Jag undrar om det är vanligt med skyddstransformator/isolertransformator för utebelysningar? Det finns ju små DIN-skene monterade transformatorer.

Fördelen är väl bara att man inte kan få någon stöt om man tar bara i fasen utan man måste ta i båda ledarna för att få ström i sig eller finns det fler fördelar?

Men visst kan ändå jordfelsbrytaren lösa ut trots skyddstransformator så man bör ha separat jordfelsbrytare för ute delen så inte huset blir strömlöst så lätt?

En jordfelsbrytare på primärsidan kommer inte kunna lösa ut pga fel på sekundärsidan.
Det kommer inte heller märkas om höljet på en armatur eller liknande blir spänningsförande och du tar i det.

Det kan alltså bli diverse isolationsfel utan att det upptäcks, lite som att ha ett 230v batteri i trädgården.

A
P phallberg skrev:
Jag undrar om det är vanligt med skyddstransformator/isolertransformator för utebelysningar? Det finns ju små DIN-skene monterade transformatorer.

Fördelen är väl bara att man inte kan få någon stöt om man tar bara i fasen utan man måste ta i båda ledarna för att få ström i sig eller finns det fler fördelar?

Men visst kan ändå jordfelsbrytaren lösa ut trots skyddstransformator så man bör ha separat jordfelsbrytare för ute delen så inte huset blir strömlöst så lätt?
Det är faktiskt en av de fyra vanliga skyddsåtgärderna i elinstallationsreglerna. Kallas galvanisk separation. Men den är inte lika känd som de övriga tre.

Den är väldigt säker så länge man följer fodringen att bara mata en apparat per spänningskälla men vanlig är den nog inte. Utebelysning använder nog allt som oftast skyddsklenspänning, automatisk frånkoppling av matningen och dubbelisolering istället.

Redigerat:
Och som svar på frågan, nej dom är inte vanliga utan jag skulle vilja påstå det motsatta dvs ovanliga i "hushåll" sedan rakuttagen försvann.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Vanliga elverk man köper i handeln brukar väl dock använda denna skyddsåtgärd.

A avh67f skrev:
Så länge elverket inte jordas är det isolerat (IT) så enda vägen tillbaka är via den andra ledaren.

P phallberg skrev:
En isolertransformator som omvandlar 230 V till 230 V tror jag är ytterst ovanlig. De används nog bara i labbmiljö. Du tänker nog på sådana som också transformerar ned spänningen till 12 - 48 V (=skyddstransformator, "SELV"). Där finns ju uppenbara fördelar i att förbrukarna inte behöver vara konstruerade för 230 V.
P phallberg skrev:
Det stämmer. För skyddstransformatorer kan man även ta i de båda ledarna utan att få en farlig ström genom kroppen.
P phallberg skrev:
Nej, det är en annan stor grej med skyddstransformatorer. Man får personskydd såväl som "JFB-skydd". Det är perfekt för utebelysning som främst riskerar att lösa en JFB.

Nackdelen med en isolertransformator som ger 230 V ut är att dubbla jordfel, dvs jordfel i två armaturer kan bli farliga, om man kan nå mellan dessa. Armaturerna bör vara dubbelisolerade.

A avh67f skrev:
Det är faktiskt en av de fyra vanliga skyddsåtgärderna i elinstallationsreglerna. Kallas galvanisk separation.
Snarlik. Skillnaden är att galvanisk separation beskriver en enkelt isolerad transformator. Det har troligen bäring på kravet på max 1 förbrukare.

Regler för isolertransformatorer känner jag inte till. Men 717.8 antyder att flera förbrukare är ok.
A avh67f skrev:
Ja, jag brukar hänvisa till reglerna för max en förbrukare för då blir det förhoppnings inte fler än tre ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Snarlik. Skillnaden är att galvanisk separation beskriver en enkelt isolerad transformator. Det har troligen bäring på kravet på max 1 förbrukare.

Regler för isolertransformatorer känner jag inte till. Men 717.8 antyder att flera förbrukare är ok.

Ja, jag brukar hänvisa till reglerna för max en förbrukare för då blir det förhoppnings inte fler än tre ;)
Det är ju främst beskaffenheten på det man ansluter som bör hålla ner antalet och längd/mängd av sladdar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är ju främst beskaffenheten på det man ansluter som bör hålla ner antalet och längd/mängd av sladdar.
Ja, jag tänkte på skillnaden på vad man vanligen ansluter till ett elverk 1) och t.ex TS fall med utelyktor som vi vet är benägna att dra till sig små isolationsfel. Men jag vet inte hur man ska bedöma riskerna.

1) Åtminstone inte häcksaxar, och knappast andra handhållna apparater som kan bli farliga, utan det ska vara skyddsjordade apparater som det av någon anledning kan bli jordfel i. Brödrosten kommer nog närmast. En till sådan behövs för att åstadkomma två jordfel mot utsatta delar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.