Juridik
polaris78: Det är stora brister på snöslungor på många håll nu . sista tidens snö mängder har ju gjort tomt i dom flesta lager på snöslungor.. och ingen vill riskera att ha för många i lager när sesongen tar slut och det får stå till nästa år... Risken är väl att dom fått in mycket färre än dom beställt och det är det som gjort problemet att man sålt fler än man nu plötsligt
hempularen: Jag har lite svårt att se vad det förslaget skuller lösa. Punkten 2 ger ju precis samma osäkerheter som nuvarande regler ger. Det blir en tolkning om säljaren borde kunnat informera om ett fel. Eller om felet var tillräckligt signifikant för att upplysningsplikt skulle finnas. Men även om vi håller oss till dagens system för dolda fel. Och tänker oss något klockrent fall. Antag att du
Nötegårdsgubben: Behöver du servitut från grannens hus så behöver du det till det också. Det är inte ett jätteovanligt ämne här att en ny fastighetsägare vill göra om någonting och då upptäcker att grannen delar ledningen utan avtalad rätt till det. Kan man reda ut sådant innan det blir akut och med goda grannar är det bra.
O: [citat] Men trots att du inte är intresserad nog att läsa allt måste du tydligen kommentera... [citat] Svaren på dina frågor kan du läsa i de tidigare inläggen. Jag ser inte hur tråden blir bättre av att repetera svaren igen. Och jag ser inte vad TS har för nytta av en repris...
Nissegandhi: Det viktiga är att en konstruktör tar fram en relevant åtgärd och kostnad, sedan brukar det sluta med ett försäkringsärende.
TygetBengtsson: [citat] Även marken omfattas av de samfällda områdena som bildades vid laga skiftet.
polaris78: Skulle säga att dom flesta markägare och särskillt skogsägare så är det mest vanliga att man hör av sig och berättar att trädet på deras mark lutar efter stormen och kommer nog ramla snart..och att det då troligen ger skador på mitt hus..eller riskerar att blockera vägen osv osv. Hur löser vi det här? En bild på lutande träd är en klar fördel om det är övertydligt att trädet
BirgitS: [citat] Håller med förutom att jag nog skulle formulera det så här i stället: Oavsett kan ju däremot summan anses vara alltför obetydlig i relation till köpesumman för att det skall anses föreligga en rätt att få ut en ersättning. Felet finns, men det är för litet för att påverka köpeskillingen.
Nötegårdsgubben: Lagar skrivs inte så som du är ute efter @Jocce81. Det står inte uttryckt exakt vad man får eller inte får göra, för då skulle eventuella missar i uppräkningen ge dåliga konsekvenser. Inte ens i straffrätten (där något uttryckligen måste vara uppräknat för att vara straffbart) ger man uttömmande exempel. Brottsbalkens första uppräknade brott är mord. ”Den som berövar annan
Nötegårdsgubben: [citat] Så var det absolut! Men inte bara area, utan även standarduppgifter som skick på kök, badrum osv. Fick själv ett stygn av den känslan (även om jag inte ägde fastigheter på den tid det var en sport), då jag strök element från uppvärmningssätten då mitt fritidshus sen många år bara värms med LLVP och eldstäder. Då slogs jag av hur jag mindes att min far och andra
Fairlane: Om man känner någon som man vet kan ta med trädet säkert så är det ju vettigt att anlita denna. Om man däremot inte känner någon som man vet kan (inte bara säger att de kan) så får man gå på något iallafall och då kan väl körkort vara en faktor att titta på? Ibgus granne skulle jag undvika. Folk som tar till våld för skitsaker ska man undvika. De borde söka hjälp för sin
hempularen: [citat] Det där verkar vara en relativt vanlig lösning. Eftersom det under byggtriden är omöjligt att uppfylla de normala kraven i en hemförsäkring, om att inte låna ut nycklar osv. Så tar projektet över ansvaret istället. Nackdelen med den lösningen är att den byggförsäkringen täcker även om man glömmer låsa och annan vårdslöshet. Så det stimulerar inte direkt byggjobarna
Demmpa: Just den biten att det eventuellt dolda felet måste påverka försäljningspriset till ett lägre pris samt att det förväntade lägre försäljningspriset måste vara x procent lägre än det faktiska försäljningspriset är något som flera av oss påpekar i nästan varje tråd som handlar om "dolt fel". Här är länken till artikeln (låst, Bonnier +Allt)
ansgar46: [citat] Var det mig du syftade på? så är svaret att jag ignorerade titeln och kommenterade några meningar i TS text. Att tråden var så gammal kommer jag inte ihåg att jag reagerade på. "Byggahus" frestar då och då med riktigt gamla trådar! Det finns några riktigt intressanta tekniska skrivningar i tråden. Det är mycket stora skillnader sedan vi byggde kommunikationsnät över södra
Kvackatore: [citat] Du kan ju sammanfatta genom att citera flera inlägg i ett eget inlägg. Vet dock inte om man sätta sitt egna inlägg som bästa svar när man är trådskapare.
Pjosk75: Skulle ha läst ordentligt. Är det verkligen nyttjanderätt till balkongen? Dessa borde ha funnits sedan husen byggdes och upplåts därmed tillsammans med bostadsrätten, men ägs samt underhålls av bostadsrättsföreningen. Uteplatsen, är det ett trädäck eller en gräsyta?, är det mer troligt att det är nyttjanderätt på. Ägs ändå och ska underhållas av bostadsrättsföreningen om
YuGi: [citat] Jo, men rätt vad det är inser några unga, driftiga handläggare på Skatteverket eller annan myndighet denna kunskapslucka hos befolkningen och drar igång en informationskampanj med efterföljande kontroller och sanktioner, vilket driver fram en uppsjö av mätföretag som förvisso tjänar sig en hacka, men på det stora hela är det en förlust för samhället, inte minst för
Claes Sörmland: [citat] Nu är ju rivningsföreläggandet undanröjt av MÖD så bollen ligger helt hos kommunen att ge grannemedgivande eller inte. Om inte så blir det väl ett nytt rivningsföreläggande tänker jag.
13th Marine: [citat] Precis, två lägenheter i en gammal mangårdsbyggnad. Är dock osäker på om det hyrs ut privat eller via enskild firma, har efterfrågat kontrakt men kan dröja med svar.
heimlaga: [citat] Ja ni är där nere på slätten.....då blir det en annan sak. Min erfarenhet är att man snabbt hamnar i oändliga ombyggnationer och orimliga kostnader när man försöker underhålla äldre uthus med köpesvirke i moderna dimensioner. Därav tanken.
FGLIN: [citat] Ÿ [citat] +-5m och sedan långa gränser utgående från gräns punkten blir många kvadratmeter. Absolut inte någon acceptabel onoggrannhet. Möjligen +-5 cm.
FGLIN: [citat] Är det en entusiastförsäkring kan man ju tänka sig att den borde täcka lite extra kvalite i reparationerna.
hempularen: [citat] Det är kanske möjligt att säljaren försöker med en sådan argumentation. Men jag har svårt att tro att dte skulle ha någon verkan rättsligt. Att som säljare vilja ha en friskrivningsklausul kan bero på väldigt många olika skäl. Det behöver inte vara en indikationj/bevis på att säljaren tror något är fel.
tergo: man bör nog skriva att all kvarlåtenskap och eventuell avkastning därav Skall vara enskild egendom
Supermyra: Utredningen föreslår att de kommunala lantmäterimyndigheternas arbetsuppgifter kraftigt begränsas. Välkommen insikt då dessa förtjänar allvarlig kritik! Kan bli fasta priser, samt att enklare förrättningar dyrare för att finansera svårare som blir billigare
hempularen: [citat] Njaa. Beroende på hur stort projektet är så är det ju vanligt med fakturering under projektets gång. Så om det är arbete som faktiskt har utförts är det OK med fakturering, förutsatt att man avtalat om det.
annsofian: När vi byggde hus för några år sedan valde vi att inte färdigställa vinden. Men nu är det dags och det blir sovrum, allrum och badrum med bastu. Slutbeskedet på husbygget var inte interimistiskt utan omfattade hela bygglovet. Vilket avtal tycker ni vi ska använda? Hantverkarformuläret - för reparationer och ombyggnader ABS18 - för nybygge eller tillbyggnader (Det är samma
redarn: [citat] Det är inte enbart det du personligen kör med bil som räknas in i schablonen utan all trafik till och från fastigheten. Varutransporter, sophämtning, post, gäster på besök, mm. Allt tillsammans motsvarar då 1,7 tur-och-retur resor med 2,0 ton bil (inklusive passagerare och last) 365 dagar om året för permanentbostaden. Sen är det en schablon och kommer därför inte vara rätt
-MH-: [citat] Du får den antagligen på PDF direkt från hovrätten. https://bestallning.etjanst.domstol.se/dom/start-bestall-domar/400
Kane: [citat] Jag undrade vilka som ingår i "oss andra". Ansträng dig nu och förklara.