25 344 läst ·
115 svar
25k läst
115 svar
Ansvar för elfel i hyrd fjällstuga
Fast detta är ju att någon råkat bryta bort höljet av gimtändaren. Det kan ju skett timmar innan TS fick en stöt. Om det skulle saknas doslock och kapslingar lite överallt visar det på en dåligt underhållen anläggning. Är det ETT ställe är det nåt som är trasigt och det kan ju hända överallt och närsomhelst. Givet att armaturen är tänkt sitta så här kan jag inte se att det är ett fel. Så här ser massor av lysrör ut. Men, om det inte fixas fast man vet om det så är det väldigt allvarligt.L lbgu skrev:
Viktigast - man borde kräva JFB på hotel och stugor/hus som hyrs ut!
Ägarna har ansvar för sin elanläggning. Du har väl anmält till uthyraren, då skickar de väl en elfirma som fixar detta.C Christofe skrev:Hej,
Jag vill gärna få input kring ansvarsfördelning i ett fall som rör elsäkerhet i en uthyrd stuga.
När jag kom fram på kvällen gick jag runt och tände lampor. Under en köksbänk satt en lysrörsarmatur. I samband med att jag trevade med handen för att finna av/på knappen fick jag en ordentlig stöt. Det visade sig att glimtändaren vara trasig och saknade skydd.
Stugan hyrs ut via en av fjällens största förmedlare, de ansvarar även för tillsyn, service mm.
Deras svar i efterhand är i korthet:
* de har inte fått någon tidigare felanmälan
* de menar därför att de inte kunnat känna till felet
* och att det därmed inte är deras fel att jag drabbats.
Det jag funderar på är:
* Har en uthyrare/förmedlare ett ansvar att säkerställa att elinstallationer är säkra, även mellan uthyrningsveckorna under säsongen, och utan tidigare felanmälningar?
* Hur långt sträcker sig ett sådant tillsynsansvar i praktiken?
* Är det rimligt att hänvisa till att “ingen rapporterat felet tidigare” i en sådan här situation?
* De lutar sig alltså mot att hyresgäster skal anmäla fel, annars finns liksom inte problemet.
* Brister deras förmåga att förstå allvaret?
Juridiskt:
* Kan detta fall under ”framkallande av fara för annan”?
Vilka skyldigheter och ansvar har uthyraren? Vad är rimliga kontroller inför att nya hyresgäster anländer?
Kan tillägga att städning ingår i stughyran. Ifall en rutin att kontrollera att lampor hade varit på plats, så hade det upptäckts utan att någon hyresgäst behövt anmäla.
Tack på förhand!
Vad är det som säger att lampan inte fungerade innan TS pillade på den trasiga glimtändaren? En städare som städar dussintals stugor av samma konstruktion varje vecka kommer naturligtvis inte vara bort och pilla i fel ände av armaturen, och därför inte upptäcka att glimtändaren saknar hölje.Alfredo skrev:
Och felet är inte en del av den fasta installationen, så inget som en elfirma behöver tillkallas för.
Tvi det där såg verkligen inte säkert ut. Hade jag sett detta hade jag ringt stugförmedlarna och skickat fotot innan jag ens vågat röra det. Men det är inte lätt om man som du trevar sig fram. Att tända o släcka alla lampor borde ingå mellan gästerna så man ser att de funkar.C Christofe skrev:Hej,
Jag vill gärna få input kring ansvarsfördelning i ett fall som rör elsäkerhet i en uthyrd stuga.
När jag kom fram på kvällen gick jag runt och tände lampor. Under en köksbänk satt en lysrörsarmatur. I samband med att jag trevade med handen för att finna av/på knappen fick jag en ordentlig stöt. Det visade sig att glimtändaren vara trasig och saknade skydd.
Stugan hyrs ut via en av fjällens största förmedlare, de ansvarar även för tillsyn, service mm.
Deras svar i efterhand är i korthet:
* de har inte fått någon tidigare felanmälan
* de menar därför att de inte kunnat känna till felet
* och att det därmed inte är deras fel att jag drabbats.
Det jag funderar på är:
* Har en uthyrare/förmedlare ett ansvar att säkerställa att elinstallationer är säkra, även mellan uthyrningsveckorna under säsongen, och utan tidigare felanmälningar?
* Hur långt sträcker sig ett sådant tillsynsansvar i praktiken?
* Är det rimligt att hänvisa till att “ingen rapporterat felet tidigare” i en sådan här situation?
* De lutar sig alltså mot att hyresgäster skal anmäla fel, annars finns liksom inte problemet.
* Brister deras förmåga att förstå allvaret?
Juridiskt:
* Kan detta fall under ”framkallande av fara för annan”?
Vilka skyldigheter och ansvar har uthyraren? Vad är rimliga kontroller inför att nya hyresgäster anländer?
Kan tillägga att städning ingår i stughyran. Ifall en rutin att kontrollera att lampor hade varit på plats, så hade det upptäckts utan att någon hyresgäst behövt anmäla.
Tack på förhand!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 621 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 621 inlägg
Klicka här för att svara