Ett eluttag i betongvägg som inte går in i väggen helt. Jag har plockat av eluttaget men inser att den inre dosan inte går in helt in i väggen varpå eluttaget inte ligger dikt an mot väggen.
Vad kan jag göra för att lösa detta? Behöver jag ta in en elektriker?

• Skärmavbild 2026-06-05 kl. 13.13.51.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild 2026-06-05 kl. 13.14.10.png
    Skapa konto
  • Skärmavbild 2026-06-05 kl. 13.14.32.png
    Skapa konto
Magnus E K
Antingen är dosan för grund för det aktuella uttaget eller (troligare) är det något som sitter i vägen (kopplingsklämma, bunt av för långa ledare) bakom.

Det är tillåtet att byta ett sånt här uttag själv så det är även tillåtet att lossa allting och kolla hur det ser ut. Om det verkligen är dosan som är för grund borde det gå att hitta ett grundare uttag.

Har det suttit fast ordentligt förut?
Lätta på de två större skruvarna till höger och vänster så släpper gripklorna. Tryck in uttaget och dra åt skruvarna igen.

Vad är det för sladd som är kopplad direkt i uttaget? Kan vara dåligt med ojordad lampsladd i jordat uttag i kök (kaklad vägg kanske badrum eller tvättstuga?). Sladden tål inte lika hög effekt som det är avsäkrat så koppla inte in något som drar mycket effekt.

Elektriker borde tas in inte för att sätta fast uttaget utan för att göra om den där lampsladden.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Något är i vägen och hamnar i kläm och hindrar uttaget från att gå hela vägen in. Plocka loss alltihop och montera om det, se till att allt hamnar på lämpligt sätt. Tar man ut en kabel på det sätt som är gjort här måste man vara lite noggrann, uttaget är egentligen inte avsett för det.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Dosan är inte för grund. Han skriver ju att dosan inte går in helt i väggen. Det är där problemet ligger.

Det sticker inte ut någon dosa utanför väggen så jag vill nog påstå att något kommer i kläm.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.