P
Steg ett måste ju ändå vara att ta och göra en mätning med en firma idag så du får svart på vitt vad faktiskt boarea är...

Även kataloghus som massproduceras så kan små ändringar och varianter ge olika kvadratmeter som slutresultat.. mäta mäta

Tråkigt att kanske dra säljaren till tingsrätten och få ett mätprotokoll sen han ägde huset , som bevismaterial ,där det står 120 och det blir rätt svårt att inte förlora fallet och plötsligt kan det bli dyrt att stå för motståndarens kostnader..

Nästa grej som flera efterfrågat hur var formuleringen i köpkontraktet? Står det nån friskrivande rad där som tex "boarea 120 kvm om exakt boarea är viktigt för köparen så rekommenderas köparen att låta mäta upp huset.". Finns det nån liten rad där som på nåt vis ger en extra uppmaning att mäta area eller att den bör kontrolleras om den är av stor betydelse. så kan det vara helt helt kört i rätten och trumfar ev uppgifter i prospektet

Sen är ju frågan om vad dom 12 kvadratmetrarna har för betydelse idag 4 år senare eller vad det var.. du har inte saknat dom på 4 år men nu vill man ha ersättning för dom , det är till ts nackdel att det gått så lång tid... det är ju trots allt inte så svårt att mäta och få en rätt bra uppfattning om boarea..

Det finns ju också iof den långa tiden mellan en svårighet att värdera dom ev saknade 12 kvadraten ifrån alla andra prisförändringar som skett i många områden så att få ett enhetligt svar från 10 olika mäklare hus dom värderar dom 12 kvadratmeternas skillnad enbart kommer nog att vara väldigt spretiga siffror vilket såklart en bra försvarare kommer att uttnyttja mot ts..

Rådet att glöm och gå vidare är nog tyvärr det bästa rådet i det här fallet och risken ev reward vid vinst är så osäker och det är svårt att se nån nämnvärd kompensation emot kostnaderna att kanske kanske kunna vinna den..

Man har inte gjort en bygglovsfri attefallstillbyggnad i samband med bygget på 12 kvm? Så huset nu är 120. Det är rätt vanligt och krävde nog bara anmälan och inte bygglov.

Jag håller med att om börja med att mäta huset noga idag enligt normer för att se om det ens är en fråga.

A Andreas Jonsson2 skrev:
Jag köpte ett hus i november 2022 det var färdigbygg i september 2022 av tidigare ägare som ej kunde ha kvar huset. I annons och prospekt så stog det 120kvm. Nu lite 3 år senare när vi själva tänkte sälja huset så skrev våran mäklare 108kvm i annonsen och jag frågade varför. Då visade det sig att det stog det i taxeringsinformationen nu. Fanns inget 2022 då det stog 0kvm det året jag köpte det.

Jag har haft kontakt med både säljare och ansvarig mäklarfirma samt plockat ut bygglovspapper från kommunen och där står det på alla papper 108kvm i boarea med säljarens signatur samt så är det säljaren som valt hus och där står det också 108kvm. Det är alltså en tiondel av huset som saknas i kvm. Gäller klausulen ändå i prospektet fast de medvetet ökat kvm när de haft rätt uppgifter. Enligt säljaren så anser de att de ej gjort något fel. Huset har blivit svårare att sälja pga detta då man fortfarande kan se gamla annonsen för sålda objekt där der står 120 och på min annons 108
Om säljaren garanterat en viss boarea, eller om det i köpekontraktet / bilagor står en siffra som avviker markant från den faktiska ytan, är det ett fel i fastighet. Sen blir frågan huruvida det är dolt eller uppenbart fel. Även om ytan går att mäta, kan det anses vara ett dolt fel om du som köpare inte haft anledning att misstänka att areauppgiften var felaktig vid din undersökning.

Din undersökningsplikt är omfattande. Om ytan är uppenbart mindre än vad som sagts vid en okulärbesiktning kan det bli svårt att få rätt. Men om det krävs fackmannamässig mätning för att upptäcka skillnaden har du större chans att få ersättning. Samt att din undersökningsplikt bedöms vara reducerad pga de uppgifter som lämnats.

Det handlar då om prisavdrag för vad skillnaden i värde/köpeskillingen skulle ha varit när du köpte. Ex om du betalat 1 miljon för 120 men även hade betalat 1 miljon för 108 så blir det i princip inget avdrag. Detta är jul heeelt beroende på var i landet vi är. Samt så ska skillnaden vara väsentlig, inte bara 2-3%.

Dock kan det argumenteras emot att du borde rimligen ha upptäckt detta tidigare…

• Gilla
Conqvist
  • Laddar…
A Andreas Jonsson2 skrev:
Jag köpte ett hus i november 2022 det var färdigbygg i september 2022 av tidigare ägare som ej kunde ha kvar huset. I annons och prospekt så stog det 120kvm. Nu lite 3 år senare när vi själva tänkte sälja huset så skrev våran mäklare 108kvm i annonsen och jag frågade varför. Då visade det sig att det stog det i taxeringsinformationen nu. Fanns inget 2022 då det stog 0kvm det året jag köpte det.

Jag har haft kontakt med både säljare och ansvarig mäklarfirma samt plockat ut bygglovspapper från kommunen och där står det på alla papper 108kvm i boarea med säljarens signatur samt så är det säljaren som valt hus och där står det också 108kvm. Det är alltså en tiondel av huset som saknas i kvm. Gäller klausulen ändå i prospektet fast de medvetet ökat kvm när de haft rätt uppgifter. Enligt säljaren så anser de att de ej gjort något fel. Huset har blivit svårare att sälja pga detta då man fortfarande kan se gamla annonsen för sålda objekt där der står 120 och på min annons 108
Men ni gillade huset när ni köpte det? har fungerat bra för er.. som ni tänkt er på visningen när ni faktiskt köpte det? Ni "led" inte av att det "saknades ett rum" ? (i kvadrat)

..och ni har inte mätt upp det själva, varken före köpet eller efter? det är först nu, ni upplever det som ett problem? när ni ska sälja..

Som svar på en fråga jag såg dig ställa längs vägen i tråden..
JA, förutsätt att alla ljuger (inte alltid medvetet) och informationen är tveksam (tyvärr).

De flesta vill försköna bilden av det mesta.. om de tror att de kan tjäna något på det!

Inget av de husen vi haft / köpt har stämt i kvadrat.. när man väl mätt upp det! (vilket oftast blir först när man renoverar..)

Vårt hus vi bor i nu hade väldigt otydlig kvadrat.. för ingen av dem stämde (varken biarea, husarea eller nått annat). Stod typ 190 kvadrat i annonsen och det är kanske 130 kvadrat.. det stod specificerat 68 som biarea.. men det är typ 150 inredda kvadrat + några hundra rena "förrådskvadrat"..).

Det är mycket som är tolkningsfrågor.. på vårt hus är det ju takhöjden t ex.. (inne) som gör att vissa rum räknas inte för det är lite för mycket snedtak.. och eftersom man får fylla i papperna själv, så beror de ju på hur mycket "den som fyller i papperna" vet om reglerna... (inte alltid medvetna fel alltså - men lik förbaskat kan det bli fel!)

Den intelligenta köparen, bryr sig ju inte om vad som står i den gamla annonsen då de rimligen borde inse att huset är relativt nybyggt och ingen har tagit bort 12 kvadrat av huset (det borde vara synligt för alla)! Så om det skiljer något, så är det ett "fel" i någon av texterna och det är ju bara att säga som det är om någon frågar.

En seriös köpare vet om den är intresserad av huset ifråga eller ej och planeringen av ett hus är oftast viktigare än kvadraten (och även om de sätter på ett filter i hussökningarna, så brukar det vara antingen större kvadrat som eftersöks.. jag menar än 120.. eller så är det ett visst antal sovrum de är ute efter)

• Älska
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.