Stickproppen till sonens spis behöver bytas, den är något bränd (har ingen bild på det). Den gamla kabeln är en 4-ledare, se bild. Dvs 2 faser.

Den är inkopplad enligt den högra bilden vad jag kan se, nollan är kopplad till L3. Lite märkligt kan jag tycka att man inte kallar nollan för N?

Jag hittar ingen 4-ledare, nya spiskablar är 5-ledare, typ denna, Spiskabel från hornbach.se. Vad gör man med den "överblivna" fasen? Jag ser ingen blindplint att koppla till. Ubåt?
 
  • 20260610_180801.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Håll tungan rätt i mun när du kopplar nu. Den spisen är en 400V spis som inte använder nollan. Så i den kabeln är den blå en fas. Jag antar att den befintliga kabeln har en pågjuten stickpropp. Du kan klippa av stickproppen och spara den nuvarande kabeln. Eller så byter du kabel och sätter du den överblivna nollan i en kopplingsklämma i spisänden så att den inte kan få kontakt med något olämpligt. Ubåt blir utmärkt.
 
  • Gilla
Festlund och 9 till
  • Laddar…
P pelig skrev:
Stickproppen till sonens spis behöver bytas, den är något bränd (har ingen bild på det). Den gamla kabeln är en 4-ledare, se bild. Dvs 2 faser.

Den är inkopplad enligt den högra bilden vad jag kan se, nollan är kopplad till L3. Lite märkligt kan jag tycka att man inte kallar nollan för N?

Jag hittar ingen 4-ledare, nya spiskablar är 5-ledare, typ denna, Spiskabel från hornbach.se. Vad gör man med den "överblivna" fasen? Jag ser ingen blindplint att koppla till. Ubåt?
Blå är fas och inte nolla i det här fallet
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Man kallar enbart nollan för N i det fall den existerar.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Spisen är kopplad 3-fas idag, så ta en ny femledarkabel med kontakt och anslut inte nollan. Se till att mäta allt så att faserna är på rätt pinnar i perilexkontakten i väggen
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Om stickpropp är bränd är sannolikt perilex uttaget också det
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Och som en ren parentes: OM det nu hade varit som du tänkte dig ifrån början, så hade det ju inte direkt varit någon skillnad mellan att ansluta till det som du kallar "blindplint" eller en ubåt, Wago-klämma eller annan isolerad, vettig anslutningsanordning heller. Till nästa gång.
 
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
Hur ser det ut i väggen? Har du nolla där ?
De nya spisar jag träffat på kräver att nolla.
Elementen i spisen är nu 230V. Förr var dom 380 V. 380 V ( i dag 400V) får man om man matar med 2 faser.
Mellan fas och nolla är det 230V
Att alla 3 faser kan matas mot samma Nolla beror på att vi har växelström. Som har sina spänningar efter varandra. Det är som en mycket snabb Berg o Dal bana. :-)
 
J J-banan skrev:
Om stickpropp är bränd är sannolikt perilex uttaget också det
Uttaget är bytt relativt nyligen så det kanske man bytte när nåt hade hänt, men stickproppen lämnade man u.å 🤔
 
P pelig skrev:
Uttaget är bytt relativt nyligen så det kanske man bytte när nåt hade hänt, men stickproppen lämnade man u.å 🤔
Öppna uttaget och kolla om någon av ledarna är brända, om det är dåligt åtdraget eller glapp så bildas det värme
 
A Avemo skrev:
Håll tungan rätt i mun när du kopplar nu. Den spisen är en 400V spis som inte använder nollan. Så i den kabeln är den blå en fas. Jag antar att den befintliga kabeln har en pågjuten stickpropp. Du kan klippa av stickproppen och spara den nuvarande kabeln. Eller så byter du kabel och sätter du den överblivna nollan i en kopplingsklämma i spisänden så att den inte kan få kontakt med något olämpligt. Ubåt blir utmärkt.
Aha, Jag visste inte att denna konstruktion fanns, hade missat det kapitlet i spisbibeln 😊 Pågjuten stickpropp, helt rätt. Stickproppen saknar en pinne, utan att mäta förutsatte jag att det var en fas man skippat men inser nu att det är nollan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Spisen är kopplad 3-fas idag, så ta en ny femledarkabel med kontakt och anslut inte nollan. Se till att mäta allt så att faserna är på rätt pinnar i perilexkontakten i väggen
Tack! Mätning är som vanligt a och o. 👍
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Hur ser det ut i väggen? Har du nolla där ?
De nya spisar jag träffat på kräver att nolla.
Elementen i spisen är nu 230V. Förr var dom 380 V. 380 V ( i dag 400V) får man om man matar med 2 faser.
Mellan fas och nolla är det 230V
Att alla 3 faser kan matas mot samma Nolla beror på att vi har växelström. Som har sina spänningar efter varandra. Det är som en mycket snabb Berg o Dal bana. :-)
Perilexuttaget i väggen är fullmatat med 3 faser, nolla och jord. Jag var själv med och hjälpte till då elektrikern drog in nya kablar efter en olycklig väggborrning 😊
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Då ska du ” bara” koppla in kabeln från spisen i den stickproppen. Håll bara koll på om skissen du googlar fram är sedd utifrån eller innifrån. Faserna spelar ingen roll men nollan kan hamna spegelvänd.
 
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Då ska du ” bara” koppla in kabeln från spisen i den stickproppen. Håll bara koll på om skissen du googlar fram är sedd utifrån eller innifrån. Faserna spelar ingen roll men nollan kan hamna spegelvänd.
Faser kan hamna fel om det är varmluftsugn, då går fläkten åt fel håll
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.