I vår vägförening (förrättad på 70-talet) får vi både statsbidrag och kommunala bidrag och under förra året har vi gjort en del större jobb som vi fick extra bidrag till från Trafikverket. Dock hade det räknats med extra bidrag även från kommunen men de har tydligen hunnit ta bort den möjligheten innan allt var klart och Trafikverket hade betalat ut det extra bidraget så plötsligt saknas det en del pengar i kassan som vi antagligen behöver få in från medlemmarna för att året ska gå ihop.
Vi ska snart ha årsmöte och kallelsen inkl dagorningen är redan ute, i dagordningen står förslag till utdebitering per andel som då är baserat på att vi räknade med det extra kommunala bidraget. Finns det en möjlighet att på något sätt höja utdebiteringen per andel redan på årsmötet eller måste det då till en extrastämma för att få öka utdebiteringen?

I stadgarna hittar jag följande:
"§12 Om stämma skall godkänna uttacering skall styrelsen bereda medlemmarna tillfälle att från det kallelseåtgärd vidtagits ta del av debiteringslängd, utvisande det belopp som skall uttaxeras, vad som belöper på varje medlem och när betalning skall ske."

"§13 I kallelsen skall anges vilka ärenden som skall förekomma på stämman och lämnas uppgift om plats där i §12 angivna handlingar finns"

Debiteringslängden brukar finnas utskriven hos en styrelsemedlem men inte delas ut men däremot finns som sagt utdebitering per andel angiven i kallelsen.

Redigerat:
Claes Sörmland
Styrelsen framlägger en utgifts- och inkomststat för stämman där man visar vilka pengar som behöver uttaxeras. Stämman beslutar om den på mötet. Styrelsen framlägger också en debiteringslängd inför stämman som visar vilket belopp respektive delägare ska betala enligt andelstalen av det uttaxerade beloppet. Den beslutar inte stämman om utan den läggs bara till handlingarna.

Sen har ni en laglig uttaxering.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Styrelsen framlägger en utgifts- och inkomststat för stämman där man visar vilka pengar som behöver uttaxeras. Stämman beslutar om den på mötet. Styrelsen framlägger också en debiteringslängd inför stämman som visar vilket belopp respektive delägare ska betala enligt andelstalen av det uttaxerade beloppet. Den beslutar inte stämman om utan den läggs bara till handlingarna.

Sen har ni en laglig uttaxering.
Jo, det är jag med på. Men nu står det i kallelsen en punkt om "Förslag till uttaxering är NN kr/andel", måste vi då hålla oss till den eftersom den står i kallelsen/dagordningen eller kan styrelsen lägga fram en utgifts- och inkomststat för stämman som visar på att YY kr/andel måste uttaxeras? Självklart med korrekt debiteringslängd framlagd som matchar utdebiteringen/andel

Claes Sörmland
S Svampe skrev:
Jo, det är jag med på. Men nu står det i kallelsen en punkt om "Förslag till uttaxering är NN kr/andel", måste vi då hålla oss till den eftersom den står i kallelsen/dagordningen eller kan styrelsen lägga fram en utgifts- och inkomststat för stämman som visar på att YY kr/andel måste uttaxeras? Självklart med korrekt debiteringslängd framlagd som matchar utdebiteringen/andel
Kravet är enligt samfällighetslagen:

1. "Innan uttaxering sker, skall styrelsen upprätta utgifts- och inkomststat för föreningen. Staten förelägges föreningsstämman för godkännande."

D v s den kan vad jag förstår framläggas på stämman även om det normalt sker så att den ska presenteras inför stämman i kallelsen till den. Ibland står i det is stadgarna vad kallelsen ska innehålla för dokument.

2. Samma sak med debiteringslängden:

"Om ej annat föreskrives i stadgarna, uttaxeras medlemmarnas bidrag genom att styrelsen upprättar och på föreningsstämma framlägger debiteringslängd.

I debiteringslängden anges det belopp som uttaxeras, vad som belöper på varje medlem och när betalning skall ske."

Rent generellt är det bra om styrelsen några veckor före stämman har sin utgifts- och inkomststat och den åtföljande debiteringslängden färdig. Den behandlas ju lämpligen av styrelsen på ett styrelsemöte före kallelsen till stämman går ut.

D v s den kan vad jag förstår framläggas på stämman även om det normalt sker så att den ska presenteras inför stämman i kallelsen till den. Ibland står i det is stadgarna vad kallelsen ska innehålla för dokument.
Det enda jag hittar om det i stadgarna är följande:
"§13 I kallelsen skall anges vilka ärenden som skall förekomma på stämman och lämnas uppgift om plats där i §12 angivna handlingar finns"

Sen i dagordningen som skickades ut som/i kallelsen finns punkten
"a. Styrelsens förslag till utdebitering är NN kr/andel enligt upprättad debiteringslängd."

Så själva utdebiteringen har presenterats redan i kallelsen men grunden till utdebiteringen läggs fram på stämman om ingen har frågat styrelsen om den innan (händer aldrig) och enligt stadgarna behöver det bara finnas info om var dessa uppgifter finns att hämta. Så då verkar det i alla fall som att det går att fatta beslut om en annan uttaxering än tänkt när kallelsen skickades ut men då är frågan hur det görs korrekt i protokollet. Ska stämman först rösta ner förslag a. och styrelsen återkomma med ett nytt förslag som röstas igenom eller går det att skriva något i stil med "Inkomststaten justerades efter kommunens beslut och förslaget till utdebiterng är därför YY kr/andel enligt upprättad debiteringslängd, vilket röstades igenom av stämman"

Rent generellt är det bra om styrelsen några veckor före stämman har sin utgifts- och inkomststat och den åtföljande debiteringslängden färdig. Den behandlas ju lämpligen av styrelsen på ett styrelsemöte före kallelsen till stämman går ut.
Det är så det brukar gå till här och säkert i år också (jag sitter inte i styrelsen i år, men har en halv fot kvar där) men sen kom informationen från kommunen när allt redan var färdigt 🙃

S Svampe skrev:

"a. Styrelsens förslag till utdebitering är NN kr/andel enligt upprättad debiteringslängd."

Så själva utdebiteringen har presenterats redan i kallelsen men grunden till utdebiteringen läggs fram på stämman om ingen har frågat styrelsen om den innan (händer aldrig) och enligt stadgarna behöver det bara finnas info om var dessa uppgifter finns att hämta. Så då verkar det i alla fall som att det går att fatta beslut om en annan uttaxering än tänkt när kallelsen skickades ut men då är frågan hur det görs korrekt i protokollet. Ska stämman först rösta ner förslag a. och styrelsen återkomma med ett nytt förslag som röstas igenom eller går det att skriva något i stil med "Inkomststaten justerades efter kommunens beslut och förslaget till utdebiterng är därför YY kr/andel enligt upprättad debiteringslängd, vilket röstades igenom av stämman"

Det är så det brukar gå till här och säkert i år också (jag sitter inte i styrelsen i år, men har en halv fot kvar där) men sen kom informationen från kommunen när allt redan var färdigt 🙃
Jag skulle så snart som möjligt skicka ut en uppdaterad kallelse med den justerade utgifts- och inkomststaten så att medlemmarna vet att styrelsen avser att höja utdebiteringen.

Jag har varit med om att man har sänkt utdebiteringen på stämma genom att man minskar poster i utgifts- och inkomststaten, men om man tvärtom ska höja så är det väldigt bra om man skickar ut rätt handlingar och rätt information med kallelsen. Det kan vara avgörande information när en medlem bestämmer sig för om den ska gå på stämman eller inte. Annars kan styrelsen bli anklagad för att mörka. Om allt ser bra ut (låg avgift, ingen förändring) så kan medlemmar låta bli att gå, och sedan så visar det sig att styrelsen chockhöjer avgifterna på sittande möte.

Rent formellt går det att justera utgifts- och inkomststaten och lägga fram en uppdaterad debiteringslängd på stämman men det är absolut inte bra när det handlar om en höjning.

Redigerat:
  • Gilla
Lundstroem1 och 1 till
  • Laddar…
S Svampe skrev:

Om föreningsstämman ändrar i utgifts- och inkomststaten på sittande möte kan ni skriva följande i protokollet:

"Stämman beslutade att ändra i styrelsens förslag till utgifts- och inkomststat genom att höja uttaxeringen till [belopp]. Stämman beslutade att godkänna styrelsens förslag till utgifts- och inkomststat för 2026 med ovanstående ändring.

Styrelsen upprättade därefter en reviderad debiteringslängd baserad på den beslutade utgifts- och inkomststaten. Den reviderade debiteringslängden, utvisande totalt uttaxerat belopp, vad som belöper på varje medlem samt förfallodag, lades fram på stämman."

• Gilla
Lundstroem1 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.