Har börjat kolla upp diverse bidrag för att installera laddinfrastruktur och hittade bidraget "ladda bilen" som samfälligheten eventuellt skulle kunna ansöka. När jag läst igenom detta så förstår jag det som att för att få detta bidrag måste samfälligheten äga hela infrastrukturen och det ska leda till installerade laddpunkter.

Aangående detta blir jag lite osäker på om vi ens får bedriva denna typen av anläggning helt eller delvis. I dagsläget så finns det vissa boende som själva har dragit in el för elbilsladdare från egen mätare. Det vi vill genomföra är att förbereda med att gräva ner rör i marken för att utöka möjligheten för elbilsladdning.

Vår samfällighetsförening förvaltar en gemensamhetsanläggning bestående beskrivande som följande:

"Anläggningen skall förläggas på kommunikationstomten samt beträffande vissa ledningsdragningar på övriga tomter inom kvarteret och omfatta uppförande, underhåll och drift av:
1. ytterbelysning
2. lekplatser
3. gångvägar med förbindelseleder samt parkanläggnignar med planteringar
4. garage- och förrådsbyggnader med tillfarter
5. parkeringsplatser med tillfarter
6. centralantenn för radio och tv med ledningar och uttag på varje fastighet
7. gemensamma servisledningar för el, vatten och avlopp.
"

Det nämns ingenting angående elbilsladdning, skulle man kunna anse att garage och parkering är "tillräckligt" för att få med elbilsladdning under samma kategori?

Så frågan är med tanke på anläggningsbeslutet, får vi ens förbereda med rör för kablage till garagen för att utöka möjligheterna för elbilsladdning i framtiden utan att ändra anläggningsbeslutet?

Jag gissar på att vi inte har någon möjlighet att ansöka om detta bidrag såvida inte samfälligheten får ett nytt anläggningsbeslut som även inkluderar elbilsladdning och att samfälligheten då tar ansvar för samtliga laddpunkter också?

Hade en tanke om det skulle vara möjligt att samfälligheten beställer arbetet samt laddboxar men sedan uttaxerar kostnaden för laddboxarna för de som är intresserade att få dessa installerade, men skulle tro att vi även skulle gå bet här pga. anläggningsbeslutet?

Claes Sörmland
Om jag förstår det rätt så kan ni med det anläggningsbeslutet uppgradera era samfällda elserviser så att de kan hantera den högre last som elbilsladdning innebär. Men att själva laddarna installeras och ägs enskilt av de delägare som disponerar en parkeringsplats eller ett garage.

Men det är troligen lagändring på gång.

• Gilla
Antagligen
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om jag förstår det rätt så kan ni med det anläggningsbeslutet uppgradera era samfällda elserviser så att de kan hantera den högre last som elbilsladdning innebär. Men att själva laddarna installeras och ägs enskilt av de delägare som disponerar en parkeringsplats eller ett garage.

Men det är troligen lagändring på gång.
Så har mina tankar gått också, då får samfälligheten troligtvis stå för hela kostnaden dessvärre. Vad är det för trolig lagändring som är på gång?

Eftersom samfälligheten inte har dedikerade parkeringsplatser för de boende (endast garagen). Så skulle laddstolpar vid dessa parkeringar inte vara något alternativ för oss i dagsläget skulle jag gissa på pga. anläggningsbeslutet?

[länk]
Jag har pratat med Villaägarnas jusrister som tror att det här kommer bli bordlagt till efter valet, vad tror du?

Claes Sörmland
Q Qaniel skrev:
Jag har pratat med Villaägarnas jusrister som tror att det här kommer bli bordlagt till efter valet, vad tror du?
Ingen aning, jag känner ingen på departementet. Men helt klart är ju lagstiftningsprocessen med lagrådet överlastat av det höga tempot på lagändringar. Och jag tänker att detta kanske heller inte är nuvarande regerings prioområde politiskt. Och ansvarig myndighet, Lantmäteriet, jublar ju inte över denna politiskt uppfunna förändring. De tycker det inte finns något problem med anläggningslagen och att det bara är att ansöka om förrättning om man vill ha en GA för elbilsladdning.

helt klart är ju lagstiftningsprocessen med lagrådet överlastat av det höga tempot på lagändringar. Och jag tänker att detta kanske heller inte är nuvarande regerings prioområde politiskt.
Jag tycker det är lite slött. Ser i den andra tråden att jag hade förutspått att det skulle vara i kraft nu och så är proposition inte ens lagd.

Visst är det mycket hos lagrådet nu, och som en äganderättspåverkande fråga tycker jag att det bör dras där, men regeringen hade gott kunnat springa snabbare.

Tror iofs. inte att det här är en så politiskt laddad fråga, så det händer nog oavsett vilka som vinner valet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.