11 946 läst ·
80 svar
12k läst
80 svar
Bli god man åt förälder?
Så länge föräldern är klar i huvudet blir det ingen god man. Istället pratar man med banken (personligt möte med dig och förälder närvarande är nödvändigt), då kan du få full tillgång till alla bankkonton och internetbanken så att du kan betala räkningarna.Z ZipLock skrev:
Ställ om så mycket som möjligt till e-faktura så att det kommer in i internetbanken istället för på posten, adressändra fakturaadressen på det som kvarstår. Så har jag och pappa löst det hos Nordea. Min bror har fått tillgång till att se saldon så att han kan kontrollera att jag inte förskingrar pengarna.
Kan du se transaktioner på konton hos Nordea, det visas inte hos Swedbank utan enbart kontots tillgängliga medel, har inte kollat om det går att ordna? Skulle vara bra för att se vilka räkningar som betalats och även de med autogiro.Anna_H skrev:
Så länge föräldern är klar i huvudet blir det ingen god man. Istället pratar man med banken (personligt möte med dig och förälder närvarande är nödvändigt), då kan du få full tillgång till alla bankkonton och internetbanken så att du kan betala räkningarna.
Ställ om så mycket som möjligt till e-faktura så att det kommer in i internetbanken istället för på posten, adressändra fakturaadressen på det som kvarstår. Så har jag och pappa löst det hos Nordea. Min bror har fått tillgång till att se saldon så att han kan kontrollera att jag inte förskingrar pengarna.
Vi har nog tidigare i tråden skrivit samma råd😉
Jag ser allt, betalar hans räkningar, kan flytta pengar mellan konton osv. Skickar skärmdump av första sidan till brorsan då och då så han ser att jag inte förskingrar pengarna.A AndersS skrev:
Det går även att fixa fullständig fullmakt för alla bankärenden, men i nuläget har jag den begränsade som innebär full tillgång till allt i appen, men det man måste göra i den "riktiga" internetbanken inloggad som pappa kommer jag inte åt, tex ändra beloppsgränser eller betala större summor på ett bräde. Så kvarskatten pga lite sålda fonder förra året fick jag betala i två omgångar.
Kan också betala räkningar och flytta pengar mellan konton, hantera fonder, osv.
Men inte se transaktion på enskilda konton.
Ska kolla med banken om det gå att ordna för det är bra att kunna se när det kommer räkningar/fakturor även om det är autobetalning.
Men inte se transaktion på enskilda konton.
Ska kolla med banken om det gå att ordna för det är bra att kunna se när det kommer räkningar/fakturor även om det är autobetalning.
Trådstartaren här med en update om hur det gick. Till slut gick vi på spåret med fullmakt hos Swedbank i stället för god man. Jag laddade hem fullmaktsmallen som PDF från Swedbanks hemsida, vi kryssade i fullmakt för "allt", min förälder skrev under och namnteckningen bevittnades av två vittnen.
Vi skickade in den och efter två veckor fick vi ett brev att Swedbank inte godkände den, utan ville att fullmakten skulle skrivas under på Swedbanks kontor när en handläggare närvarade. Suck....
Då fick vi boka tid på kontoret och närmaste tid som passade låg tre veckor bort. Väl på plats skrev min förälder under och det kollades identitet på mig och min förälder. Jag är inte kund hos Swedbank och för att jag skulle kunna använda internetbanken krävdes att jag blev kund och betalar 300 kr per år.
Som det ser ut nu kan jag logga in på Swedbank via bank-ID och då ser jag ett av min förälders konton. Dock ser jag bara summan och inga transaktioner. Jag kan också överföra pengar från kontot samt betala räkningar. Vill jag se transaktioner, se andra konton, placera om fonder eller annat måste jag kontakta telefonbanken eller gå in på ett kontor. Detta har jag inte testat ännu.
Den godkända fullmakten hanteras digitalt av Swedbank och jag behöver inte spara något papper.
Vi skickade in den och efter två veckor fick vi ett brev att Swedbank inte godkände den, utan ville att fullmakten skulle skrivas under på Swedbanks kontor när en handläggare närvarade. Suck....
Då fick vi boka tid på kontoret och närmaste tid som passade låg tre veckor bort. Väl på plats skrev min förälder under och det kollades identitet på mig och min förälder. Jag är inte kund hos Swedbank och för att jag skulle kunna använda internetbanken krävdes att jag blev kund och betalar 300 kr per år.
Som det ser ut nu kan jag logga in på Swedbank via bank-ID och då ser jag ett av min förälders konton. Dock ser jag bara summan och inga transaktioner. Jag kan också överföra pengar från kontot samt betala räkningar. Vill jag se transaktioner, se andra konton, placera om fonder eller annat måste jag kontakta telefonbanken eller gå in på ett kontor. Detta har jag inte testat ännu.
Den godkända fullmakten hanteras digitalt av Swedbank och jag behöver inte spara något papper.
Samma här detta med fullmakt, påstod att det inte räckte med bevittnat vilket jag fick dem att läsa. Då accepterade de att ringa till personen som gav fullmakt och efter samtal blev det godkänt.Z ZipLock skrev:Trådstartaren här med en update om hur det gick. Till slut gick vi på spåret med fullmakt hos Swedbank i stället för god man. Jag laddade hem fullmaktsmallen som PDF från Swedbanks hemsida, vi kryssade i fullmakt för "allt", min förälder skrev under och namnteckningen bevittnades av två vittnen.
Gällande transaktioner så går det att få dem skickade månadsvis enligt tfnsupport, men tackade nej till papperskickande.
Men hantera fonder är inga problem, sälja, köpa eller byta.
Sedan skulle man kunna ha ett BankID för personen, men är inte tillåtet.....😇
Redigerat:
Klicka här för att svara