Stickproppen till sonens spis behöver bytas, den är något bränd (har ingen bild på det). Den gamla kabeln är en 4-ledare, se bild. Dvs 2 faser.
Den är inkopplad enligt den högra bilden vad jag kan se, nollan är kopplad till L3. Lite märkligt kan jag tycka att man inte kallar nollan för N?
Jag hittar ingen 4-ledare, nya spiskablar är 5-ledare, typ denna, Spiskabel från hornbach.se. Vad gör man med den "överblivna" fasen? Jag ser ingen blindplint att koppla till. Ubåt?
Den är inkopplad enligt den högra bilden vad jag kan se, nollan är kopplad till L3. Lite märkligt kan jag tycka att man inte kallar nollan för N?
Jag hittar ingen 4-ledare, nya spiskablar är 5-ledare, typ denna, Spiskabel från hornbach.se. Vad gör man med den "överblivna" fasen? Jag ser ingen blindplint att koppla till. Ubåt?
Redigerat:
Håll tungan rätt i mun när du kopplar nu. Den spisen är en 400V spis som inte använder nollan. Så i den kabeln är den blå en fas. Jag antar att den befintliga kabeln har en pågjuten stickpropp. Du kan klippa av stickproppen och spara den nuvarande kabeln. Eller så byter du kabel och sätter du den överblivna nollan i en kopplingsklämma i spisänden så att den inte kan få kontakt med något olämpligt. Ubåt blir utmärkt.
Blå är fas och inte nolla i det här falletP pelig skrev:Stickproppen till sonens spis behöver bytas, den är något bränd (har ingen bild på det). Den gamla kabeln är en 4-ledare, se bild. Dvs 2 faser.
Den är inkopplad enligt den högra bilden vad jag kan se, nollan är kopplad till L3. Lite märkligt kan jag tycka att man inte kallar nollan för N?
Jag hittar ingen 4-ledare, nya spiskablar är 5-ledare, typ denna, Spiskabel från hornbach.se. Vad gör man med den "överblivna" fasen? Jag ser ingen blindplint att koppla till. Ubåt?
Och som en ren parentes: OM det nu hade varit som du tänkte dig ifrån början, så hade det ju inte direkt varit någon skillnad mellan att ansluta till det som du kallar "blindplint" eller en ubåt, Wago-klämma eller annan isolerad, vettig anslutningsanordning heller. Till nästa gång.
Hur ser det ut i väggen? Har du nolla där ?
De nya spisar jag träffat på kräver att nolla.
Elementen i spisen är nu 230V. Förr var dom 380 V. 380 V ( i dag 400V) får man om man matar med 2 faser.
Mellan fas och nolla är det 230V
Att alla 3 faser kan matas mot samma Nolla beror på att vi har växelström. Som har sina spänningar efter varandra. Det är som en mycket snabb Berg o Dal bana.
De nya spisar jag träffat på kräver att nolla.
Elementen i spisen är nu 230V. Förr var dom 380 V. 380 V ( i dag 400V) får man om man matar med 2 faser.
Mellan fas och nolla är det 230V
Att alla 3 faser kan matas mot samma Nolla beror på att vi har växelström. Som har sina spänningar efter varandra. Det är som en mycket snabb Berg o Dal bana.
Aha, Jag visste inte att denna konstruktion fanns, hade missat det kapitlet i spisbibeln 😊 Pågjuten stickpropp, helt rätt. Stickproppen saknar en pinne, utan att mäta förutsatte jag att det var en fas man skippat men inser nu att det är nollan.A Avemo skrev:Håll tungan rätt i mun när du kopplar nu. Den spisen är en 400V spis som inte använder nollan. Så i den kabeln är den blå en fas. Jag antar att den befintliga kabeln har en pågjuten stickpropp. Du kan klippa av stickproppen och spara den nuvarande kabeln. Eller så byter du kabel och sätter du den överblivna nollan i en kopplingsklämma i spisänden så att den inte kan få kontakt med något olämpligt. Ubåt blir utmärkt.
Perilexuttaget i väggen är fullmatat med 3 faser, nolla och jord. Jag var själv med och hjälpte till då elektrikern drog in nya kablar efter en olycklig väggborrning 😊J Jonas928 skrev:Hur ser det ut i väggen? Har du nolla där ?
De nya spisar jag träffat på kräver att nolla.
Elementen i spisen är nu 230V. Förr var dom 380 V. 380 V ( i dag 400V) får man om man matar med 2 faser.
Mellan fas och nolla är det 230V
Att alla 3 faser kan matas mot samma Nolla beror på att vi har växelström. Som har sina spänningar efter varandra. Det är som en mycket snabb Berg o Dal bana.![]()
Då ska du ” bara” koppla in kabeln från spisen i den stickproppen. Håll bara koll på om skissen du googlar fram är sedd utifrån eller innifrån. Faserna spelar ingen roll men nollan kan hamna spegelvänd.

