En hyresgäst (privatägd mindre villa) är uppsagd men flyttar inte ut. Skälen till uppsägningen är lagenligt och beskedet har meddelats i tid i rekommenderat brev (som är uthämtat). Hyran betalas och ingen vanskötsel av fastigheten föreligger.

Situationen är som ni förstår komplicerad och dialog har av olika skäl för länge sedan strandat.

Hyresgästen har inte bestridit uppsägningen men inte heller flyttat ut. Vad är nu nästa steg? (Vi befinner oss fortfarande inom 1 månads-spannet för anmälan till hyresnämnden)

Måste uppsägningen prövas i hyresnämnden eller kan avhysning via kronofogden beställas direkt?

• Ledsen
Sthlm_
  • Laddar…
Vad var skälen till uppsägningen?
.
Jag tror att du kan vända till till kronofogden direkt, men är inte helt säker.
Enklast är väl att ringa fogden och fråga, dom brukar väl vara bra att ha att göra med.

Har du pratat med din hyresgäst, vad säger den isåfall?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vad var skälen till uppsägningen?
.
Jag tror att du kan vända till till kronofogden direkt, men är inte helt säker.
Enklast är väl att ringa fogden och fråga, dom brukar väl vara bra att ha att göra med.

Har du pratat med din hyresgäst, vad säger den isåfall?
Fastigheten ska användas för andra ändamål.

Bra idé, jag får kolla med dem. Blir lite matt vid tanken på myndighetskontakt bara 😆

Hyresgästen gör sig oanträffbar tyvärr. Ingen direkt konflikt, "bara" passivitet.

Men vilken uppsägningstid har ni tillämpat? Tänker på att du skriver om 1 månadspannet osv?

Vi privatuthyrning gäller minst 3 månaders uppsägning oavsett vad ni har avtalat. Om det är hyresvärden som säger upp, och max en månad om det är hyresgästen som säger upp.

Det finns även en del formkrav på hur uppsägning skall gå till, har själv dålig koll på detaljerna. Men det är lätt hänt att en uppsägning blir ogiltig.

Redigerat:
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men vilken uppsägningstid har ni tillämpat? Tänker på att du skriver om 1 månadspannet osv?

Vi privatuthyrning gäller minst 3 månaders uppsägning oavsett vad ni har avtalat. Om det är hyresvärden som säger upp, och max en månad om det är hyresgästen som säger upp.

Det finns även en del fromkrav på hur uppsägning skall gå till, har själv dålig koll på detaljerna. Men det är lätt hänt att en uppsägning blir ogiltig.
Kontraktet är uppsagt enligt hyreslagen. Skriftligt, 3 månader i förväg med motivering varför (giltigt skäl enligt lagtexten), spårbart för att säkerställa att det mottagits så formalian är jag inte orolig för.

1-månadsspannet avser den tid man som hyresvärd har på sig efter avflyttningsdatum att få ärendet prövat i hyresnämnden om hyresgästen motsätter sig uppsägningen.

Problemet här är att hyresgästen inte motsatt sig någonting utan bara bor kvar. Frågan är då om ärendet ändå måste upp i hyresnämnden eller om man kan ta det till Kronofogden direkt. Hittar inga svar hur jag än söker.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Kronofogden bör kunna svara. Eller ring hyresnämnden och fråga.

H hempularen skrev:
Kronofogden bör kunna svara. Eller ring hyresnämnden och fråga.
Tack, får göra det.

Nu är detta inget jag vet. Men jag misstänker att man kan gå direkt till kronofogden, och visa dokumentation på hur uppsägningen har gått till. Fogden kommer då att sätta igång ett ärende, där de bla. inhämtar synpunkter från hyresgästen. Om hyresgästen då inte motsätter sig avhysning, så genomförs avhysning. Men om hyresgästen motsätter sig att bli avhyst så tror jag att ärendet avbryts, och du måste gå via hyresnämnden.

Men detta är bara min hypotes om hur det kan gå till. Hyresgästen har stora möjligheter att förhala genom att undvika att bli delgiven.

Jag tror att det åtminstonde teoretiskt går att få skadestånd från hyresgästen om han inte flyttar ut. Jag säger teoretiskt eftersom det ofta handlar om hyresgäster som har strulig ekonomi och inte betalar sin hyra. Men här låter det ju som hyresgästen kan ha en normal ordnad ekonomi, det kan öka möjligheten att få skadestånd, vilket även kan vara ett påtryckningsmedel för utflyttning.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Åk dit med ett par rejäla högtalare som spelar dygnet runt. Gå in med nyckeln och bosätt dig där i några dagar och var en jobbig jävel så ska du se att det löser sig :D

• Haha
  • Älska
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Måste uppsägningen prövas i hyresnämnden eller kan avhysning via kronofogden beställas direkt?
Det finns inget skäl för dig att gå till hyresnämnden, utan din väg är via fogden. Du har ju som du beskrivit gått rätt tillväga och verkar också ha bra tidsstämplad dokumentation av exempelvis uppsägningsmeddelandet.

Att du inte behöver gå via hyresnämnden är dock inte detsamma som att hyresgästen inte försöker det. Det kan ju vara ett av flera förhalningsspår.

Hos fogden kommer du behöva upprätta ett handräckningsärende, de har en bra sajt som går igenom de olika varianterna och den information de behöver här: https://kronofogden.se/du-har-krav-...du-vill-att-nagon-ska-gora-nagot-handrackning

Det kan ta tid sånt här, och vissa är överdjävliga på att förhala, så försök vara så sträng du kan med att tidsramar hålls. Alla handläggare är tyvärr inte lika bra och det finns definitivt de som av tycka-synd-om-skäl låter motparten glida undan och gör att saker tar onödig tid. Upplever du att det är så, så skriv vad som sker så kan du säkert få hjälp här. Och vänta inte i onödan, tidsspillan kan mycket väl vara halva motpartens mål.

Så ring absolut fogden, det är en servicemyndighet som är van vid att andra är ovana. Men förbered dig också genom att sammanställa det du har och kolla upp om det finns information du saknar.

Det finns några sorgliga exempel här på hur svårt det kan bli och hur lång tid det kan ta, du kanske redan läst dem i andra trådar. Glöm inte att det bara är exempel och att det nog oftast är betydligt smidigare.

Jag skulle gissa att @nino, som ju redan skrivit i tråden, är den på forumet som har mest erfarenhet av hyresgäster (om än kommersiellt). En röst värd att lyssna på för lite vardagliga exempel skulle jag tro, även om han iofs. ytterst sällan skriver om problem med hyresgäster.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Det här är för övrigt ett fall av vanlig handräckning (till skillnad från särskild, där fogden ofta kan pröva en tvist själv). Det innebär att hyresgästen kan bestrida uppsägningen och du måste gå vidare till tingsrätten. Vilket då är ett av alla sätt det kan förhalas på, även om du har rätt i sak och därmed med visshet kommer vinna i rätten.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns inget skäl för dig att gå till hyresnämnden, utan din väg är via fogden. Du har ju som du beskrivit gått rätt tillväga och verkar också ha bra tidsstämplad dokumentation av exempelvis uppsägningsmeddelandet.

Att du inte behöver gå via hyresnämnden är dock inte detsamma som att hyresgästen försöker det. Det kan ju vara ett av flera förhalningsspår.

Hos fogden kommer du behöva upprätta ett handräckningsärende, de har en bra sajt som går igenom de olika varianterna och den information de behöver här: [länk]

Det kan ta tid sånt här, och vissa är överdjävliga på att förhala, så försök vara så sträng du kan med att tidsramar hålls. Alla handläggare är tyvärr inte lika bra och det finns definitivt de som av tycka-synd-om-skäl låter motparten glida undan och gör att saker tar onödig tid. Upplever du att det är då, så skriv vad som sker så kan du säkert få hjälp här. Och vänta inte i onödan, tidsspillan kan mycket väl vara halva motpartens mål.

Så ring absolut fogden, det är en servicemyndighet som är van vid att andra är ovana. Men förbered dig också genom att sammanställa det du har och kolla upp om det finns information du saknar.

Det finns några sorgliga exempel här på hur svårt det kan bli och hur lång tid det kan ta, du kanske redan läst dem i andra trådar. Glöm inte att det bara är exempel och att det nog oftast är betydligt smidigare.

Jag skulle gissa att @nino, som ju redan skrivit i tråden, är den på forumet som har mest erfarenhet av hyresgäster (om än kommersiellt). En röst värd att lyssna på för lite vardagliga exempel skulle jag tro, även om han iofs. ytterst sällan skriver om problem med hyresgäster.
Nej jag har inte så mycket problem som tur är, det finns så klart men det går i vågor med problemen.

Jag har aldrig behövt vräka någon eller kontakta kronofogden så jag har inte så stor erfarenhet av det

En bekant med några lägenheter erbjöd hyresgästen en summa kontanter vid snabb och smidig avflyttning, det tog denne och allt gick bra. Men det är nog enklast med någon som har dålig ekonomi och kanske har hyran betald av soc

Man får ju även se det från hyresgästens sida, man kanske trivs väldigt bra, utbudet med liknande lägenheter är kanske dåligt, högre hyror osv
3mån kan jag tycka är lite snålt, 6-12 mån förvarning kanske vore rimligt men det beror ju också på hur bråttom det är med det nya

Tänk på att det kan ta lång tid innan kronofogden kan hjälpa till 3-12mån

Lycka till och hoppas allt löser sig smidigt tillslut

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu är detta inget jag vet. Men jag misstänker att man kan gå direkt till kronofogden, och visa dokumentation på hur uppsägningen har gått till. Fogden kommer då att sätta igång ett ärende, där de bla. inhämtar synpunkter från hyresgästen. Om hyresgästen då inte motsätter sig avhysning, så genomförs avhysning. Men om hyresgästen motsätter sig att bli avhyst så tror jag att ärendet avbryts, och du måste gå via hyresnämnden.

Men detta är bara min hypotes om hur det kan gå till. Hyresgästen har stora möjligheter att förhala genom att undvika att bli delgiven.

Jag tror att det åtminstonde teoretiskt går att få skadestånd från hyresgästen om han inte flyttar ut. Jag säger teoretiskt eftersom det ofta handlar om hyresgäster som har strulig ekonomi och inte betalar sin hyra. Men här låter det ju som hyresgästen kan ha en normal ordnad ekonomi, det kan öka möjligheten att få skadestånd, vilket även kan vara ett påtryckningsmedel för utflyttning.
Tack, jag ska kolla med KF. Det är svårt att orientera sig när det står olika på olika myndigheters sidor. Frågan är vad hyresnämnden har för roll i det hela och varför de har en tidsgräns om man kan gå direkt till KF.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Att du inte behöver gå via hyresnämnden är dock inte detsamma som att hyresgästen inte försöker det. Det kan ju vara ett av flera förhalningsspår.

Hos fogden kommer du behöva upprätta ett handräckningsärende, de har en bra sajt som går igenom de olika varianterna och den information de behöver här: [länk]

Det kan ta tid sånt här, och vissa är överdjävliga på att förhala, så försök vara så sträng du kan med att tidsramar hålls. Alla handläggare är tyvärr inte lika bra och det finns definitivt de som av tycka-synd-om-skäl låter motparten glida undan och gör att saker tar onödig tid. Upplever du att det är så, så skriv vad som sker så kan du säkert få hjälp här. Och vänta inte i onödan, tidsspillan kan mycket väl vara halva motpartens mål.

Tack, jag ska försöka få tag i KF och HN och bolla med dem. Är väl beredd på att det kan ta tid men det känns väldigt surt att folk kan sätta sig på tvären på det här sättet ostraffat.

nino nino skrev:
Nej jag har inte så mycket problem som tur är, det finns så klart men det går i vågor med problemen.

Jag har aldrig behövt vräka någon eller kontakta kronofogden så jag har inte så stor erfarenhet av det

En bekant med några lägenheter erbjöd hyresgästen en summa kontanter vid snabb och smidig avflyttning, det tog denne och allt gick bra. Men det är nog enklast med någon som har dålig ekonomi och kanske har hyran betald av soc

Man får ju även se det från hyresgästens sida, man kanske trivs väldigt bra, utbudet med liknande lägenheter är kanske dåligt, högre hyror osv
3mån kan jag tycka är lite snålt, 6-12 mån förvarning kanske vore rimligt men det beror ju också på hur bråttom det är med det nya

Tänk på att det kan ta lång tid innan kronofogden kan hjälpa till 3-12mån

Lycka till och hoppas allt löser sig smidigt tillslut
Tack, all förståelse för hyresgästens rättigheter men det känns ändå märkligt att inte kunna få disponera sin egendom när nu omständigheterna blivit sådana att möjligheten att vara hyresvärd inte längre finns och fastigheten behövs för annat ändamål.

Tiden 3 mån är satt efter lagtexten och för dokumentation. Det ligger förstås ganska mycket bakom den här situationen som jag av respekt för alla inblandade inte vill gå ut med på ett öppet forum.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.