Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Granne byggde plank

1. Tslindgren
    Medlem · 13 inlägg

Tslindgren

Medlem
    Hej,

Min granne har byggt ett högt plank utan att fråga om vi är ok med det.
    Planket är 180m högt och helt solitt, det finns ingen luft i det. Det börjar precis mellan våra ytterdörrar. Jag borrade två hål ( två skruvar) i min sida så att han kunde hänga cykelhjälmar och han kom för att klaga på att väggen var hans och att jag inte kunde använda den alls. och att hålen skulle föra in fukt.
    Vi har inte fått någon fråga alls om vi skulle vara ok med ett så högt plank mot oss. Jag hade bestämt mig för att inte klaga men nu är jag riktigt irriterad på det. Jag gick för att prata med honom och han sa att jag i god samlevnads namn skulle ta bort skruvarna. Jag är inte svensk och undrar hur jag ska gå tillväga i det här fallet. Han har inte bygglov.

2. Lulaua
    Medlem · 479 inlägg

Lulaua

Medlem
    Vad är problemet? Vill du se vad dom håller på med på andra sidan?

3. K
    Medlem · Västerbotten · 620 inlägg

Knight

Medlem
    Olämpligt att skruva i deras konstruktion.
    Olämpligt att bygga ett plank utan bygglov.

Är ni inte överens så ring bygglov i din kommun. Jag antar att helvetet öppnar sig då så du får fundera vad du vill

4. Tslindgren
    Medlem · 13 inlägg

Tslindgren

Medlem
    vad de gör eller inte gör intresserar mig inte. vad de bygger i kanten av marken och som skuggar mitt sidan och ger det ett mindre utseende, det intresserar mig verkligen mycket.;)

5. sysmali
    Medlem · 257 inlägg

sysmali

Medlem
    Du skriver att du inte vill klaga? Men du vill ha vägledning hur du ska gå tillväga?

Lite oklart vad du vill uppnå, men om du vill att grannen minskar höjden på staketet så börja med att fråga grannen om bygglov finns för staketet. Då har du ju iaf meddelat att du vet att man inte får bygga så högt utan bygglov. (grannen kanske tror att du inte har koll på det). I samband med den diskussionen meddelar du att du tycker staketet är för högt. Sen återkommer du i tråden med grannens svar:giggle:

Men ser på bilden från övervåningen att grannen och huset mittemot har höga staket? Har även du högt staket mot andra sidan?

• Laddar…
  6. Tslindgren
    Medlem · 13 inlägg

Tslindgren

Medlem
    kanske var min svenska otydlig. Jag skulle inte klaga på det som stör mig förrän grannen kom och knackade på min dörr för att klaga på skruvarna. Så vid det här laget sa jag också vad som gjorde mig förbannad och han informerade mig om att han inte behövde bygglov för det men vad jag läst på kommunens hemsida skulle det behövas.

7. Nissens
    Garagebyggare · Göteborg · 6 657 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Ja, det där behöver man bygglov för…

8. D
    Medlem · 564 inlägg

Dan1891

Medlem
    Om grannen klagar på att du satt ett par skruvar på din sida av planket som troligen krävs bygglov för, så skulle jag inte bry mig om grannens klagomål på dessa skruvar.

9. S
    Medlem · 12 inlägg

Sallader

Medlem
    Självfallet ska man ha bygglov för det där.. inte alls säkert man vill ha det där rätt i ansiktet… Jag hade anmält till bygglov som olovligt bygge. Enkelt på deras hemsida oftast. vill du inte bråka så gör det anonymt..

10. sysmali
    Medlem · 257 inlägg

sysmali

Medlem
    Ok. Om du inte bryr dig om relationen med grannen, så meddela att du tycker att staketet är för högt och har fått information att det behövs bygglov för så högt staket.

Så grannen får antingen sänka höjden eller söka bygglov (där du inte kommer ge grannmedgivande, men det finns ju risk/chans att grannen får igenom bygglovet ändå).

11. H
    Verktygstokig · Värmland · 2 409 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Det behövs bygglov för det där.

Sen har du heller inte lov att skruva i grannens plank utan lov då det är hans.
    Det är som att någon kommer och skruvar i din ytterdörr för dom tycker det är kul, det får dom inte heller.

Risken kan va att när du klagar hos kommunen och han måste ta ned planket så kommer det upp en 6 m hög thuja häck där.

Så tänk vilken kamp du vill ta.

Hade det vart mig så hade jag fråga grannen om jag får sätta trall på sidan som är mot mig och om jag kunde få ta bort det fula vita staketet mot mig.

Kan inte tänka mig att det skuggar så mycker det där

12. Ulrika M.M
    Moderator · 30 inlägg

Ulrika M.M

Moderator
    Kan hända att planket i sig inte kräver bygglov (även om det känns osannolik när det är helt tätt och så pass högt) men eftersom det uppenbart är närmre tomtgräns än 4,5 m tänker jag att det allra minst krävt ett granngodkännande från din sida (och hade du sagt nej där hade grannen trots allt behövt söka bygglov). Försök föra en dialog med grannen, man kan tycka att det skulle vara lite givande och tagande när han uppfört ett plank som detta utan fråga om lov. Försökt lyfta fram att han faktiskt visst behövt ditt godkännande för detta och se om ni kan nå en kompromiss.
    https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/staket-murar-och-plank/

13. J
    Medlem · 160 inlägg

juanxxx

Medlem
    Planket ser iofs ganska underhållsfritt ut. Men jag undrar hur grannen ska kunna underhålla planket som vätter mot er tomtgräns.

Vems är det vita staketet? ser ut att bli svårt att måla i framtiden…

oavsett utan ditt medgivande så bör det krävas bygglov för det där. Det står ju typ i tomtgräns?

En annan fundering, brukar det inte vara kutym att den fina sidan av planket ska vara utåt? Likt som grannen gjort ut mot ”gatan” borde han gjort planket fint åt ert håll. Hm

14. H
    Moderator · Stockholm · 46 356 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Planket kräversom sagt bygglov saxat från Stockhol kommuns beskrivning av reglerna:

Du behöver inte bygglov om du ska uppföra ett plank vid en skyddad uteplats till ett en- eller tvåbostadshus.

För att undantaget ska gälla måste planket vara:

• placerat invid ett befintligt en- eller tvåbostadshus
    • max 1,8 meter högt mätt från marken
    • placerat inom 3,6 meter från en- eller tvåbostadshuset
    • placerat på ett avstånd till tomtgräns mot allmän gata och park som är minst 4,5 meter
    • placerat på ett avstånd till tomtgräns som är minst 4,5 meter. Du kan få bygga närmare tomtgränsen om grannfastighetens samtliga delägare godkänner det. Godkännandet kan till exempel lämnas genom att varje delägare skriver under på en situationsplan som visar plankets tänkta placering.
    Av de fem villkorspunkterna bryter det mot de flesta.

Men hur går man vidare. I första hand bör man nog prata med grannen, som troligen ärligt tror att han inte behöver bygglov. Visa de gällande reglerna. Och kom överens om att ex. sänka det.

Sedan beror det väl lite på vilka risker man vill ta för en eskalering. Du kan som sagts anmäla det som svartbygge till kommunen. Det lär ju inte direkt förbättra grannsämjan. Även om det anmäls anonymt så lär du få skulden.

Och en sur granne kanske istället planterar tujor eller något värre i gränsen.

Sedan när det gäller de där skruvarna, så är ju grannen löjlig. Ett par skruvar i en tryckimpregnerad planka ställer inte till några fuktproblem. Men formelt har han nog rätt. Du får inte göra åverkan på hans plank, även om nu planket egentligen inte får stå där.

15. MrJay
    Medlem · 963 inlägg

MrJay

Medlem
    Vi sammanfattar det hela väldigt enkelt:

• Grannen ljuger, han måste ha bygglov.
    • Rör inte hans plank, den står på hans sida, även om den är olaglig.
    • Anmäl honom till kommunen, man kan anmäla anonymt om du så vill.

Är du mån om grannsämjan (jag tolkar det som att den redan är förbrukad) så pratar du med grannen, annars är det bara att strunta i det och anmäla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.