Hej,
Jag vill gärna få input kring ansvarsfördelning i ett fall som rör elsäkerhet i en uthyrd stuga.
När jag kom fram på kvällen gick jag runt och tände lampor. Under en köksbänk satt en lysrörsarmatur. I samband med att jag trevade med handen för att finna av/på knappen fick jag en ordentlig stöt. Det visade sig att glimtändaren vara trasig och saknade skydd.
Stugan hyrs ut via en av fjällens största förmedlare, de ansvarar även för tillsyn, service mm.
Deras svar i efterhand är i korthet:
* de har inte fått någon tidigare felanmälan
* de menar därför att de inte kunnat känna till felet
* och att det därmed inte är deras fel att jag drabbats.
Det jag funderar på är:
* Har en uthyrare/förmedlare ett ansvar att säkerställa att elinstallationer är säkra, även mellan uthyrningsveckorna under säsongen, och utan tidigare felanmälningar?
* Hur långt sträcker sig ett sådant tillsynsansvar i praktiken?
* Är det rimligt att hänvisa till att “ingen rapporterat felet tidigare” i en sådan här situation?
* De lutar sig alltså mot att hyresgäster skal anmäla fel, annars finns liksom inte problemet.
* Brister deras förmåga att förstå allvaret?
Juridiskt:
* Kan detta fall under ”framkallande av fara för annan”?
Vilka skyldigheter och ansvar har uthyraren? Vad är rimliga kontroller inför att nya hyresgäster anländer?
Kan tillägga att städning ingår i stughyran. Ifall en rutin att kontrollera att lampor hade varit på plats, så hade det upptäckts utan att någon hyresgäst behövt anmäla.
Tack på förhand!
Jag vill gärna få input kring ansvarsfördelning i ett fall som rör elsäkerhet i en uthyrd stuga.
När jag kom fram på kvällen gick jag runt och tände lampor. Under en köksbänk satt en lysrörsarmatur. I samband med att jag trevade med handen för att finna av/på knappen fick jag en ordentlig stöt. Det visade sig att glimtändaren vara trasig och saknade skydd.
Stugan hyrs ut via en av fjällens största förmedlare, de ansvarar även för tillsyn, service mm.
Deras svar i efterhand är i korthet:
* de har inte fått någon tidigare felanmälan
* de menar därför att de inte kunnat känna till felet
* och att det därmed inte är deras fel att jag drabbats.
Det jag funderar på är:
* Har en uthyrare/förmedlare ett ansvar att säkerställa att elinstallationer är säkra, även mellan uthyrningsveckorna under säsongen, och utan tidigare felanmälningar?
* Hur långt sträcker sig ett sådant tillsynsansvar i praktiken?
* Är det rimligt att hänvisa till att “ingen rapporterat felet tidigare” i en sådan här situation?
* De lutar sig alltså mot att hyresgäster skal anmäla fel, annars finns liksom inte problemet.
* Brister deras förmåga att förstå allvaret?
Juridiskt:
* Kan detta fall under ”framkallande av fara för annan”?
Vilka skyldigheter och ansvar har uthyraren? Vad är rimliga kontroller inför att nya hyresgäster anländer?
Kan tillägga att städning ingår i stughyran. Ifall en rutin att kontrollera att lampor hade varit på plats, så hade det upptäckts utan att någon hyresgäst behövt anmäla.
Tack på förhand!
Vad blev konsekvensen för dig av den närkontakten med elsystemet?
Jag skulle väl tro att skador på dig ansvarar du för via din olycksfallsförsäkring eller motsvarande försäkringsskydd, och vid behov av sjukvård gäller det systemet.
Om du fått kostnader eller annat som inte täcks av försäkringar, eller du fått avgifter för självrisk, vård, läkemedel, resor eller andra utgifter så kanske det kan ersättas av uthyrarens/förvaltarens försäkringar.
Blir det allvarliga skador på en kund så kan det kanske vara någons ansvar, men om det inte var känt att det (plötsligt?) var osäker el så är det ju som det beskrivs inte tydligt att någon brustit i att åtgärda felet (men det blir det ju rimligt att kräva att det sker, skyndsamt när den som ansvarar blir informerad om att det är ett fel - gjorde man det?).
Kunde du inte nyttja stugan som planerat kan det kanske ge reduktion av hyresavgiften, eller om du avbröt vistelsen pga detta, och kräver hyran tillbaka.
Allt beror nog på vad för men du lidit ekonomiskt eller i vistelsen? Om det "enbart" var en elstöt som inte gav mer än obehag så är nog ansvarsfrågan inte värt besväret att reda ut, vare sig arbetet eller ersättning kommer att vara värt det (tror jag). Om det blir medicinska konsekvenser på längre sikt kan det nog ge möjlighet att kräva någon ersättning av ansvarigs försäkring (det borde ju finns en sådan vid kommersiell uthyrning).
Jag skulle väl tro att skador på dig ansvarar du för via din olycksfallsförsäkring eller motsvarande försäkringsskydd, och vid behov av sjukvård gäller det systemet.
Om du fått kostnader eller annat som inte täcks av försäkringar, eller du fått avgifter för självrisk, vård, läkemedel, resor eller andra utgifter så kanske det kan ersättas av uthyrarens/förvaltarens försäkringar.
Blir det allvarliga skador på en kund så kan det kanske vara någons ansvar, men om det inte var känt att det (plötsligt?) var osäker el så är det ju som det beskrivs inte tydligt att någon brustit i att åtgärda felet (men det blir det ju rimligt att kräva att det sker, skyndsamt när den som ansvarar blir informerad om att det är ett fel - gjorde man det?).
Kunde du inte nyttja stugan som planerat kan det kanske ge reduktion av hyresavgiften, eller om du avbröt vistelsen pga detta, och kräver hyran tillbaka.
Allt beror nog på vad för men du lidit ekonomiskt eller i vistelsen? Om det "enbart" var en elstöt som inte gav mer än obehag så är nog ansvarsfrågan inte värt besväret att reda ut, vare sig arbetet eller ersättning kommer att vara värt det (tror jag). Om det blir medicinska konsekvenser på längre sikt kan det nog ge möjlighet att kräva någon ersättning av ansvarigs försäkring (det borde ju finns en sådan vid kommersiell uthyrning).
Om det är en stor förmedlare så kanske de är medlemmar i Visita.
De har en ansvarsnämnd som prövar tvister mellan gäster och hotell/restaurang/campingar mm.
Företaget är som medlem skyldig att följa ansvarsnämndens utfall.
Du kan som gäst anmäla ditt ärende dit.
läs mer här:
https://visita.se/om-visita/ansvarsnamnden/
De har en ansvarsnämnd som prövar tvister mellan gäster och hotell/restaurang/campingar mm.
Företaget är som medlem skyldig att följa ansvarsnämndens utfall.
Du kan som gäst anmäla ditt ärende dit.
läs mer här:
https://visita.se/om-visita/ansvarsnamnden/
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Jag tror inte man kommer någonstans om man inte har lidit nån skada. I övrigt tror jag ju mer på goodwill, att uthyraren ger nån kompensation för att man tyckte det hela var obehagligt på det viset.
Att man på nåt vis skulle kunna få ersättning just för att installationen var felaktig är nog en väldigt lång uppförsbacke..........Det är ändå ingen som medvetet orsakat detta och struntat i det. Blir bara en sak som måste felanmälas typ av den som upptäcker det.
Att man på nåt vis skulle kunna få ersättning just för att installationen var felaktig är nog en väldigt lång uppförsbacke..........Det är ändå ingen som medvetet orsakat detta och struntat i det. Blir bara en sak som måste felanmälas typ av den som upptäcker det.
C Christofe skrev:
Hur skulle de kunna åtgärda något om ingen talat om att det är trasigt?
Nej.C Christofe skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Visserligen är ju fastighetsägaren ansvarig för elsäkerheten. Men som med det mesta så är det inget absolut ansvar. Bara för att det blir en elolycka så är inte fastighetsägaren per automatik skyldig vare sig till vållande av kroppsskada eller skadeståndsansvarig. Det krävs någon form av försummelse också. Som exempel att man inte åtgärdat felet även om det vore känt. Och även om felet vore rapporterat, så kan uthyraren troligen hävda att man inte förstod att felet innebar att strömförande delar är åtkomliga.
Iom. att detta var en hyrd stuga så kan man möjligen titta på om det är någon form av avtalsbrott, man har hyrt ut något som var defekt. Hade jag råkat ut för något sådant här på ett hotellrum, så hade jag förutsatt att jag på något sätt blir kompenserad, om hotellkedjan skall få mig som gäst igen. Men jag är inte övertygad om att jag skulle ha någon juridisk rätt att bli kompenserad.
Iom. att detta var en hyrd stuga så kan man möjligen titta på om det är någon form av avtalsbrott, man har hyrt ut något som var defekt. Hade jag råkat ut för något sådant här på ett hotellrum, så hade jag förutsatt att jag på något sätt blir kompenserad, om hotellkedjan skall få mig som gäst igen. Men jag är inte övertygad om att jag skulle ha någon juridisk rätt att bli kompenserad.
Redigerat:
T.ex. kan de införa en rutin att städare kollar alla lampor, om inte för elsäkerhet, så för att de ska vara hela när nästa hyresgäst kommer. En enkel okulär besiktning borde deras städ-team klara av.useless skrev:
-
Men visst jag köper övrigas argument här.
Det bygger ju på att städaren förstår att något är trasigt. I det här fallet kanske det skulle varit uppenbart för de flesta, men inte alla. Att tro att en generisk städare ska kunna veta om/när det finns brister i elanläggningen är nog att lägga lite för stort ansvar på den personen.C Christofe skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 157 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 157 inlägg
Givetvis skulle christofe ringt 112 , elchocker är inte att leka med, och få kontrollerat hjärtat med ev resa till sjukhuset för övervakning
Därefter en polisanmälan om allmänfarlig vårdslöshet
Garanterat skulle elen kontrolleras och eventuellt uppgraderas oftare, riskanalys och kompletterande skydd
Därefter en polisanmälan om allmänfarlig vårdslöshet
Garanterat skulle elen kontrolleras och eventuellt uppgraderas oftare, riskanalys och kompletterande skydd
Om då hyran stiger med x %, för att täcka detta, hade du hyrt stugan då ?C Christofe skrev:
Fast städning ingår alltid, och att städar kollar lite lampor mm, kan ju bli billigare då de eventuellt skulle minska antalet akuta åtgärder då hyresgästen hör av sig om att något är trasigt.B Boan skrev:
Det är inget varken du eller jag kan räkna på , det kräver ju tillgång till alla data…
Men det är möjligt att det inte skulle kosta extra.
Troligen funkar det redan idag så att städarna rapporterar fel de hittar. Ska de gå igenom lägenheten extra noga och leta alla fel måste såklart någon betala för den tiden och då går det inte att hyra ut lägenheten längre.C Christofe skrev:Fast städning ingår alltid, och att städar kollar lite lampor mm, kan ju bli billigare då de eventuellt skulle minska antalet akuta åtgärder då hyresgästen hör av sig om att något är trasigt.
Det är inget varken du eller jag kan räkna på , det kräver ju tillgång till alla data…
Men det är möjligt att det inte skulle kosta extra.
Så då kan ju en enskild husägare också hävda en massa saker att man ej visste 🤔useless skrev:
Lustigt att stora uthyrare slipper ansvar när det riktigt tjatas i alla trådar om just hemmapul och faran med det!
Det här felet borde man ju ha upptäckt när man exempelvis rengör bostaden.

