J
L lbgu skrev:
Hyr man ut en bostad med 'naken' el lätt åtkomlig så lär nog uthyraren kunna åtalas för något brott om t.ex. någon avlider/skadas efter en elstöt.
Fast detta är ju att någon råkat bryta bort höljet av gimtändaren. Det kan ju skett timmar innan TS fick en stöt. Om det skulle saknas doslock och kapslingar lite överallt visar det på en dåligt underhållen anläggning. Är det ETT ställe är det nåt som är trasigt och det kan ju hända överallt och närsomhelst. Givet att armaturen är tänkt sitta så här kan jag inte se att det är ett fel. Så här ser massor av lysrör ut. Men, om det inte fixas fast man vet om det så är det väldigt allvarligt.

Viktigast - man borde kräva JFB på hotel och stugor/hus som hyrs ut!

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C Christofe skrev:
Hej,

Jag vill gärna få input kring ansvarsfördelning i ett fall som rör elsäkerhet i en uthyrd stuga.

När jag kom fram på kvällen gick jag runt och tände lampor. Under en köksbänk satt en lysrörsarmatur. I samband med att jag trevade med handen för att finna av/på knappen fick jag en ordentlig stöt. Det visade sig att glimtändaren vara trasig och saknade skydd.

Stugan hyrs ut via en av fjällens största förmedlare, de ansvarar även för tillsyn, service mm.

Deras svar i efterhand är i korthet:
* de har inte fått någon tidigare felanmälan
* de menar därför att de inte kunnat känna till felet
* och att det därmed inte är deras fel att jag drabbats.

Det jag funderar på är:
* Har en uthyrare/förmedlare ett ansvar att säkerställa att elinstallationer är säkra, även mellan uthyrningsveckorna under säsongen, och utan tidigare felanmälningar?
* Hur långt sträcker sig ett sådant tillsynsansvar i praktiken?
* Är det rimligt att hänvisa till att “ingen rapporterat felet tidigare” i en sådan här situation?
* De lutar sig alltså mot att hyresgäster skal anmäla fel, annars finns liksom inte problemet.
* Brister deras förmåga att förstå allvaret?

Juridiskt:
* Kan detta fall under ”framkallande av fara för annan”?

Vilka skyldigheter och ansvar har uthyraren? Vad är rimliga kontroller inför att nya hyresgäster anländer?

Kan tillägga att städning ingår i stughyran. Ifall en rutin att kontrollera att lampor hade varit på plats, så hade det upptäckts utan att någon hyresgäst behövt anmäla.

Tack på förhand!
Ägarna har ansvar för sin elanläggning. Du har väl anmält till uthyraren, då skickar de väl en elfirma som fixar detta.

Alfredo Alfredo skrev:
Har du inte läst vad TS skriver?

Att belysningen skulle kunna fungera med en glimtändare som ser ut som den aktuella är helt irrelevant för denna tråd.
Vad är det som säger att lampan inte fungerade innan TS pillade på den trasiga glimtändaren? En städare som städar dussintals stugor av samma konstruktion varje vecka kommer naturligtvis inte vara bort och pilla i fel ände av armaturen, och därför inte upptäcka att glimtändaren saknar hölje.

Och felet är inte en del av den fasta installationen, så inget som en elfirma behöver tillkallas för.

C Christofe skrev:
Hej,

Jag vill gärna få input kring ansvarsfördelning i ett fall som rör elsäkerhet i en uthyrd stuga.

När jag kom fram på kvällen gick jag runt och tände lampor. Under en köksbänk satt en lysrörsarmatur. I samband med att jag trevade med handen för att finna av/på knappen fick jag en ordentlig stöt. Det visade sig att glimtändaren vara trasig och saknade skydd.

Stugan hyrs ut via en av fjällens största förmedlare, de ansvarar även för tillsyn, service mm.

Deras svar i efterhand är i korthet:
* de har inte fått någon tidigare felanmälan
* de menar därför att de inte kunnat känna till felet
* och att det därmed inte är deras fel att jag drabbats.

Det jag funderar på är:
* Har en uthyrare/förmedlare ett ansvar att säkerställa att elinstallationer är säkra, även mellan uthyrningsveckorna under säsongen, och utan tidigare felanmälningar?
* Hur långt sträcker sig ett sådant tillsynsansvar i praktiken?
* Är det rimligt att hänvisa till att “ingen rapporterat felet tidigare” i en sådan här situation?
* De lutar sig alltså mot att hyresgäster skal anmäla fel, annars finns liksom inte problemet.
* Brister deras förmåga att förstå allvaret?

Juridiskt:
* Kan detta fall under ”framkallande av fara för annan”?

Vilka skyldigheter och ansvar har uthyraren? Vad är rimliga kontroller inför att nya hyresgäster anländer?

Kan tillägga att städning ingår i stughyran. Ifall en rutin att kontrollera att lampor hade varit på plats, så hade det upptäckts utan att någon hyresgäst behövt anmäla.

Tack på förhand!
Tvi det där såg verkligen inte säkert ut. Hade jag sett detta hade jag ringt stugförmedlarna och skickat fotot innan jag ens vågat röra det. Men det är inte lätt om man som du trevar sig fram. Att tända o släcka alla lampor borde ingå mellan gästerna så man ser att de funkar.

• 961179-b4e620dd9d4014f6333fce283e8df44f.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A adron skrev:
Vad är det som säger att lampan inte fungerade innan TS pillade på den trasiga glimtändaren?
Tror du på allvar att jag, eller någon annan för den delen, kan svara på den frågan?

Nej, definitivt inte du. Kanske städerskan som städade innan TS ankomst. Men det lät förut som du antydde att TS kunde säga att lampan _inte_ fungerade.

A adron skrev:
Men det lät förut som du antydde att TS kunde säga att lampan _inte_ fungerade.
Jag antydde ingenting. Jag citerade TS:
C Christofe skrev:
lampan fungerade inte pga den trasiga glimtändaren…

Alfredo Alfredo skrev:
… eftersom de hade upptäckt att den aktuella armaturen inte fungerade ...
TS konstaterade att den inte fungerade efter att ha pillat på den öppna glimtändaren. Ingen vet om den fungerade innan.

H
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Det enklaste (och troligen billigaste) är väl att köpa en glimtändare och byta? Kostnad 30-40 kr. Ingen kommer ändå att ta ansvar och ljus vill man ju ha. Och byter man inte kan ju någon annan få en stöt.
Problemet är väl att hyresgästen inte förstår och/eller är insatt.

hsd
H HEM2121 skrev:
Problemet är väl att hyresgästen inte förstår och/eller är insatt.
Det är inte hyresgästens sak att göra.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
H
hsd hsd skrev:
Det är inte hyresgästens sak att göra.
Du svar nog fel person.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.