Hej!

Öppnade min central i garaget i dag för att se om det fick plats med el till ett förråd i den. Känns som att den är felkopplat.

20260607_140600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20260607_143543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den blev installerad för ett par år sedan när jag installerade laddbox och ett trefasuttag. I fasadskåpet kommer jag inte åt någonting för att se hur det är kopplat. Det uppe till vänster är äldre el till garaget som de inte ville koppla in i den nya.

Kan väl inte vara rätt att koppla så här? Här används väl skyddsjord som neutralledare?

Tänker jag fel?

Mvh
Onkel F

Varför vill dom inte koppla in på det uppe till vänster. Används inte det till något nu ? Är perfekt för att koppla in ett förråd, allt finns på plats. Bara att det är 3 fas där, men kan med fördel användas för 1 fas, eller till 3 fasmatning och splitta till 1 fas i dosa i förrådet. Nu syns det inte om det är en 3-fas säkring eller 3 st 1 fas.
Om inte annat, byt elektriker.

Farstatjej90
Det behöver inte vara fel att neutral och jord är kopplade i centralen. Så tycker jag ofta det sägs här på byggahus att det ska vara

• Gilla
elveteran
  • Laddar…
Purre
Det är ett fyrledarsystem, därför är det en PEN-ledare och inte en N-ledare och en PE-ledare.
Sen enligt dagens regelverk ska PEN-ledaren vara minst 10mm² vilket den inte ser ut att vara.

Sen är frågan kabeln som matar huset om den är en fyrledare och därför svårt att ha en fyrledare och en femledare?

J jonaserik skrev:
Varför vill dom inte koppla in på det uppe till vänster. Används inte det till något nu ? Är perfekt för att koppla in ett förråd, allt finns på plats. Bara att det är 3 fas där, men kan med fördel användas för 1 fas, eller till 3 fasmatning och splitta till 1 fas i dosa i förrådet. Nu syns det inte om det är en 3-fas säkring eller 3 st 1 fas.
Om inte annat, byt elektriker.
Kanske var otydlig. Jag vill ha förrådet draget ifrån garaget för att det var så trångt att gräva för att få dit laddboxen. Vill ha trefas utdraget till förrådet också. Känns framtidssäkert.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det behöver inte vara fel att neutral och jord är kopplade i centralen. Så tycker jag ofta det sägs här på byggahus att det ska vara
Kanske är det jag har snappat upp. Trodde alltid man drog fem ledare. Men drar man då i gul/grön?
Purre Purre skrev:
Det är ett fyrledarsystem, därför är det en PEN-ledare och inte en N-ledare och en PE-ledare.
Sen enligt dagens regelverk ska PEN-ledaren vara minst 10mm² vilket den inte ser ut att vara.

Sen är frågan kabeln som matar huset om den är en fyrledare och därför svårt att ha en fyrledare och en femledare?
Några 10mm2 är det inte.

Men låter ju inte så farligt då. Blev lite orolig när gul/grön användes.

A
Flera fel i den här centralen. Verkar som att den är utförd av någon klåpare.

1.Det borde ha varit en neutral från pen-skenan till jfb. Pen-ledare får inte brytas.

2. Någon har kopplat in en skyddsledare på den högra rcbo. Ska vara en neutral.

3. Inkommande skyddsjord. Borde varit pen om det är tn-c eftersom man lagt undan neutral längst ner.

Det där borde man ha kopplat som tn-c-s hur som helst. Tveksamt om pen nu är 10 mm2 som någon påpekade. Det är dock enkelt fixat. Allt som behövs är redan där.

Är dock inget elektriskt fel utan bara fel val av ledare och märkningar.

• Gilla
elveteran
  • Laddar…
De borde gjort övergången tn-c till tn-s i matande ända dvs lagt skyddsjord och nolla tillsammans i mätarskåpet.

• Gilla
Romarriket och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Är dock inget elektriskt fel utan bara fel val av ledare och märkningar.
Det är fel om man har femledare dit och inte använder den särskilt när det är nygjort och inte 10 mm2 samt det andra du påpekar med märkning osv. Knappast en elektriskt vettig person som gjort det, kanske tyvärr mer och mer vanligt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
Ja om det inte är 10 mm2 pen är det fel. Det är riktigt. Men det var redan påpekat av Purre.

Att använda tn-c även om kabeln har 5 ledare är inget fel. Däremot finns det väl knappast någon fördel att göra så.

Vi kan nog vara överens om att det är utfört av någon som inte riktigt haft koll på läget. 🙂

• Gilla
elveteran och 1 till
  • Laddar…
O OnkelF skrev:
Hej!

Öppnade min central i garaget i dag för att se om det fick plats med el till ett förråd i den. Känns som att den är felkopplat.

[bild][bild]

Den blev installerad för ett par år sedan när jag installerade laddbox och ett trefasuttag. I fasadskåpet kommer jag inte åt någonting för att se hur det är kopplat. Det uppe till vänster är äldre el till garaget som de inte ville koppla in i den nya.

Kan väl inte vara rätt att koppla så här? Här används väl skyddsjord som neutralledare?

Tänker jag fel?

Mvh
Onkel F
Ledaren som du ritat pil på ska va blå, även ledaren som sitter på översidan jfbr är fel det är en neutralledare ska också va blå, ledare som funkar som pen eller skyddsledare får inte ligga över någon brytare, riskfaktor att skyddsledarfunktion försvinner

De felaktiga färgvalen i centralen är väl lite av "formaliafel", i det lilla utrymmet, och så som ledarna anväånds finns ingen risk för missfärstånd om vad dessa trådar är. Men det visar att den som utfört arbetet har dålig koll.

Det som däremot är allvarligare är att PEN ledaren inte håller 10 kvmm. Vilket väl bara förstärker känslan av inkompetent installatör.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Farstatjej90
H hempularen skrev:
De felaktiga färgvalen i centralen är väl lite av "formaliafel", i det lilla utrymmet, och så som ledarna anväånds finns ingen risk för missfärstånd om vad dessa trådar är. Men det visar att den som utfört arbetet har dålig koll.

Det som däremot är allvarligare är att PEN ledaren inte håller 10 kvmm. Vilket väl bara förstärker känslan av inkompetent installatör.
Det kan ju också betyda att man tog vad som fanns.🤔

Det ser mer ut som man hade rätt saker, men kopplade fel.

Eftersom det verkar vara 5-ledare till matande central så skulle man använt den (TN-S) där gröngul är PE, istället för att använda den gröngula som PEN (TN-C).

Så fixen är antagligen enkel, se till att matande elcentral har kopplat in nolla på den blåa nollan, och använd sedan den i underliggande elcentral, dvs. den gröngula blir bara PE. Den enda mindre komplikationen kan vara vara vilken plint nollan ska kopplas in på i matande central för att vara formellt korrekt, och det kan i enstaka fall behöva byggas om med en jordskena i matande central.

Då försvinner automatiskt kravet på 10 mm² PEN (eftersom ingen sådan finns).

D dan_norstedt skrev:
Det ser mer ut som man hade rätt saker, men kopplade fel.

Eftersom det verkar vara 5-ledare till matande central så skulle man använt den (TN-S) där gröngul är PE, istället för att använda den gröngula som PEN (TN-C).

Så fixen är antagligen enkel, se till att matande elcentral har kopplat in nolla på den blåa nollan, och använd sedan den i underliggande elcentral, dvs. den gröngula blir bara PE. Den enda mindre komplikationen kan vara vara vilken plint nollan ska kopplas in på i matande central för att vara formellt korrekt, och det kan i enstaka fall behöva byggas om med en jordskena i matande central.

Då försvinner automatiskt kravet på 10 mm² PEN (eftersom ingen sådan finns).
Hur kan du vara säker på att det är 5 ledare till matande central (mätarskåp)? Det är väl mera sannolikt att det är 4 ledare

J J-banan skrev:
Hur kan du vara säker på att det är 5 ledare till matande central (mätarskåp)? Det är väl mera sannolikt att det är 4 ledare
Det syns på bilden och TS nämner det också. Det har ju kluddats med blå tejp osv så det är nog mest okunskap eller hjärnsläpp hos den som gjort jobbet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.