L
Nu är ju inte tanken skrämma någon eller stämma någon. Det jag undrar över är vad som kan anses vara rätt. Detta kan ju diskuteras länge.

Jag fick besiktningsprotokollet via mail på tillträdesdagen, efter själva tillträdet. Köpebrev etc var redan påskrivet. Här fanns det väl en tro från min sida att har säljaren gått i god skriftligen till mig och mäklaren att det är åtgärdat så är det väl också så. När jag talade med kommunen idag fanns heller inga handlingar att finna vad gäller bygglov. Antar att personen jag talade med inte visste riktigt vad han letade efter, men dom skulle återkomma.

Om du lyckas skrämma din säljare eller ej beror väl på hur denne reagerar, och hur säljaren bedömer risken att förlora i en eventuell tvist. Du kan framställa krav på ersättning på de punkter du anser berättigade som dolda fel. Ersättningen ska inte baseras på kostnaden för åtgärder beträffande dolda fel, som utbyte av fönster, utan på den bedömning av lägre pris det hade blivit om de dolda felen varit kända. Om säljaren väljer att avvisa dina krav får du gå till rätten, där det vanligen är rätt lång väntetid på avgörande. Vad som gäller beträffande bygglov bör man ju helst kontrollera före köp, det är offentliga uppgifter, så det är bara att kontakta kommunen för att få alla bygglov för fastigheten.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L lillebagarn skrev:
Nu är ju inte tanken skrämma någon eller stämma någon. Det jag undrar över är vad som kan anses vara rätt. Detta kan ju diskuteras länge.

Jag fick besiktningsprotokollet via mail på tillträdesdagen, efter själva tillträdet. Köpebrev etc var redan påskrivet. Här fanns det väl en tro från min sida att har säljaren gått i god skriftligen till mig och mäklaren att det är åtgärdat så är det väl också så. När jag talade med kommunen idag fanns heller inga handlingar att finna vad gäller bygglov. Antar att personen jag talade med inte visste riktigt vad han letade efter, men dom skulle återkomma.
Har du möjlighet att uppdatera tråden om hur det gått? Skriv annars ett PM till mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.