37 173 läst ·
29 svar
37k läst
29 svar
EKLK skärmstrumpa, koppla?
Som du sa, gul/grön tejp eller slang, går lika bra, men slang är smidigast att använda...Elefant skrev:
Vissa kör svart tejp med gul/grön märkning, och vissa isolerar inte alls fast det bordes.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Gulgrön slang
Protte
Protte
Jag brukar ta en gulgrön slang i vilken jag matar igenom både jorden och biledaren. Kopplar då givetvis ihop jord med biledare i varje kopplingpunkt. Kräver lite tjockare slang men gör det lite mindre rörigt i dosorna.
Brukar även tejpa fast slangen mot kabelns mantel med några varv svart tejp.
Brukar även tejpa fast slangen mot kabelns mantel med några varv svart tejp.
Gammal tråd men en fråga på temat, hur ansluter ni skärmen i centralen? Har en central från Garo med snabbkopplingar, man sticker bara in kabeln så låser den fast. Har svårt att trycka in den tvinnade skärmen tillräckligt långt utan att den böjer sig.
Hej
Se även hår gällande skyddsjordning och funktionsjordning som blir alltmer viktigt att särskilja och förstå
https://www.byggahus.se/forum/threa...ell-typ-av-klammor.536295/page-2#post-6659348
Det bildas ingen ny jordslinga om biledaren ansluts till kabelns skyddsjordsledare i kabelns båda ändar.
Däremot blir kabelns jordning bättre (lägre impedans) gällande switchfrekvenser i frekvensområdet för supratoner,
Se även hår gällande skyddsjordning och funktionsjordning som blir alltmer viktigt att särskilja och förstå
https://www.byggahus.se/forum/threa...ell-typ-av-klammor.536295/page-2#post-6659348
Det bildas ingen ny jordslinga om biledaren ansluts till kabelns skyddsjordsledare i kabelns båda ändar.
Däremot blir kabelns jordning bättre (lägre impedans) gällande switchfrekvenser i frekvensområdet för supratoner,
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 677 inlägg
Njooo. så fort du har två paralella ihopkopplade ledare så får du en "jordslinga". I ett sådant här fall visserligen ingen stor "sändande yta", men dock en slinga. Biledaren brukar ju då vara i kontakt med någon form av skärmande mantel, vilket givetvis förbättrar egenskaperna vad gäller störningar. Men det blir ingen perfekt skärmning, mer något som gör det svårt att räkna på det.M Martin Lundmark skrev:
Sedan är dett för lång från min kunspaserfarenhet för att jag skall kunna säga något om ansluten ledare i båda ändar skapar en jordslinga som i praktiken skapar problem. Men jag har lite erfarenhet från mätteknik, försök få till en mätning av en 40 GHz signal genom en 5 meter lång mätkabel..., utan att störa mätobjektet. Då blir kunskapen om hur det skall jordas/skärmas lite av ett eget forskningsprojekt (som inte låg på mitt bord).
Men Martin har ganska rätt ändå.
Nåjo, i riktigt höga frekvensen så kommer detta börja uppföra alltmer annorlunda, men det anser jag inte är något som behöver tas hänsyn till.
Det som en sådan här "jordslinga" kommer skapa är fenomen vid 50Hz, och ev några övertoner till 50Hz, och då kommer den vanliga jordledaren i kabeln redan ha gjort jobbet, dvs agerat "jordslinga".
Börjar vi snacka EMC-fenomen i de högre frekvenserna, då är en kabel av EKLK-typ (EQLQ m.fl) helt enkelt inte rätt val.
Den får jag aldrig dra som ersättning till en avsedd EMC-tät kabel.
Här är det några EMC-täta kraftkablar, de kanske verkar snarlika t.ex. EXQJ, men det skiljer trots allt, just för att de ska klara klassningen
https://www.rekakabel.se/produktkategori/emc-skarmad-kraftkabel-dca/
Om du kopplar ihop biledaren med jordledaren i bägge änder, så blir det ju i princip bara samma ledare med lite mer area.M Martin Lundmark skrev:
Nåjo, i riktigt höga frekvensen så kommer detta börja uppföra alltmer annorlunda, men det anser jag inte är något som behöver tas hänsyn till.
Det som en sådan här "jordslinga" kommer skapa är fenomen vid 50Hz, och ev några övertoner till 50Hz, och då kommer den vanliga jordledaren i kabeln redan ha gjort jobbet, dvs agerat "jordslinga".
Börjar vi snacka EMC-fenomen i de högre frekvenserna, då är en kabel av EKLK-typ (EQLQ m.fl) helt enkelt inte rätt val.
Den får jag aldrig dra som ersättning till en avsedd EMC-tät kabel.
Här är det några EMC-täta kraftkablar, de kanske verkar snarlika t.ex. EXQJ, men det skiljer trots allt, just för att de ska klara klassningen
https://www.rekakabel.se/produktkategori/emc-skarmad-kraftkabel-dca/
Egentligen är det där med jordslingor i princip en skröna, kanske bättre kalla det missuppfattning i elkraftssystemsammanhang.
Det har smugit sig in från A/V-området, alla ljudtekniker har bråkat med detta många gånger.
Men det är inte överförbart till vårt 230/400V kraftmatningssystem.
Det har smugit sig in från A/V-området, alla ljudtekniker har bråkat med detta många gånger.
Men det är inte överförbart till vårt 230/400V kraftmatningssystem.
Praktisk erfarenhet, empiriska försök, och troligen även en del teori, har lett till ett vedertaget sätt att angripa EMC-problematiken i kraftkretsar.
Man börjar med att bestämma EMC-zonen och dess utbredning, sen ska gränsen till omvärlden hållas EMC-tät överallt, och om ledarna i en kabel tillhör EMC-området, så ska EMC-täta skärmen, EMC-förskruvningar och allt, vara anslutet i bägge ändar, annars blir det "ett hål" där EMC läcker ut.
Jag har försökt att hitta en bild som jag tycker rätt bra beskriver det hela, men nu har jag inte tid att leta mer, jag kanske återkommer.
Man börjar med att bestämma EMC-zonen och dess utbredning, sen ska gränsen till omvärlden hållas EMC-tät överallt, och om ledarna i en kabel tillhör EMC-området, så ska EMC-täta skärmen, EMC-förskruvningar och allt, vara anslutet i bägge ändar, annars blir det "ett hål" där EMC läcker ut.
Jag har försökt att hitta en bild som jag tycker rätt bra beskriver det hela, men nu har jag inte tid att leta mer, jag kanske återkommer.
Hej hempularenH hempularen skrev:Njooo. så fort du har två paralella ihopkopplade ledare så får du en "jordslinga". I ett sådant här fall visserligen ingen stor "sändande yta", men dock en slinga. Biledaren brukar ju då vara i kontakt med någon form av skärmande mantel, vilket givetvis förbättrar egenskaperna vad gäller störningar. Men det blir ingen perfekt skärmning, mer något som gör det svårt att räkna på det.
Sedan är dett för lång från min kunspaserfarenhet för att jag skall kunna säga något om ansluten ledare i båda ändar skapar en jordslinga som i praktiken skapar problem. Men jag har lite erfarenhet från mätteknik, försök få till en mätning av en 40 GHz signal genom en 5 meter lång mätkabel..., utan att störa mätobjektet. Då blir kunskapen om hur det skall jordas/skärmas lite av ett eget forskningsprojekt (som inte låg på mitt bord).
Skall jag tolka dig så, att två ledare i en isolerad kabel (tex EKLK), där båda ledarna är inneslutna i en metallskärm den ena ledaren isolerad den andra ledaren oisolerad men i kontakt med metallskärmen.
Om då dessa ledare då ansluts tillsammans i båda ändar, att det då bildar det du här kallar en ”jordslinga”.
Kan du då så de som läser här förstår, beskriva vad det du i detta fall kallar en ”jordslinga” har för eventuell negativ betydelse?
Redigerat:
Hej hempularenH hempularen skrev:
Om du behöver läsa, bland annat, om resultatet av en tillämpning av det jag beskrev om jordning av EKLK kablar i båda ändar så kan du läsa Kapittel 4 på sid 33 i min avhandling där denna metod användes med stor framgång och utan bekymmer; “The zone concept: design of low-voltage installations considering the spread of high frequency harmonics”
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999206/FULLTEXT01.pdf
Det har även sin grund (och en mer korrekt sån) från gamla helt analoga mät-reglersystem med lågnivåsignaler och högimpediva ingångar. Typiskt temperaturer och enhetssignaler med spänning som använd storhet. Detta bättrades rejält en gång i tiden när strömloop tex 0(4)-20 mA började användas. Numera mest kuriosa då det mesta överförs digitalt över lite sträckor och stora korskopplingar med långa kablage i fält minskat.Mikael_L skrev:
I dessa fallen var problemen med jordslingor att det var skärmad kabel för signaler inte kraft med PE som normal ledare som sen kan stärkas med mantel och biledaren. Att binda samman avsnitt med oundvikligt skild jordpotential gav problem. I fallet här däremot som nämnts fördel både som ökat skydd vid jordfel och ev störfall. Så inte mycket att orda om förutom hos IN, Elistallatören osv där kurser, avgiftet FUD är i fokus
Redigerat:
Klicka här för att svara